ВІДПОВІДНІСТЬ ЗМІСТУ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ В АСПЕКТІ ВИВЧЕННЯ НИМИ ТЕХНОЛОГІЙ ОБРОБКИ ДЕРЕВИНИ ВИМОГАМ СУЧАСНОЇ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Рябець Сергій, Щирбул Олександр, Мітяй Владислав

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. На сучасному етапі розвитку вищої педагогічної освіти підготовка майбутніх учителів трудового навчання й технологій передбачає формування у студентів ряду важливих загальних та спеціальних компетентностей.

Зокрема, майбутні педагоги мають оволодіти здатностями до швидкого опанування інноваційних технологій, уміти використовувати систематизовані теоретичні та практичні знання щодо властивостей матеріалів і способів їх обробки; знати теоретичні основи проєктно-конструкторської документації; уміти здійснювати традиційні та новітні види обробки матеріалів та ін. [1].

Отже, підготовка майбутніх учителів трудового навчання й технологій є багатоаспектною і потребує постійного моніторингу, модернізації змісту освіти та методики проведення занять.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналіз наукових джерел вказує на те, що проблеми змісту підготовки студентів, методики організації освітнього процесу завжди були в центрі уваги науковців.

Зокрема, значний внесок в розвиток теоретико-методологічних підходів до трудового навчання, змісту навчання у свій час зробили: В.І. Андріяшин, І.С. Волощук, В.Г. Гетта, Р.С. Гуревич, В.К. Сидоренко, Д.О. Тхоржевський та ін. Реалізації методу проєктно-технологічної діяльності в контексті сучасного компетентнісного підходу присвячено праці О.М.  Коберника, М.С. Корця, А.І. Терещука, В.П. Титаренко та ін. Також зміст трудової підготовки як учнів, так і студентів розглядається в багатьох наукових статтях, науково-популярних, методичних джерелах.

Тому, метою цієї публікації є: здійснити теоретичний аналіз підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій в аспекті вивчення ними технологій обробки деревини у відповідності до вимог змісту шкільної освіти.

Виклад основного матеріалу дослідження. Аналіз шкільних програм з трудового навчання [2;3;4], показує, що школярам у процесі навчання пропонуються для вивчення різні технології обробки деревини.

Зокрема, для проєктно-технологічної діяльності у 5-9 класах пропонується використання технологій обробки фанери, ДВП, ручної та механічної обробки деревини, а також елементів художньої обробки по дереву. У старшій школі (програма [2]) обробка деревинних матеріалів приставлена в модулі «Техніки декоративно-вжиткового мистецтва». Значно більші можливості в питанні вивчення технологій обробки деревини дає використання програми профільного навчання старшокласників за спеціалізацією «Деревообробка» [3]. Реалізація цієї програми сприяє засвоєнню старшокласниками знань про будову, властивості деревини, види пиломатеріалів, технології обробки деревини, основи роботи з електрифікованим інструментом та ін. Відтак зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій має якомога краще враховувати особливості шкільної освіти й сприяти тому, щоб студенти здобули ефективні знання з обробки деревини для якісної організації освітнього процесу в ЗЗСО.

Навчальним планом підготовки студентів за спеціальністю 014.10 Середня освіта (Трудове навчання й технології) передбачено вивчення декількох дисциплін, котрі забезпечують формування спеціальних компетентностей з технологій обробки деревини.

Зокрема, дисципліна «Виробництво та обробка конструкційних матеріалів: Основні процеси обробки матеріалів (деревина)» дає можливість вивчати процеси різання деревини, інструменти, верстати, їхню будову, призначення, особливості обробки сучасних деревинних матеріалів та ін.

Безпосередньо практичні уміння й навички роботи з деревиною майбутні вчителі набувають при вивченні дисциплін «Технологічний практикум (деревообробка)» та «Технологічна практика». Основне завдання цих курсів полягає у формуванні творчого розвитку студентів через залучення їх до проєктно-технологічної діяльності при виготовленні виробів з деревини. На заняттях практикуму студенти виконують різні завдання, реалізуючи індивідуальні проєкти через технології ручної обробки деревини: пиляння, стругання, свердління деревинних матеріалів, виготовлення шипових з’єднань; технології механічної обробки: повздовжнє, поперечне, фасонне точіння деталей на токарних верстатах та ін.

Слід зазначити, що важливим елементом в системі підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій є вибіркова дисципліна «Народні ремесла», котра також має стосунок до обробки деревини.

Зокрема, на практичних заняттях студенти опановують різні технології художньої обробки деревинних матеріалів: випалювання по дереву (пірографія), художнє випилювання за допомогою лобзика, різьблення по дереву (геометрична, контурна, об’ємна різьба).

Вивчення дисципліни «Народні ремесла» сприяє розвитку й формуванню в студентів творчих, художніх здібностей, а також готує майбутніх педагогів до урочної роботи в школі та забезпечує можливість організації та проведення позакласної, позашкільної роботи з використанням технологій художньої обробки деревини.

Висновки та перспективи подальших розвідок. Таким чином проведений аналіз дає можливість зробити висновок про те, що сучасна підготовка майбутніх вчителів трудового навчання й технологій дає можливість їм сформувати необхідні компетентності в питаннях опанування технологій обробки деревини для подальшої роботи в ЗЗСО.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня освіти, ступеня вищої освіти – бакалавр. Галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність – 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). Київ: МОН, 2017. URL:https://www.megu.edu.ua/wp-content.pdf (дата звернення: 26.10.2021).
  2. Технології 10-11 кл. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2017 URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi10-11-klasiv (дата звернення: 26.10.2021).
  3. Технології 10-11 кл. Профільний рівень. Спеціалізація деревообробка. Навчальна програма ЗЗСО. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi-10-11-klasiv. (дата звернення: 17.10.2021).
  4. Трудове навчання 5-9 кл. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2017. URL:https://mon.gov.ua/ua/osvita/programi-5-9-klas (дата звернення: 26.10.2021).