ПРИКЛАДНА СПРЯМОВАНІСТЬ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ В ГІМНАЗІЇ

Інститут педагогіки Національної академії  педагогічних наук України

Семко Лариса

Інформатика – прикладна наука, яка має необмежені сфери застосування в сучасному світі: в науці, економіці, техніці, виробництві, освіті. Таке широке використання інформатики в різних сферах життя людини підкреслює важливість вивчення в гімназії саме прикладних аспектів цієї науки.

Науково-технічна революція у всіх областях людської діяльності висуває нові вимоги до знань, технічної культури, загального і прикладного характеру освіти. Це ставить перед сучасною школою нові завдання вдосконалення освіти і підготовки школярів до практичної діяльності. Одним з напрямків модернізації сучасної інформаційної освіти є посилення прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики, тобто здійснення зв'язку його змісту і методики навчання з практикою [1].

Проблема прикладної спрямованості навчання інформатики не нова і на всіх етапах її становлення та розвитку була пов'язана з безліччю питань. Однак дана проблема динамічна за своїм змістом в силу постійного прогресу ІКТ, розширення сфери людської діяльності. Складність в цьому процесі полягає в тому, що передбачити всі аспекти застосування інформатики в майбутньої діяльності учнів практично неможливо, а тим більше складно розглянути всі ці питання в школі.

Однак, що може зробити вчитель інформатики, так це сформувати логічну культуру мислення, в тому числі і через рішення прикладних задач. Інформатизація сучасного суспільства ставить перед загальноосвітньою школою, зокрема гімназією,  проблему виховання в учнів здібностей самостійно і творчо використовувати засоби інформатики та інформаційних технологій у вирішенні навчальних, а надалі й професійних завдань.

Розкриття прикладних аспектів змісту шкільної інформатики та їх використання в процесі навчання складає основний зміст прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики. Загалом можна сказати, що прикладна спрямованість шкільного курсу інформатики – здійснення змістовного та методичного зв'язку шкільного курсу інформатики з практикою життєдіяльності сучасної людини в інформаційному суспільстві.

Отже, актуальність посилення прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики визначається необхідністю [2]:

  • соціальної затребуваності молодого покоління, здатного застосовувати засоби інформатики та інформаційних технологій (ІТ);
  • розробки концепції прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики та шляхів її реалізації на різних етапах навчання інформатиці;
  • розкриття і використання дидактичного потенціалу прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики;
  • розробки принципів відбору, типізації практичного матеріалу, цікавого з прикладної точки зору, а також розробки і модернізації методики рішення і використання прикладних задач.

Прикладна спрямованість навчання інформатики формує в учнів розуміння інформатики, як методу пізнання та перетворення оточуючого світу, який має розглядатися не тільки як галузь застосувань інформатики, а й невичерпним джерелом нових інформатичних ідей. Навчання моделювання, застосування знань з інформатики до розв’язування задач прикладного змісту сприяють зміцненню мотивації навчання, системності, дієвості, гнучкості знань, стимулюють пізнавальні інтереси учнів.

На нашу думку, посилення прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики має бути одним з основних моментів модернізації даного курсу. Зазначимо основні з них:

1. В наш інформаційний час необхідність посилення прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики обумовлена соціальною затребуваністю у молодого покоління. У зв'язку зі зростаючою роллю інформатики у суспільстві, виникає необхідність кваліфікованої підготовки людей різних професій в галузі застосування засобів інформатики та обчислювальної техніки.

2. Прикладна спрямованість шкільного курсу інформатики, її основні ідеї можуть об'єднати наявні теорії навчання інформатиці, розширити і збагатити ці теорії новим, цікавим з прикладної точки зору матеріалом.

3. Велика роль завдань у вирішенні проблем прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики очевидна. Особливо відзначимо, що дидактичний потенціал прикладної спрямованості шкільного курсу інформатики може послужити основою наведення порядку в типології завдань шкільного курсу інформатики взагалі і в типології прикладних задач зокрема.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Семко Л., Самойленко Н. Методичні підходи до вивчення інформатики в основній школі. Наукові записки. Випуск 7. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. — Кіровоград, 2015. С.76– 82.
  2. Семко Л.П., Лапінський В.В. Методичні аспекти вивчення інформатики в ліцеї на рівні. Наукові записки Випуск 177. Частина I. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький. 2019. С. 212-216.