ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ СТАНОВЛЕННЯ SOFT SKILLS

Державний заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Кропивницький професійний ліцей сфери послуг і торгівлі»

Галіцька Марина

Сучасне суспільство будує світ, що повинен задовольняти потреби окремого індивіда і не в майбутньому, а «тут і зараз». Ми часто чуємо «антропоцентризм», «індивідуалізація», але глобальне прискорення усіх суспільних, технологічних та інноваційних процесів породжує парадокс, де, з одного боку, ми тяжіємо до індивідуалізації, а з іншого – потребуємо умінь чи й навіть навичок колективної взаємодії, щоб встигати за темпом змін. Нинішній ринок праці зазнав значних модифікацій у структурі попиту й пропозиції. А навичками, що, за дослідженнями Гарвардського й Стенфордського університетів, є домінантними та на 85 % впливають на кар'єрний успіх, визнано soft skills, які тільки трохи більше ніж 60 років тому отримали свою назву. Якщо проаналізувати поняття soft skills («м'які навички»), то можемо стверджувати, що потреба у них була ще задовго до їх обґрунтування та визнання.

Звернімось до історії, де людство завжди тяжіло до об'єднання заради спільного блага. Ще у Київській Русі (XII ст.) існували «сотні (ста)» – корпоративні купецькі організації, які спочатку зникли (через зміни територіальної цілісності держави) та з часом трансформувались у цехи та братства, що діяли за статутом. Вони слідкували за якістю продукції та боролися з конкурентними організаціями, шукали шляхи збуту спільного товару. Знаковим для свого часу було Ніжинське торговельне братерство, яке «протягом … ста років… було в центрі торговельної та підприємницької діяльності України… Його представники розповсюджували свою діяльність до далеких сибірських земель. Враховуючи традиційні зв’язки греків із Західною Європою (яких вони ніколи не переривали), можна з упевненістю сказати, що їхня торговельна мережа охоплювала багато тисяч кілометрів, могла бути прирівнена до діяльності найвідоміших у світі торгових фірм і компаній Англії чи Франції» [3, с. 3].

Пізніше з'являється поняття «гільдія» (XVIII ст. – поч. XX ст.) і воно об'єднує людей не лише за професійною діяльністю, а й становою належністю. У світовій історії початок промислової революції та суспільство з розвиненими ринковими відносинами й готовністю використовувати інновації у широких масштабах. Приріст населення землі й включення машин у процес виробництва породжує конкуренцію на умовному «ринку праці», тому для XX століття «м'які навички» стають умовою успішності й затребуваності.

Подібні процеси характерні для усього світу, хоча були незначні відхилення за часом та інтенсивністю змін, що вони провокували.

І хоча саме явище має довгий еволюційний шлях та перші згадки про нього з'являються у 60 – тих роках XX століття. Поштовхом до його обґрунтування стали дослідження компетенцій Д.К. МакКлелландом та реформи у системі підготовки особового складу армії США. Тренувальні матеріали, що було розроблено для американської армії, стали основою для подальших розвідок у цьому напрямку. У документі CON Reg 350-100-1 (1968 р.) армією США висвітлено основні положення, щодо запровадження нової навчальної дисципліни, яка мала назву «Системна інженерія навчання». Саме тут вперше простежуються спроби унормувати поняття «soft skills» та запропоновано його перше визначення, що звучало так «навички, пов'язані з роботою, пов'язані з діями, що впливають, перш за все, на людей та паперову роботу, наприклад, перевірка військ, нагляд за персоналом офісу, проведення досліджень, підготовка звітів про технічне обслуговування, підготовка звітів про ефективність, проектування мостових структур» [2, с. 22; 5, с. II-4 – II-5]. А вже у грудні 1972 року у Школі протиповітряної оборони відбулась навчальна конференція CONARC Soft Skills (Командування сил армії США), де доктор Пол Дж. Уітмор, під час звітної доповіді сформулював нове визначення, що базувалось на результатах анкетувань військових з різних шкіл. Текст доповіді містив такі рядки: «Орієнтовне визначення м'яких навичок можна сформулювати таким чином: М'які навички – це (1) важливі, пов'язані з роботою навички (2), що передбачають повну чи часткову відсутність взаємодії з механізмами й застосування яких є досить узагальненим» [5, с. II-7]. Запропоноване визначення викликало нові дискусії, оскільки не давало чіткості щодо класифікації та все ж так почався новий етап для їх розуміння.

Спроби класифікувати навички та їх вплив на продуктивність трудового колективу здійснювали вчені K. Sommerville (Керрі Соммеріль), N. Guerra (Н. Гуерра), K. Modecki (К. Модесті), W. Cunningham (В. Куннінгман), M.S. Rao (М.С. Рао), A. Dubrin (А. Дубрін), M.M. Robles (М.М. Роблес). Обґрунтування поняття «м'які навички» у контексті нашої історії, здійснювали вітчизняні науковці К.О. Коваль, Н.А. Длугунович, Н.В. Тілікіна [1] тощо.

Якщо звернутись до Google Trends, то аналіз запитів демонструє зростаюче зацікавлення поняттям «soft skills», а окремі піки збігаються зі значними реформами в освітньому процесі нашої країни. 2005 рік – Україна стає частиною Болонського процесу зі створення привабливого й конкурентоспроможного Європейського простору вищої освіти, а у 2014 році відбувається комплексна модернізація освітньо-наукової сфери, де значна увага приділяється інтеграції наукової, навчальної й виробничої діяльності в системі вищої освіти. Важливим для освіти став 2019 рік. Так на сайті Міністерства освіти і науки було розміщено наказ, що затверджував програму експерименту з розвитку м'яких навичок за програмою СЕЕН (соціально-емоційне та етичне навчання) у 26 пілотних школах. Над розробкою матеріалів працювали американські й українські науковці, серед яких були Лілія Гриневич та Світлана Ройз, що разом з Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» ще й працювала над формулюванням професійних порад батькам дошкільників для кампанії НУМО, що була запущена Міністерством спільно з ЮНІСЕФ Україна [4].

Отже, «м'які навички» – явище, що має давній та непростий шлях визнання й становлення. Якщо проаналізувати звіт Всесвітнього економічного форуму «Майбутнє робочих місць», враховуючи зріст потреб та стрімкість розвитку технологій, можемо говорити, що шлях цей ще не завершено.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Тілікіна Н.В., Кримова М.О. Навички XXI століття як умова виходу молоді на ринок праці. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5. С. 21 – 28.
  2. Хоменко О.Ю. Роль soft skills у підготовці майбутніх правоохоронців. Молодий вчений. 2021. № 6. С. 22 – 25.
  3. Чернухін Є.К. Грецьке ніжинське братство: історіографія та джерела. Історичні зошити. 1998. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Chernukhin_Yevhen/Hretske_nizhynske_bratstvo_istoriohrafiia_ta_dzherela.pdf?PHPSESSID=uuh38q9jlcde18nu572fi351l4
  4. Що таке програма соціально-емоційного та етичного навчання і як вона працює. Нова Українська школа. 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-take-programa-sotsialno-emotsijnogo-ta-etychnogo-navchannya-i-yak-vona-pratsyuye/
  5. CONARC Staff – CONARC Soft Skills Training Conference. Final Report. Five Volumes. 1973. URL: https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA099612.pdf