ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS ЯК НЕОБХІДНОГО КОМПОНЕНТА ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ ТА ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Державний заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Кропивницький професійний ліцей сфери послуг і торгівлі»

Криворучко Юлія

Як зазначається у програмі зі шкільного предмету «Українська мова», здобуті в процесі її вивчення знання, набуті вміння й навички мають бути опорою, яка дасть учням змогу реалізувати себе в житті тощо [2, с. 2]. Однією з особливостей процесу навчання української мови старшокласників є приділення уваги на виявленні інтересів і здібностей старшокласників, які відіграють важливу роль у виборі професії; розвиткові організаційно-діяльнісних умінь, формуванні здатності працювати в колективі й індивідуально; формуванні вмінь приймати рішення і бути відповідальним за нього; розвиткові вмінь ставити цілі й системно працювати над реалізацією їх; формуванні внутрішньої потреби самонавчання і самовдосконалення [2, с. 10].

Відповідно до нових вимог сучасної освіти, а саме компетентнісного підходу, а також підходів до вибору майбутнього кваліфікованого та конкурентоспроможного працівника тієї чи іншої сфери формування soft skills відбувається безпосередньо на уроках української мови.

Під поняттям «soft skills» ми розуміємо особисті характеристики, завдяки яким людина може успішно взаємодіяти в команді під час розв’язання будь-яких робочих питань. До характеристик soft skills можна віднести наступні: активне слухання; вміння вести перемовини; невербальні елементи комунікації; вміння переконувати; вміння презентувати та виступати публічно; storytelling (вміння розповідати); письмові навички тощо [3].

Усі зазначені вміння активно можна розвивати на уроках української мови, зокрема, під час вивчення теми «Практична риторика». Знання елементів практичної риторики дасть змогу забезпечити формування в учнів таких життєво важливих умінь і навичок: орієнтуватися у ситуаціях спілкування; будувати діалог залежно від цілей спілкування й соціального контексту; надавати висловленню сенсу і змісту засобами лексики, фразеології й граматики; ініціювати, підтримувати, розвивати й завершувати спілкування; налагоджувати гармонійні стосунки з людьми; бути переконливим у своїх висловленнях, бажаним співрозмовником, привабливим і впливовим оратором [2, с. 7].

Отже, розглянемо, які з цих знань та умінь можна віднести до soft skills. Вміння спілкуватися та взаємодіяти з аудиторією, в групі, вміння слухати, вирішувати складні питання, вміти переконувати, креативно та критично мислити, співпрацювати. Яким чином це відбувається на уроках української мови під час вивчення практичної риторики?

По-перше, учні знайомляться з основними теоретичними засадами цієї науки. По-друге, вони отримують творчі завдання, які вже спрямовані на розвиток «м’яких навичок». До таких можна віднести: підготувати цікавий виступ на запропоновані теми й презентувати його перед аудиторією, яка в свою чергу має проаналізувати поведінку оратора, а також засоби впливу на публіку. Під час виконання цього завдання учні вчаться мотивувати не тільки себе, а й необхідну аудиторію, критично ставитися до інформації, яку вони шукають і готують, а також підбирати ті прийоми, які допоможуть їм успішно виступити. Такий вид завдання розкриває готовність учня до публічного виступу, до спілкування, до вмінь зацікавити слухачів.

Інший вид роботи, який пропонується здобувачам освіти, це створення реклами улюбленого серіалу, фільму, книги чи соціальної мережі. Яким чином можна розвивати soft skills завдяки цьому завданню?

В першу чергу це вміння нестандартно мислити, а потім і вміння співпрацювати разом, адже учні можуть об’єднатися в мінігрупи для подальшої роботи. Таке завдання розвиватиме не тільки навички колаборації, а й предметні компетентності, такі як риторичні, та ключові компетентності – підприємницьку, інформаційно-комунікаційну. Учні зможуть проявити свої організаторські здібності, а також спробувати себе в ролі менеджера, оскільки необхідно буде популяризувати свій продукт завдяки рекламі.

Ще один вид роботи – це створення власного продукту. Окрема група учнів отримала завдання – зняти відео приготування будь-якої страви з використанням прийомів впливу на аудиторію. Soft skills, які розвиваються в зазначеній діяльності – це комунікабельність, креативність, позитивність, упевненість, вміння працювати з сучасними технологіями. Які компетентності допоможуть учням презентувати себе – математична, компетентність у природничих науках та технологіях, інформаційно-комунікативна, соціальна та громадянська, уміння вчитися протягом життя, загальнокультурна, екологічна грамотність і здорове життя.

Учні, працюючи над цим завданням, вчитимуться співпрацювати, стисло, лаконічно й доцільно подавати інформацію, презентувати себе, застосовувати критичне мислення, виявляти креативність у використанні засобів впливу на аудиторію та подачі самого матеріалу. Таким чином створюється ситуація успіху, яка мотивуватиме учня й далі брати участь у творчих завданнях, пропонувати власні ідеї, працювати на перспективу. Це забезпечить розуміння й усвідомлення своєї унікальності, а також можливості знайти себе в подальшому житті.

Отже, запропоновані завдання розвивають soft skills як невід’ємний компонент ключових і предметних компетентностей. М’які навички допомагають створювати відповідне середовище, в якому учні зможуть спробувати себе, відчути практичність тих умінь, які вони здобуватимуть на уроках української мови. Адже володіння культурою мовлення, володіння собою є важливим фактором під час працевлаштування.

«Soft skills» – навички, володіння якими дозволяє досягти успіху у майбутній професійній діяльності здобувачів освіти, допомагає успішно реалізуватися у світі, який швидко змінюється [1, с. 44].

Це навички, які допомагатимуть ставати мобільними й адаптованими до викликів сьогодення. Це навички, які дадуть змогу почуватися вільно у світі цифрових технологій, це навички, які стимулюватимуть до постійного пошуку та вмінню вчитися впродовж життя.

Розвиток soft skills – це постійна робота над собою, це пошук слабких місць і прагнень їх розвивати й удосконалювати.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Кохан О.М. Soft skills як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців. «Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті». Київ.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020.- С. 43-45.
  2. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання 10-11 класи. Пояснювальна записка. Рівень стандарту. - 2017. - 42 с.
  3. Soft skills: чому ці навички такі важливі сьогодні? Сайт Inovecs. URL: https://jobs.innovecs.com/uk/blog/soft-skills-vazhlyvi-syogodni