СТВОРЕННЯ STEM-КАБІНЕТУ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України

Сіпій Володимир

Система загальної середньої освіти в Україні перебуває у стані реформ, що визначені у Законі «Про освіту» (2017) та концептуальних засадах реформування середньої школи «Нова українська школа» (2016). Повноцінна реалізація реформ передбачає створення нового освітнього простору у закладах загальної середньої освіти та оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це відповідає запитам громадськості до реформи системи освіти в Україні.

Одним з шляхів посилення природничо-математичної освіти та осучаснення освітнього процесу стало впровадження елементів STEM-освіти. У серпні 2015 року було створено відділ STEM-освіти в Державній науковій установі «Інститут модернізації змісту освіти», що займається розробкою нормативного забезпечення STEM-освіти. Розроблено проєкт концепції STEM-освіти та положення про STEM-центри, вивчається досвід впровадження STEM-технологій та організовуються заходи з поширення передового педагогічного досвіду [1]. У січні 2022 року в Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України було створено відділ STEM-освіти, що займається розробкою модельних навчальних програм STEM та їх навчально-методичним забезпеченням.

У початковій школі освітнє середовище було повністю оновлено одночасно з впровадженням Державного стандарту початкової освіти (2018) за рахунок освітньої субвенції. Зокрема, в освітньому процесі почали використовуватись цифрові лабораторії, з інтерфейсами користувача адаптованими до потреб початкової освіти [2]. Місцеві громади виділяють кошти на закупівлю засобів навчання та обладнання для кабінетів біології, географії, математики, фізики, хімії, робототехніки, STEM–лабораторій [3].

У 2020 році відбулося громадське обговорення й було затверджено «Типовий перелік навчального-методичного забезпечення, засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій» де вперше було унормовано визначення «STEM-лабораторія – навчальний кабінет або приміщення закладу освіти, оснащене сучасними засобами навчання та обладнанням, для залучення здобувачів освіти до навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності відповідно до стандартів освіти, освітніх та навчальних програм з використанням проєктних технологій в освітньому процесі» [4].

Фактично STEM-кабінети створюються на базі традиційних предметних кабінетів фізики, хімії, біології, інформатики або додатково до них. Дозволяють організувати освітній процес в якому потрібно поєднання засобів навчання, лабораторного обладнання, що використовується в різних традиційних предметних кабінетах з подальшою обробкою результатів експериментів на комп’ютері.

На допомогу вчителям з опанування методик використання в освітньому процесі цифрових лабораторій, цифрових мікроскопів, телескопів, комп’ютерної техніки для аналізу результатів експериментів створено Віртуальний STEM-центр Малої академії наук України – STEM-лабораторія МАНЛаб [4]. Ресурс містить також готові моделі для друку фізичних приладів на 3D принтері.

Отже, створення STEM-кабінетів у закладах освіти відповідає запиту громадськості. Дозволяє використовувати сучасне навчальне обладнання для вивчення кількох навчальних предметів, більш активно залучати здобувачів освіти до навчально-дослідницької діяльності з використанням обладнання кількох традиційних предметних кабінетів.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Nazarenko T. H., Honcharova N. O., Sipii V. V. Stages and conditions of implementation of  STEM education in Ukraine. Наукові записки Малої академії наук. Київ, 2021. № 2–3 (21–22) С. 107–118. URL: https://doi.org/10.51707/2618-0529-2021-21_22-10
  2. Сіпій В. В. Цифрова лабораторія NEULOG як складова STEM-кабінету. Актуальні аспекти розвитку STEM-освіти у навчанні прородничо-наукових дисциплін: збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 70-річчю Льотної академії Національного авіаційного університету, м. Кропивницький, 12–13 травня 2021 р. Кропивницький : Льотна академія НАУ, 2021. С. 198–202. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728687
  3. Сіпій В. В. Створення освітнього простору закладів освіти у проєктах громадського бюджету міст України. Всеукраїнська науково-практична конференція: Інноваційна діяльність педагога в умовах реформування освітньої галузі: з досвіду впровадження ідей Нової української школи. 10 червня 2020 року, Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти, 2020. С. 156–159. URL: http://lib.iitta.gov.ua/721880/
  4. Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0410-20#top
  5. Віртуальний STEM-центр Малої академії наук України. URL: https://stemua.science/