АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ВИВЧЕННЯ КУРСУ «БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНА ПРАЦІ В ГАЛУЗІ»

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Царенко Ірина, Зачепа Олександр

Сучасні умови характеризуються поширенням кризових явищ у професійній діяльності педагогів, майстрів виробничого навчання, працівників соціальної галузі, тому постає необхідність усвідомлення студентами педагогічних спеціальностей закладів вищої освіти вивчення загально-університетського курсу «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» майбутнім освітянам, що надасть можливостей у подальшому житі зменшити ризик виникнення небезпек в побутовому та професійному середовище [1].

Міжособистісні стосунки у різноманітних галузях зайнятості населення регулюються Державними законодавчими актами, зокрема Конституцією України статтями 43, 45, 46, 49, 50, 53, 56, 64 тощо. У законі з Охорони праці громадянам гарантуються права на працю, відпочинок, охорону здоров’я, медичну допомогу, соціальне забезпечення, страхування від нещасних випадків та інше. Проведений аналіз статистичних відомостей свідчить, що біля 73% нещасних випадків та виникнення аварійних ситуацій на виробництві сталися з порушення організаційних заходів і тільки 14% – з технічних, 13% – із психофізіологічних. Таким чином умови сучасного життя вимагають свідомого ставлення особисті до правил поводження під час виникнення різних надзвичайних ситуацій.

Під час опанування курсу «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» студенти вивчають проблеми безпечного перебування людини в оточуючому середовище в процесі здійснення різних видів діяльності у тому числі навчальної й трудової.

Курс «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» для студентів педагогічних спеціальностей призначений:

  • сприяти свідомому ставленню того, що в центрі уваги повинна бути людина, яка є головною цінністю суспільства, виховувати гуманне, усвідомленого ставлення до питань особистої безпеки та безпеки оточуючих в усіх галузях загальнолюдських відносин;

  • сформувати навички ідентифікувати небезпечні і шкідливі фактори виробничого та побутового середовища, створювати сприятливі умови в учнівському колективі;

  • аналізувати вимоги до проєктування нової техніки і технологічних процесів згідно з сучасними станом екологічного забруднення;

  • прогнозувати можливі наслідки для людини і довкілля у разі виникнення надзвичайних ситуацій й приймати адекватні рішення в щодо власного захисту та захисту оточуючих від негативних наслідків;

  • забезпечити якісне засвоєння нового стереотипу поведінки людини з метою виживання в нових природних та антропогенних умовах [2].

Вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» студентами педагогічних спеціальностей сприяє формуванню культури безпеки молоді, її відповідальному ставленню до моральних цінностей суспільства, власної поведінки; засвоєнню необхідних знань щодо захисту власного здоров’я і здоров’я оточуючих у випадках виникнення надзвичайних ситуацій природного та антропогенного походження; формуванню мотивації безпечно поводитися в побутовому, та природному та виробничому середовищах.

Разом з цим, сучасна підготовка майбутнього педагога покликана задовольняти потреби студентської молоді не тільки у загальних знаннях з дисципліни, а й спрямована на забезпечення вмінням використовувати отриманні знання в майбутній професійній діяльності педагога.

Практика свідчить, що для кращого засвоєння навчального матеріалу з курсу він повинен подаватися студентам у проблемному вигляді, а знання, що здобуваються під час виконання практичних робіт необхідно аналізувати, знаходити помилки, проводити самоаналіз, оцінювати власні навчальні досягнення з дисципліни.

Отже, така форма навчання з курсу «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» надає можливості майбутньому педагогу засвоїти навички для проведення всебічного аналізу різних небезпечних ситуацій, приймати відповідальні рішення в ситуаціях невизначеності, навчитися приймати остаточні рішення аналізуючи власні і чужі помилки.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Зоріна М.О. До проблеми визначення актуальності й проблеми формування культури безпеки життєдіяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2010. №8. С. 149‑153.
  2. Пістун І.П. Безпека життєдіяльності : навч посіб. Суми : Вид-Во «Університетська книга», 200. 301 с.