ПРО ВІЗУАЛІЗАЦІЮ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ СТАРШОКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Рябець Сергій, Старостенко Крістіна

Стрімкий розвиток техніки та технологічних процесів у світі та Україні зокрема позначився і на ресурсах інформаційної культури особистості XXI століття. Тепер інформаційна культура особистості має визначати основні особливості сучасних способів комунікації, серед яких, на думку багатьох вчених та дослідників, важливу роль відіграє саме візуальний контент [5, c. 195]. Якісні зміни, які відтворювалися в освіти протягом останніх століть, спричинені появою писемності, книговидання, друкарства, створенням дидактичних матеріалів, розвитком інформаційних технологій в цілому та мережі Інтернет, дистанційних форм навчання та різних інновацій в галузі проєктування засобів обміну інформації, базою яких є візуальне мислення та зорове сприйняття. За рахунок можливостей візуалізації можна представляти у лаконічній, згорнутій, зручній і логічній формі великі обсяги інформації, що в свою чергу сприяє оптимізації та інтенсифікації навчання [4, c. 13].

Змінюються цілі і завдання освіти в сучасних умовах. Вчені та дослідники вважають, що майже 80% сучасних школярів закладів загальної середньої освіти більше схильні до навчання в умовах візуалізації і лише 20% старшокласників можуть сприймати матеріал якісно у мовах аудіо-навчання та кінестетики. Тому зараз актуальним, як ніколи постає питання адаптування освітніх технологій до використання деяких видів візуалізації навчальних матеріалів в умовах сучасної технологічної освіти [3, c. 55], що і було метою нашого дослідження.

Сучасний старшокласник, майбутній випускник закладу загальної середньої освіти зростав та тепер дорослішає в умовах інформаційного та електронно-насиченого простору: Інтернету, цифрового радіо та телебачення, мобільних та комп’ютерних технологій. Це означає, що майже вся інформація, яку отримує старшокласник, засвоюється ним через зоровий канал, що безумовно впливає на її психологічні особливості сприйняття [2, c.19]. Тож перед сучасним педагогом, вчителем технологій постає завдання правильної педагогічної взаємодії з старшокласниками нового покоління. Для вирішення таких питань, на нашу думку, у нагоді можуть стати деякі види візуалізації на уроках технологій у старшій школі. Серед сучасних видів візуалізації навчального матеріалу вчені, дослідники, науковці виділяють: спеціальні інтелект-карти, інтерактивні збірники книг та підручників, цікаві стрічки часу, інтернет-меми, лепбук, хмари слів та інше [1].

Спеціальні інтелект-карти – є універсальним способом організації освітньої діяльності учня, який дозволяє ефективно сприймати нову інформацію, залучати до активної роботи на уроці, і таким чином розвиває мислення у нових умовах подання навчального матеріалу. Найвикористовуваніша схема інтелект-карт на уроках технологічної освіти має містити декілька складових: основні  це ключові слова, графічні зображення (до них відносимо рисунки, схеми, графіки тощо), зв’язки між елементами блок-схеми. Така діяльність з використанням інтелект-карт може формувати по-новому організувати сприйняття інформації старшокласника ЗЗСО.

Інтерактивні книги та підручники – модернізований цифровими технологіями вид книг, користування якими доповнюється усілякими віртуальними додатками (відео, анімацією, 3D моделюванням тощо) [1].

Інтерактивні стрічки часу – специфічний (динамічний) спосіб вивчення хронології певних подій. Створення такої інтерактивної стрічки часу покращує засвоєння нового матеріалу та є зручним при контролі знань.

Інтернет-меми – будь-яка інформація, яка подана лаконічно, цікаво та оригінально, з метою активізувати (акцентувати) увагу слухача. Інтернет-меми відтворюють певне ставлення до подій чи обставин. Популярними є меми, формат яких ‑ зображення із дотепним текстовим поясненням. Раніше інтернет-меми використовувались тільки з розважальною метою, але сьогодні йде активне впровадження останіх у навальних процес, зокрема використання їх на уроках технологій у старших класах [1].

Хмари слів ‑ екранне відтворення певного списку слів чи їх категорій на одному малюнку. Такий вид візуалізації дозволяє моделювати термінологію з певної теми технологій, що. має сприяти швидкому запам’ятовуванню освітньої інформації. Хмари слів можна легко створити власноруч або використати спеціальні інтернет сервіси [1].

Висновки. Отже, вищезазначені види візуалізації навчального матеріалу на уроках технологій у старшокласників, на нашу думку, є тим ключовим засобом, що дозволить ефективно подати ту чи іншу інформацію у простий, зрозумілий та легкий для сприйняття учнем формі.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Онлайнові інструменти візуалізації у діяльності сучасного педагога. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education» : зб. наук. пр. Харків, 2021. Вип. 7 (27). С.8-15.

  2. Житєньова Н.В. Сутність візуалізації в навчальному процесі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський: Кам’янец-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. Вип. 19. С.18-21

  3. Освітні інновації у середніх навчальних закладах: проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій. Збірник наукових праць за матеріалами ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2018. 106 с.

  4. Сапожніков С. В. Сучасні педагогічні технології для підготовки майбутніх випускників закладів загальної середньої освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер.: Педагогіка. Т. 270. Вип. 258, С. 12-16, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://pednauki.chdu.edu.ua/ article/download/90164/85685 (дата звернення 28.05.2022).

  5. Шимків І. Моніторинг якості освіти в європейському контексті. Науковий вісник Чернівецького університету: зб. наукових праць. 2017. Вип 211. С.194-203.