ГУМАНІЗМ У НАВЧАННІ ТА ВИХОВАННІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Федорова Аліна

(студентка 3 курсу факультету педагогіки і психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник – канд. пед. наук, Т. О. Прибора

Анотація. У статті розкривається значення гуманістичного виховання для дітей та його важливість. Представлено погляди відомих педагогів щодо системи гуманізму В. О. Сухомлинського та, зокрема думки і самого педагога щодо виховання дітей. Визначено шляхи реалізації гуманної педагогіки Сухомлинського в навчально-виховному процесі.

Ключові слова: гуманізм, виховання, педагог, гуманістична система.

Актуальність теми статті полягає в тому, що саме гуманне виховання дитини дозволяє їй стати дійсно «людиною», котра поважає себе та інших, розуміє та враховує індивідуальні особливості кожної людини та терпима до них. Саме у ранньому та молодшому шкільному віці в дитини формується ставлення до навчання, до однолітків та світу, і необхідно в цей період показати їй, що її думка завжди важлива та що вона індивідуальна. Важливо показати дитині, що її особистість поважають та навчити її такому ж ставленню до інших людей. Адже без виховання доброзичливості, людяності, взаємопорозуміння між людьми неможливе виховання справжньої обізнаної особистості.

Дослідження даної проблеми. Проблема виховання моральних цінностей у педагогічній системі В. О. Сухомлинського висвітлювалося Л. Бондар, М. Сметанським, В. Ликовим та багатьма іншими.

О. Савченко та О. Сухомлинська досліджували створення такої педагогічної системи, у якій головним завданням є виховання толерантності та завбачали в цьому виховний потенціал сучасної освіти.

Кандидат педагогічних наук Т. Поніманська розглядала проблему виховання як гуманістичну взаємодію у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського.

Метою даної статті є дослідження важливості гуманізму у навчанні та вихованні молодших школярів в спадщині Василя Олександровича Сухомлинського.

Виклад основного матеріалу.

Гуманізм – це формування у людей моралі, духовності, а також, так би мовити, духовної сили. Саме тому у педагогічній системі В. О. Сухомлинського, гуманізм грунтується на положеннях про гідність та самоцінність людини, як індивідуальної особистості.

Ідеал гуманістичного виховання в нашій країні реалізував саме Василь Олександрович Сухомлинський в 50-60-х роках XX століття. В Павлиській школі, в якій він навчав дітей, уся освітня система була зорієнтована на створення умов для творчого розвитку для кожної дитини, творення щастя та хорошого ставлення до них. Адже як зазначав сам педагог: «Відкрити в кожній людині її, лише її неповторну грань, – у цьому мистецтво виховання».

Гуманістичні педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського вперше опубліковані в «Етюдах про комуністичне виховання», та вони були нещадно критиковані офіційними педагогами. Попри цькування, Василь Олександрович продовжує розвивати свої ідеї в таких відомих творах, як «Павлиська середня школа», «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина».

Одна з найважливіших гуманістичних ідей, що має своє місце в педагогічній системі Сухомлинського, полягає у недопустимості будь-якого насильства над дитиною, а також визнання педагогом права учня бути рівноправним суб'єктом виховного процесу, бути суб'єктом власної активності і носієм волі.

Видатний педагог вважав, що найнеобхіднішою умовою виховання дитини є створення умов для її самовираження та самореалізації під час виконання обов’язку. У гуманістичному вихованні важливу роль відіграє сім’я, адже лише за умови гідної співпраці школи та сім’ї, можливий всебічний та гармонійний розвиток дитини.

Міцним підгруннтям гуманістичного виховання особистості є виховання поваги до самої себе у кожної дитини, адже саме самоповага виступає необхідною умовою задля існування особистості та колективу, школи. У цьому процесі провідна роль належала педагогу та його творчості. В. О. Сухомлинський зазначав, що «на жаль, у шкільній практиці ця сфера педагогічної творчості є найбільш недосконалою і саме в цій сфері допускається найбільше грубих помилок» [2, с. 388].

В. О. Сухомлинський розробив гуманістичні принципи педагогіки:

1) пізнання багатогранності дитини;

2) віри в її неповторність і талановитість;

3) визнання природного оптимізму дитини;

4) обережного звернення до її душі й розуму;

5) захисту багатства людської природи в дитячій душі;

6) виховання в учнів самоповаги;

7) утвердження краси в природі і в людині.

Для сучасного педагога  мають велику цінність методичні поради щодо шляхів виховання гуманістичної культури дітей і напрямів практичної естетичної роботи з учнями, формування духовного світу людини.

Методика гуманістичного виховання у гуманіста являє собою систему органічно поєднаних різноманітних способів, методів, прийомів впливу на вихованців, що реалізувались засобами майстерного спілкування вчителя з учнями. 

В багатій спадщині педагога окреме місце виділяється на педагогічні казки, які були неперевершеним методом впливу на дітей і окремим виданням були опубліковані після смерті їх автора. Педагогічні казки В. О. Сухомлинського ефективно виховують найкращі людські почуття у дошкільнят та дітей молодшого шкільного віку, а також формують навички людяності у взаєминах один між одним.

Отже, гуманістична педагогічна система Василя Олександровича Сухомлинського спрямована на те, щоб виховати дитину свідомою особистістю, яка не буде цуратись благородних вчинків та завжди буде допомагати людям. Ідеї та принципи системи відомого педагога досі користується повагою серед інших педагогів, батьків та їх дітей.

Бібліографія

  1. Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори: у 5-ти т. – Т.4. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 193.

  2. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: у 5 т. / В.О.  Сухомлинський. – Т. 5. – К. : Рад. школа, 1977. –  639 с. 

  3. Боднар Л. С. Гуманістичне виховання школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського / Л. С. Боднар // Педагогіка і психологія. – 2004. ІV2 – С. 5–10.

  4. Бурма Г. В. Педагогіка гуманізму В. О. Сухомлинського / Г. В. Бурма // Педагогіка та психологія: [зб. наук. праць]. – Харків, 1999. – Вип. 10. – Ч. 1. – С. 29–35.

  5. Боришевський М. Й. Гуманізм педагогічної системи В. О. Сухомлинського / М. Й. Боришевський // Початкова школа. – 1995. – № 10-11. – С. 4-6.