ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Власова Анастасія, Рябець Сергій

Інформаційно-цифрове суспільство сьогодення ставить високі вимоги перед учнями старших класів, як майбутніми кваліфікованими працівниками. Інтенсивний розвитку інформаційно-цифрових технологій створює проблеми формування відповідних інформаційно-цифрових компетентностей старшокласника закладу загальної середньої освіти. Саме тому перед вчителем технологій постає питання формування якісних інформаційно-цифрових компетентностей учнів старших класів, що і було метою нашого дослідження.

Сучасний зміст реалізації навчальної програми трудове навчання та технології ‑ проєктна технологія. Основа проєктної технології учнів старших класів на уроках трудового навчання це: розвиток розумових та пізнавальних навичок, формування цілісних компетенцій та компетентностей, розвиток творчого мислення, самостійність, вміння вчитися впродовж життя, орієнтованість на кінцевий результат, вміння використовувати інформаційний простір у особистих потребах.

Все вище перераховане, дозволяє кожному старшокласнику будувати професійне майбутнє та відповідати нормам, встановленим у сучасному суспільстві.

Використання компетентісного підходу не є новим у світовій освітній практиці навчання. Українські перспективи компетентнісного підходу в освіті досліджували такі вчені як: І. Бех [1], Н. Бібік [2], Л. Ващенко [4], Т. Дубок [3], О.Коберник [5] та ін.

Для розвитку інформаційно-цифрових компетентностей учнів старших класів закладу загальної середньої освіти потрібно модернізувати освітній процес, в тому числі впровадженням нових засобів, методів, технологій навчання та викладання програмного матеріалу.

На уроках технологій сьогодні все активніше використовують такі засоби формування інформаційно-цифрових компетентностей учнів: мережа інтернет, мережеві ресурси, освітні ресурси, навчальні комп’ютерні програми, електронно-цифрові пристрої, бази даних, спеціальне програмне забезпечення, електронна пошта, телефони та комп’ютери [6]. Розглянемо найпоширеніші з перерахованих.

Інтернет відкриває перед вчителем технологій та учнем старших класів нові можливості та шляхи вивчення предмету. Формування інформаційно-цифрової компетентності за допомогою мережі інтернету охоплює різні види діяльності, зокрема: самостійну роботу з джерелами інформації, можливість самоосвіти, поглиблення знань з технологій, підготовка до контрольних та тематичних робіт, дистанційна освітня діяльність старшокласника під керівництвом вчителя в межах дистанційного навчання, спілкування у мережі [3].

Віртуальні електронні бібліотеки можуть забезпечити різноманітними електронними документами та файлами. Віртуальна бібліотека – цифрова або електронна бібліотека, в яку закладена звичайна бібліотека для читання книг та доступу до інших об’єктів. Систематичне використання електронних бібліотек в проєктно-технологічній діяльності старшокласника на уроках технологій дозволяє значно покращити освітній процес, пошук та одержання навчальної інформації, та є одним із засобів, що розвиває інформаційно-цифрову компетентність.

Навчальні комп’ютерні програми в проєктно-технологічній діяльності учня на уроках технологій у ЗЗСО мають велику різноманітність [6]. Кожна з програм має на меті допомагати навчанню старшокласника, розвивати та формувати інформаційно-цифрову компетентність. Серед найпоширеніших програм які при цьому можна використати  програмні засоби корпорації Microsoft (Microsoft Word, Microsoft Excel, PowerPoint та ін.).

Висновки. Цінність вище перерахованих засобів формування інформаційно-цифрової компетентності учнів старших класів на уроках технологій полягає в тому, що саме їхнє використання привчає учнів до самостійності, працелюбності, вихованості, вдосконалення себе як особистості, що неодмінно допоможе учням у подальшому виборі професійного шляху.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: підручник. Київ, 2012 URL: http://www.ipv.org.ua/component/content/article/8-beh/56-2012-09-04-22-32-01.html. (дата звернення 23.05.2022).

  2. Бібік Н .М. Компетентність у навчанні: Енциклопедія освіти /за ред. В.Г. Кремінь. К.: Юрінком Інтер, 2013. С. 408-409.

  3. Дубок Т. Використання електронних освітніх ресурсів у навчальному процесі закладу середньої освіти. Технологія фахової майстерності: електронні освітні ресурси та технології. Матеріали науково-практичної Інтернет-конференції (ХІ Хмурівські читання). Кропивницький, 2019. С.43-46

  4. Н. М. Бібік, Л. С. Ващенко. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: колект. монографія / за ред. О. В. Овчарук. К.: К. І. С., 2011. 111 с.

  5. О. Коберник Методика організації проєктно-технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання. Науковий світ, 2003. 92 с.

  6. Шевченко С. П Приклади використання комп’ютерних програм на уроках трудового навчання. Кривий Ріг: «Буквиця», 2019. 32с.