НАВЧАЛЬНА ТЕХНОЛОГІЧНА ПРАКТИКА В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Оксана Куторжевська
(Полтава, Україна)

У статті зроблено спроби розкрити деякі аспекти проблемиготовності майбутніх соціальних педагогів до інноваційної діяльності засобами навчальної технологічної практики. З огляду на вивчені психолого-педагогічні погляди вчених проаналізовано соціально-педагогічну інновацію як нововведення в соціально-педагогічну діяльність. Встановлено, що навчальна технологічна практика в умовах соціальних центрів, соціальних реабілітаційних закладів є важливою ланкою у системі підготовки майбутнього соціального педагога і виступає як етап формування професійної компетентності. Протягом проходження практики майбутні соціальні педагогизапозичають досвід інноваційної, креативної діяльності педагогів соціальних центрів: у студентів закладаються підвалини професіоналізму, генерується бажання до інноваційної діяльності.  

Ключові слова: майбутні соціальні педагоги, інноваційна діяльність, навчальна технологічна практика, підготовка, реабілітаційні центри.

В статье сделаны попытки раскрыть некоторые аспекты проблемы готовности будущих социальных педагогов к инновационной деятельности средствами учебной технологической практики. Учитывая изучены психолого-педагогические взгляды ученых проанализированы социально-педагогическую инновацию как нововведения в социально-педагогическую деятельность. Установлено, что учебная технологическая практика в условиях социальных центров, социальных реабилитационных учреждений является важным звеном в системе подготовки будущего социального педагога и выступает как этап формирования профессиональной компетентности. В течение прохождения практики будущие социальные педагоги заимствуют опыт инновационной, креативной деятельности педагогов социальных центров: у студентов закладываются основы профессионализма, генерируется желание к инновационной деятельности.

Ключевые слова: будущие социальные педагоги, инновационная деятельность, учебная технологическая практика, подготовка, реабилитационные центры.

The article attempts to reveal some aspects of future social workers for innovation of educational technology practice. Given studied psycho-pedagogical views of scientists analyzed the social and educational innovation as innovations in social and educational activities. Established that educational technology practice in terms of social centers, social rehabilitation institutions are an important link in the system of the future social teacher and serves as the stage of formation of professional competence. During the practical training of future social workers borrows experience innovative, creative teachers of social centers: the students laid the foundations of professionalism, desire to generate innovation.

Keywords: future social pedagogues, innovation, educational technology practices, training, rehabilitation centers.

Постановка проблеми. Уведення професій “соціальний педагог” і “соціальний працівник” і підготовка фахівців у цій галузі відкрили принципово нові підходи у вітчизняній соціальній науці і практиці, – стверджує С. Харченко. Замість імперативності, що вимагає бездоганного й безапеляційного дотримування  етичних норм і принципів, повинна бути усвідомлена необхідність розуміння людини, її проблем, прийняття цих проблем і надання адекватної допомоги й підтримки в їх подоланні [4, с.199].

Дослідники вказують на основне завдання соціального педагога – налагодження балансу між відповідальністю суспільства перед особистістю та особистості перед суспільством, визначення проблем і потреб особистості на різних рівнях: індивідуальному, міжособистісному та суспільному  [3, с. 178].

Згідно з навчальним планом підготовки спеціаліста з галузі знань 0101 «Педагогічна освіта» за напрямом 7.01010601 «Соціальна педагогіка» студенти – майбутні соціальні педагоги – вивчають серед нормативних навчальних дисциплін дисципліни гуманітарного та соціально-економічного циклу, дисципліни природничо-наукової (фундаментальної) підготовки та дисципліни професійної та практичної підготовки, а також проходять педагогічні практики, під час яких відбувається реалізація теоретичного аспекту готовності соціальних педагогів до інноваційної діяльності..

Навчальна технологічна практика є важливою ланкою у системі підготовки майбутнього соціального педагога, виступає як етап формування професійної компетентності: саме протягом проходження практики закладаються підвалини професіоналізму, генерується бажання до інноваційної діяльності, формується позитивна мотивація на основі предметного ознайомлення з майбутньою професійною діяльністю.

         Аналіз останніх досліджень. За останні роки багато наукових праць українських учених стосуються питань становлення і розвитку соціальної педагогіки (А. Капська, Л. Міщик, З. Зайцева, О. Безпалько, О. Карпенко, О. Кузьменко, І. Пінчук, С. Толстоухова), підготовки соціального педагога до професійної діяльності (О. Безпалько, І. Бех, С. Болтівець, І. Звєрєва, В. Лютий, С. Коношенко, А. Рижанова, С. Харченко, Я. Юрків), підготовки педагогів до інноваційної діяльності ( І. Дичківська, Н. Дудник, І. Зязюн, І. Підласий, А. Підласий, О. Попова, В. Химинець, М. Чепіль).

