ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИМИ ЗАСОБАМИ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Погрібна Анжеліка, Трифонова Олена

Сьогодні наша спільнота є свідком численних інтенсивних наукових, соціальних та економічних змін. Хоча, варто звернути увагу на те, що ще на початку ХХ століття розвиток науки й освіти відбувався повільно, а вже наприкінці століття стрімко рушив догори. Причиною цього стає інформатизація та цифровізація суспільства. Усі сфери нашої життєдіяльності починають застосовувати новітні технології, освіта й наука не є виключеннями. Сучасний світ вимагає сучасної особистості. Це означає вона має мати багаж не тільки теоретичних знань, а насамперед навичок та уміння їх використовувати впродовж усього життя у постійно змінюваних та нестандартних чи навіть проблемних умовах.

Зараз суспільство переходить від «суспільства знань» до «суспільства компетентних громадян». Саме тому необхідною умовою результативної та ефективної освіти стає освіта з використанням інформаційно-цифрових ресурсів та набуття учасниками освітнього процесу цифрової грамотності та відповідних необхідних компетентностей [10, c. 60].

«Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 р.» [9] зазначає, що «розбудова національної системи освіти в сучасних умовах із урахуванням кардинальних змін у всіх сферах суспільного життя, історичних викликів XXI століття вимагає критичного осмислення досягнутого і зосередження зусиль та ресурсів на розв’язанні найбільш гострих проблем, які стримують розвиток, не дають можливості забезпечити нову якість освіти, адекватну нинішній історичній епосі» [9, c. 11]. За весь період від затвердження до 2021 року, Україна не повністю досягла поставлених завдань стратегії, тому вона залишається актуальною і сьогодні. Також звертаємо увагу на «Концепцію розвитку цифрових компетентностей до 2025 року» [7]. Зміст концепції полягає у тому, що вона спрямована передусім на розвиток цифрових технологій та впровадження інновацій у всі сфери суспільного життя, зокрема в освітню сферу.

Новий зміст сучасної освіти, зокрема трудового навчання та технологій базується на формуванні таких важливих компетентностей, які б допомогли учню закладу загальної середньої освіти стати творчою особистістю та самореалізованою в суспільстві [10, c. 62]. На нашу думку, досягти поставлених завдань можна використовуючи інформаційно-цифрові ресурси. Таким чином, проблема використання інформаційно-цифрових ресурсів під час формування інформаційно-цифрової компетентності на уроках трудового навчання була і залишається актуальною.

Окремі питання проблеми трудового навчання та технологій, інформаційно-цифрової компетентності та використанням інформаційно-цифрових ресурсів розглянули у своїх працях О. Власій [1; 2], Л. Гаврілов [3], І. Гісь [4], О. Дудка [1; 2], О. Коберник [5], Н. Кульчицька [2], Р. Лещук [8], С. Півень [8], М. Садовий [12], А. Терещук [5], Я. Топольник [3] та інші.

За визначеннями дослідників інформаційно-цифрова компетентність учнів базової школи – це їх спроможність самостійно працювати з інформацією, що надходить з різних джерел, здійснювати пошук, аналізувати, відбирати потрібну, обробляти, перетворювати, зберігати та передавати її [6].

Інформаційно-цифрова компетентність старшокласників представляє собою три основних компоненти [6]:

  1. інформаційний компонент (це здатність до ефективної роботи з інформацією у всіх формах її представлення);

  2. комп’ютерний компонент (визначає уміння та навички роботи з сучасними комп’ютерними засобами та програмним забезпеченням);

  3. компонент застосовності (здатність застосовувати сучасні засоби інформаційних і комп’ютерних технологій).

Загальними ж компонентами інформаційно-цифрової компетентності є уміння, ставлення, навчальні ресурси, зокрема інформаційно-цифрові ресурси, про які буде йти мова далі.

Інформаційно-цифрові ресурси визначать як – нематеріальні ресурси, створені на основі організаційного оформлення сукупності відомостей, зібрані, опрацьовані, зберігаються і передаються за допомогою електронних, програмних і мережевих засобів, функціонують в режимі онлайн і використовуються для підвищення ефективності управління в усіх сферах життєдіяльності суспільства [10].

Інформаційно-цифрові ресурси (навчання в сфері освіти) – розуміються, як будь-яка інформація освітнього характеру, що збережена на цифрових носіях та складається з двох групи (інформаційні джерела і інформаційні інструменти) [10].

Серед інформаційно-цифрових ресурсів, які покликані на забезпечення інформаційно-цифрової компетентності школярів ми можемо виділити: служби та сервіси мережі Інтернет, мультимедійні програмні засоби, офісні програмні продукти, електронні підручники і посібники тощо.

У ході педагогічної практики нами [11] було встановлено, що використання вище представлених інформаційно-цифрових ресурсів може сприяти розвитку інформаційно-цифрової компетентності старшокласників.

Сучасний освітній процес не може бути цілісним і повноцінним без використання інформаційно-цифрових ресурсів, зокрема на уроках трудового навчання та технологій. В процесі стрімкого розвитку суспільства інформаційно-цифрова компетентність є чи не найважливішим складником сучасного освітнього процесу.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Власій О., Дудка О. Шляхи формування інформаційно-цифрової компетентності учасників освітнього процесу. Відкрите освітнє е-середовище. 2019. Вип. спецвип. С. 383–397.

  2. Власій О.О., Дудка О.М., Кульчицька Н.В. Роль ІКТ в організації змішаного навчання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2017. № 19 (26) С. 117–122. URL: http://bit.ly/2wKLtit (дата звернення 27.05.2022)

  3. Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 5. С. 1–14.

  4. Гісь І. Інформаційні технології як засіб формування інноваційного освітнього середовища: метод. реком. Луцьк, 2016. 56 с.

  5. Коберник О.М., Терещук А.І. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів в старшій школі: навч. посіб. Умань: ФОП Жовтий, 2013. 365 с.

  6. Концепція нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення 29.05.2022)

  7. Концепція розвитку цифрових компетентностей до 2025 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 167-р від 03.03.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 29.05.2022)

  8. Лещук Р., Півень С. Творчий підхід до організації практичної діяльності учнів у різних системах трудового навчання. Трудове навчання в школі. 2014. № 1–2 (85–86). С. 7–15.

  9. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Схвалена Указом Президента України від 25.06.2013 № 344/2013. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення 29.05.2022)

  10. Паламарчук В. Педагогічні технології навчання в умовах нової української школи. Вектор розвитку. Український педагогічний журнал. 2018. №3. С. 60–65.

  11. Погрібна А.І., Трифонова О.М. Роль сучасних освітніх ресурсів у формуванні інформаційно-цифрової компетентності на уроках трудового навчання та технологій. Наукові записки молодих учених (ЦДПУ ім. В.Винниченка). 2022. № 9. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1926

  12. Sadovyi Mykola. Digitization of the experiment in natural sciences as a means of information and digital competence formation of specialists in professional education. Modern Technologies in the Education System: monograph. Katowice: Katowice School of Technology, 2019. P. 203–210. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/e0fcaa43f067642741faeb709a55c6b6.pdf