МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ІНЖЕНЕРНОЇ ТА КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ В ДИСТАНЦІЙНОМУ РЕЖИМІ

Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Шкіца Леся, Тарас Ірина, Бекіш Ірина

Зацікавленість дистанційними формами навчання в освіті виникла набагато раніше, ніж у будь-якій іншій сфері діяльності. В останні два десятиліття у ЗВО працюють над застосуванням у навчальному процесі інформаційно-комунікаційних технологій поруч із традиційними засобами. В Центрі дистанційного навчання (ЦДН) Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (ІФНТУНГ) існують постійно діючі курси для викладачів із розробки дистанційних курсів. Викладачами кафедри інженерної та комп’ютерної графіки ІФНТУНГ створено декілька курсів з нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки на платформі LMS MOODLE [1].

Інформаційний блок курсів містить: структуровані навчальні елементи; відео – матеріали; методичні вказівки до виконання  графічних робіт; лабораторний практикум з індивідуальними завданнями. Контрольний блок складається із робочих зошитів для різних змістовних модулів дисципліни,  питань для самоперевірки знань,  тестів для самоконтролю та підсумкового контролю.

Слід відмітити, що карантинні обмеження під час епідемії COVID-19 принципово змінили підходи до організації навчального процесу та стали каталізатором процесів цифрової трансформації. Рекомендації МОНУ щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти передбачали, що головним завданням викладача у змішаному навчанні є методичне проєктування власної дисципліни як послідовності дій та досвіду, що його здобувач отримає впродовж курсу.

Метою запропонованої роботи є обґрунтування різних методичних підходів формування графічної компетентності як складової загальної  підготовки майбутніх інженерів технічного профілю.

Під час роботи в нових умовах організації навчального процесу викладачі використовували безліч різних засобів комунікації. При плануванні видів діяльності трансформувались звичні види занять у форми взаємодії суб’єктів навчання, що можуть здійснюватися синхронно та асинхронно, а також в організовану самостійну роботу студента.

В методиці подачі навчального матеріалу інженерної та комп’ютерної графіки варто зробити наступні акценти. Відомо, що ефективність впливу навчального матеріалу на студентську аудиторію багато в чому залежить від ступеня і рівня ілюстративності матеріалу, а візуальна насиченість навчального матеріалу робить його яскравим, переконливим і сприяє інтенсифікації процесу його засвоєння [2]. Тому, методичні матеріали до виконання графічних робіт були розширені тезисними алгоритмами роботи, кольоровими схемами та інструкціями, а інформація, яка подається, є естетичною, має кольорове зображення, і представлений візуальний матеріал легко зарисовується студентом поетапно і зазвичай добре запам’ятовується. В методичних рекомендаціях представлений поетапний розв’язкок графічних завдань та інструкцій послідовного виконання лабораторних робіт із відео поясненнями.

Інструменти систем автоматизованого проектування вивчаються паралельно із основними правилами виконання креслеників. Практичні заняття із машинобудівного креслення підсилені CAD додатком eDrawings Viewer, який є інструментом для обміну проектними даними. Для виконання ескізів, створена база 3D моделей деталей типу гайка накидна, накривка, штуцер. Деталі переведені в універсальний формат із підтриманням можливості обмірювання.       

Отже, запропоновані методичні матеріали та методики викладання були побудовані таким чином, щоб студент міг перейти від навчання під керівництвом викладача, до самостійного навчання, до максимальної заміни викладацького контролю самоконтролем.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Шкіца Л.Є., Павлик І.В., Корнута О.В., Пригоровська Т.О., Стовбенко М.Є. Досвід впровадження дистанційного навчання з нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки. Розвідка та розробка нафтових і газових родовищ.  2013.  №1(46). С. 256-267. URL: https://rrngr.nung.edu.ua/index.php/rrngr/article/view/364 (дата звернення: 30.10.2021).
  2. Карпюк Л.В., Давіденко Н.О. Інформаційні технології в інженерній графіці. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. №1(265). С.29-32. DOI: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-265-1-29-32 (дата звернення: 30.10.2021).