Завдання нашого дослідження: розглянути важливість навчальної технологічної практики в системі підготовки майбутніх соціальних педагогів до інноваційної діяльності. Готовність до інноваційної педагогічної діяльності, – стверджує В. Химинець, – особливий особистісний стан, який передбачає наявність у педагога мотиваційно-ціннісного ставлення до професійної діяльності, володіння ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості й рефлексії [5, с. 12].

Виклад основного матеріалу. Інноваційна педагогічна діяльність, – стверджують сучасні вчені, – процес, що своїм характером, а також результатом свідчить про здатність суб’єктів освітньої діяльності до генерації ідей, їхнього  втілення, аналізу моніторингових даних та продукування нової педагогічної ідеї, оприлюднення результатів, а також забезпечення умов для реалізації нових ідей у систему освіти [1, с.78]. Інноваційна педагогічна діяльність, – зазначає І. Дичківська, – заснована на осмисленні практичного педагогічного досвіду цілеспрямована педагогічна діяльність, зорієнтована на зміну та розвиток навчально-виховного процесу з метою досягнення вищих результаттів, одержання нового знання, формування якісно іншої тпедагогічної практики [2, с. 338].У контексті соціально-педагогічної теорії інновація характеризується як нововведення в соціально-педагогічну діяльність (мета, зміст, принципи, структура, форми, методи, засоби, технології), основою яких є нова соціально-педагогічна ідея, шляхами реалізації – експериментальна діяльність, носіями – творчі фахівці  соціально-педагогічної сфери, – стверджує І.Звєрєва [3, с. 490], – орієнтовані на здобуття умінь і навичок, необхідних для успішної діяльності в соціумі. Педагогічна технологія – своєрідна конкретизація методики, проект певної педагогічної системи, що реалізується на практиці; змістова техніка реалізації  навчально-виховного процесу; закономірна педагогічна діяльність, яка реалізує науково-обгрунтований проект навчально-виховного процесу і має вищий рівень ефективності, надійності, гарантованого результату, ніж традиційні методики навчання й виховання, – говорить І. Дичківська [2, с. 345]. Метою формування готовності майбутніх соціальних педагогів до інноваційної діяльності є професійна підготовка в педагогічному вищому навчальному закладі, яка складається, як ми зазначали вище, з трьох блоків: соціально-гуманітарного, психолого-педагогічного, спеціального. Вони є базовим компонентом професійної культури майбутнього фахівця.

Навчальна технологічна практика – одна з найважливіших складових професійної підготовки майбутнього соціального педагога, що забезпечує поєднання системи теоретичних знань з їх практичною діяльністю, проводиться після вивчення основних нормативних та спеціальних дисциплін. Основними завданнями навчальної технологічної практики є: формування та вдосконалення професійно-педагогічних умінь, необхідних для здійснення різних форм і методів соціально-педагогічної діяльності, поглиблення та закріплення теоретичних знань, одержаних під час вивчення дисциплін, навчання працювати з документацією, розвиток та удосконалення особистісних якостей майбутнього соціального педагога, а також навчатися розробляти та впроваджувати соціально-педагогічні технології у відповідності з індивідуальними особливостями клієнтів та соціальною ситуацією.

Під час проходження навчальної технологічної практики студенти – майбутні соціальні педагоги –  знайомляться зі специфікою роботи інноваційних баз практики (соціальних центрів міського та обласного рівнів, соціальних реабілітаційних закладів міста), методикою та напрямами їх роботи, структурою, категоріями осіб та організаціями, з якими співпрацюють заклади; вивчають нормативно-правову базу та документацію діяльності організацій; проводять бесіди з директорами, соціальними педагогами, методистами, знайомляться з категоріями клієнтів баз практики, беруть участь у навчальних заняттях, що відбуваються саме на базах практики. У більшості закладів переважають такі види соціальних послуг, як соціальна адаптація, соціальна інтеграція, соціальна реабілітація, консультування, соціальний супровід, патронаж.  Протягом двох тижнів студенти вивчають центри реабілітації, організації, які спеціалізуються на різних суспільних проблемах, а саме:

