ІКТ У ЗМІСТІ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Данилова Євгенія, Цуруль Ольга

Інформаційні технології поступово, але твердо інтегрувалися в освітню діяльність. Сьогодення вимагає якісних змін в біологічній освіті, її модернізацію й узгодження з потребами життя. Основна мета реформування шкільної біологічної освіти – забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в сучасному суспільстві. Для її реалізації на державному рівні був затверджений новий Професійний стандарт учителя, який передбачає такі інформаційно-цифрові компетентності вчителя ЗЗСО [1, с.31]:

  • здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності;

  • здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси;

  • здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі.

Модернізація середньої освіти неможлива без реформ у вищій – майбутні вчителі повинні бути готовими до роботи з інноваційними засобами та технологіями навчання. Але на даний час реальність така, що випускники педагогічних ЗВО мають недостатній рівень сформованості інформаційної компетентності. Це пояснюється передусім відсутністю спеціально організованої підготовки майбутніх учителів. Це зумовило вибір теми та актуальність нашого дослідження.

Дослідження проводилося у 4 етапи впродовж 2020-2021 рр. Експериментальною роботою було охоплено 62 здобувачі спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини): студенти-бакалаври 4 курсу та студенти-магістри 1 курсу денної та заочної форм навчання НПУ ім. М.П. Драгоманова. Шляхом анкетування була з’ясована загальна готовність студентів до використання ІКТ в освітньому процесі з біології ЗЗСО. Встановлено, що повністю готові використовувати ІКТ у освітньому процесі з біології лише 35,5% опитаних, що пояснюється браком умінь з методики роботи з ІКТ (64,4%) і певними труднощами у роботі з комп’ютером (42,2%). Перший діагностичний зріз був проведений також з метою розуміння затребуваності серед студентства конкретних програмних засобів навчання. У лідерах опинилися інтерактивні вправи (57,7%), тому нами було прийнято рішення продовжувати нашу подальшу експериментальну роботу саме з створення пізнавальних завдань з біології.

Також був досліджений рівень обізнаності студентів щодо використання ІКТ в освітньому процесі з біології. За результатами опитування ми з’ясували, що 11,8% студентів неправильно тлумачать поняття ІКТ, 23,5% відчувають страх і труднощі перед комп’ютерною технікою, а 5,9% мають неприязнь до уроків з використанням ІКТ.

У межах дослідження було реалізовано цикл лекцій та лабораторних занять з методики навчання біології, що розкривали основні аспекти використання ІКТ в освітньому процесі з біології. За майданчик для роботи було обрано сервіс LearningApps – через його доступність, легкість у роботі, але не меншу наповненість різноманітними шаблонами для створення інтерактивних вправ. Для студентів були запропоновані завдання для самостійної роботи [2], що передбачали створення авторських пізнавальних інтерактивних вправ.

Вихідне опитування, проведене по завершенню експериментальної роботи, показало, що всі респонденти виявили бажання продовжувати подальшу роботу із опрацьованими електронними ресурсами та вказали на відсутність труднощів при виконанні завдань для самостійної роботи. Також за результатами анкетування ми могли простежити позитивну динаміку розуміння студентами дидактичних можливостей програмних засобів навчання. На початку дослідження опитувані вказували, що хочуть навчитися працювати із загальними «комп’ютерними програмами», «мультимедійними засобами», або ж узагальнено «з усіма», ба навіть з мовами програмування. А після спеціально організованої експериментальної роботи студенти змогли чіткіше формулювати свої думки щодо створення окремих вправ, оперування назвами та можливостями платформ для створення власних методичних розробок тощо.

Результати проведеного дослідження свідчать про підвищення інтересу майбутніх учителів до вивчення методики використання ІКТ в освітньому процесі з біології, зменшення страху перед комп’ютерною технікою та програмними засобами. Актуальний запит на реалізацію інформаційної компетентності майбутніх вчителів біології доцільно реалізовувати у ЗВО, зокрема шляхом упровадження спеціального курсу з методики роботи з ІКТ.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста): наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 28.10.2021).
  2. Цуруль О.А. Збірник завдань для самостійної роботи студентів з методики навчання біології: методичний посібник / О.А. Цуруль. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. – 61 с.