Полтавський обласний  центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (мета діяльності – сприяння у задоволенні соціальних потреб сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвихобставинах та потребують сторонньої допомоги), Полтавський центр допомоги вагітним (мета діяльності закладу – популяризація цінності людського життя, допомога жінкам, які опинилися у стані кризової вагітності), Монтессорі-Центр реабілітації дітей-інвалідів «Соняшник» (мета діяльності – надання допомоги дітям від 2 до 18 років з органічним ураженням ЦНС, інтелектуальною недостатністю, затримкою психо-мовного розвитку, синдромом Дауна, аутизмом, а також об’єднання зусиль батьків для захисту своїх дітей з особливими потребами; педагогічна реабілітація та соціальна адаптація хворої дитини в суспільстві, її посильне навчання, праця, усунення комплексів, виховання повноцінного громадянина), благодійна організація «Світло надії» (мета діяльності організації – допомога людям з ВІЛ/СНІД, нарко- та алкозалежними, хворим на туберкульоз та гепатит С, безхатченкам, людям, що вийшли або перебувають в місцях позбавлення волі, вимушено переміщеним особам із зони АТО, допомога їм інтегруватися або реінтегруватися в соціум, соціалізуватися в суспільстві), Полтавський міський центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів (мета діяльності даного центру – створення умов всебічного розвитку для дітей-інвалідів, надання їм знань, умінь та навичок щоденного самообслуговування та підготовка цих дітей до подальшого навчання), обласна психолого-медико-педагогічна консультація (мета діяльності цього закладу – проведення діагностичної роботи з дітьми з психо-фізичними порушеннями задля надання рекомендацій щодо освітніх закладів для таких дітей, а саме: дитячих садків та шкіл), реабілітаційний центр «Вихід є!» (мета діяльності центру – здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства, сприяння фінансовій, організаційній, інформаційній підтримці комплексу робіт щодо соціальної, психологічної допомоги сім’ям, постраждалим унаслідок фізичного, емоційного, сексуального насилля; особам з алкогольною, тютюновою залежностями; хворим на ВІЛ/СНІД, а також профілактиці таких явищ серед молоді).

Студенти – майбутні соціальні педагоги – після проходження даної практики вказують на її важливість, а також на високий її інноваційний потенціал. Так, у звітах про проходження навчальної технологічної практики читаємо: «Завдяки використанню інноваційних методик я зможу надавати допомогу дітям реабілітаційних центрів», «результативною є діяльність інноваційного Центру допомоги вагітним, особливістю консультування якого є : не тиснути на молоду матір, право вибору завжди залишається за жінкою», «головним завданням діяльності інноваційного Центру допомоги вагітним є популяризація цінності людського життя», «сподобалося, що впроваджуються в роботу реабілітаційних центрів інноваційні методики  Миколи Єфименка та Марії Монтессорі, методи зоотерапії та арт-терапії», «кожен заклад був цікавим, ми спілкувалися з  працівниками, дізнавалися про можливі труднощі, які будуть супроводжувати роботу соціального педагога», «було цікаво спілкуватися з клієнтами центрів» «після проходження практики я переконалася: професію обрала правильно !» «я щаслива, що матиму змогу професійно надавати допомогу людям»,  «інноваційний Центр допомоги вагітним – центр, де жінка може знайти душевну рівновагу», «ми могли не лише пасивно споглядати, а побували у ролі асистентів», «мені сподобалося в міському центрі соціальної реабілітації для дітей-інвалідів, де допомагають діткам соціалізуватися в суспільстві, готують до здобуття освіти», «у центрах використовуються інноваційні методи реабілітації, працюють висококваліфіковані спеціалісти», «ми познайомилися з інноваційними технологіями роботи з дітьми-інвалідами», «я впевнена: завдяки інноваційним технологіям, які застосовуються у центрах, кількість клієнтів зменшиться через вирішення проблем», «навчальна технологічна практика є корисною для моєї майбутньої професійної діяльності, адже я набула нових  знань та навичок, закріпила свої професійно-педагогічні вміння», «під час проходження практики я  отримала цінний багаж знань та професійні уміння, котрі стануть основою подальшого розвитку моїх надбань у майбутній професії».

Проте декілька студентів указали на труднощі проходження практики, а саме: «не завжди могла зорієнтуватися в порядку прийому інформації», «при проходженні практики не завжди вистачало досвіду», «іноді недостатність знань про клієнтів призводила до дискомфорту у спілкуванні»

Висновок. Таким чином, навчальна технологічна практика є одним із чинників формування готовносмті майбутніх соціальних педаогів до інноваційної діяльності: у соціальних центрах міського та обласного рівнів, соціальних реабілітаційних закладах міста протягом проходження практики у майбутніх соціальних педагогів закладаються підвалини професіоналізму, генерується бажання до інноваційної діяльності, формується позитивна мотивація на основі предметного ознайомлення з майбутньою професійною діяльністю.

ЛІТЕРАТУРА:

1. Дошкільна освіта: словник-довідник: понад 1000 термінів, понять та назв / упор. К.Л. Крутій, О.О. Фунтікова. – Запоріжжя: ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2010. – 324 с.

2.  Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб./    І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

3. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери: [2-ге вид.; за заг. ред. проф.  І.Д.Звєрєвої]. Київ, Сімферополь: Універсум, 2013. – 536 с.

4. Харченко С.Я Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності: теорія і практика: Монографія / С.Я. Харченко. – Луганськ: Альма-матер, 2006. – 320 с.

5. Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 360 с.

Анкета учасника

Куторжевська Оксана Анатоліївна – аспірант кафедри соціальної і корекційної педагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка

Моб. тел.   050 174 14 82

Назва статті: «Навчальна технологічна практика в системі підготовки майбутніх соціальних педагогів до інноваційної діяльності»

Адреса:

Куторжевська Оксана Анатоліївна

Кафедра соціальної і корекційної педагогіки

ПНПУ імені В.Г. Короленка

Вул. Остроградського, 3 М.