МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Рябець Сергій, Цимбал Наталія

Інформатизація суспільства в першу чергу стосується системи освіти в цілому. Адже саме цей напрямок формує майбутнього та сучасного члена постіндустріального суспільства. Зокрема інформатизація має пряме відношення до новітніх технологій та предмету технологічної освіти у
ЗЗСО [1].

Технологічна освіта, як предмет у ЗЗСО має у своєму змісті такі елементи підготовки старшокласника до життя як: формування технологічно освіченого школяра, що буде цілком підготовлений до самостійного життя в сучасних умовах [2, 3].

Завдання технологічної підготовки старшокласників полягає у формуванні цілісного уявлення сфери виробництва, види та призначення техніки у житті людини, проектування і сучасні технології у світі. У процесі технологічної підготовки старшокласники мають навчитися партнерській взаємодії, деяким трудовим операціям, ознайомитися з виробничими середовищами та умовами обробки різних матеріалів, вчитися використовувати надбання українського народу і т.п. [2, 3].

Підтримуємо думку науковців та педагогів в тому, що у сучасній школі вчитель, зокрема технологічної освіти вже майже перестав бути основним джерелом інформації, оскільки зараз інтернет технології, ресурси та сервіси можуть замінити більшу частину його повсякденної роботи як вчителя [1, 3, 4, 5].

Однак, разом з тим, на вчителя трудового навчання покладається вміле застосування онлайн-ресурсів на уроках технологій як сучасного засобу навчання. Отже, за мету ми мали дослідження особливостей використання онлайн-сервісів у трудовій підготовці в закладах загальної середньої освіти.

Сьогодні існує велика кількість онлайн-ресурсів, які можна використовувати для навчання на уроках технології в ЗЗСО, серед них ми виділяємо такі: Moodle, GoogleClassroom, «Мій клас», «На урок», Microsoft Office 365 та багато інших [5, 6]. Для того, що б використовувати онлайн-сервіси у навчальному процесі технологій, вчителю технологій та старшокласникам треба знати та вміти підготуватися до уроку з використання такого засобу навчання, як онлайн-сервіси.

У своєму дослідженні ми б хотіли виділити наступні основні аспекти підготовки старшокласника закладу загальної середньої освіти до використання онлайн-сервісів на уроках технологій [5]:

Мотивація та навчальні навички старшокласників. Вірно підібрана мотивація до використання онлайн-сервісів з метою вивчення предмету технологій у закладі загальної середньої освіти має складатися з конструктивного ставлення до помилок та труднощів у процесі навчання та технологічної підготовки, вміння визначати головне та вчасно надавати необхідну інформацію, вірно та ефективно організовувати освітню діяльність.

Методи взаємодії з учнями. Що до методів взаємодії між старшокласником та вчителем технологій, то вони можуть бути синхронні (передбачає, що старшокласники та вчитель технологій працюють використовуючи вибрані онлайн-сервіси за планом, який вони склали раніше) та асинхронні (робота вчителя технологій та старшокласників може відбуватися у різний проміжок часу). При роботі в синхронному режимі вчителі технологій найчастіше обирають GoogleClassroom, Moodle, ClassDojo, Kahоot, Skype MeetNow, Zoom, Hangoutsmeet, Flipgrid та деякі популярні соціальні мережі, такі як Facebook чи Viber. Для асинхронної взаємодії можна використати GoogleDocs, SheetsandSlides, інші онлайн сервіси для написання документів, планів, створення графіків роботи, Gmail, TED, Edpuzzle, FlipGridMentimeter та соціальні мережі Viber, Facebook тощо. Важливо наголосити, що обираючи той чи інший онлайн сервіс потрібно звертати увагу на матеріально-технічне забезпечення та цікавість старшокласника до тієї чи іншої платформи навчання.

Ще один із аспектів підготовки старшокласника до використання онлайн-сервісів є зворотний зв’язок, що до навчального процесу технологічної освіти та її результатів. Підготовка учнів до впровадження в освітній процес онлайн-сервісів, як засобу навчання, в першу чергу має стосуватися вмінню вчителя надати учням відповіді в системі онлайн навчання. Для цього старшокласників вчать використовувати спеціальні сервіси для зворотного зв’язку. Такий зв’язок може бути як груповим, так і індивідуальним, головне давати вичерпну відповідь на питання старшокласника, задля того, щоб учень не втрачав часу та інтересу до навчання.

Особливості оцінювання та контролю. Підготувати старшокласників потрібно також до певних особливостей оцінювання та контролю в онлайн-сервісах. По-перше, вчитель має надати чіткі інструкції що до виконання завдання, по-друге окреслити терміни прийому тестів (чи інших контрольних робіт). Однак хочемо зауважити, що необхідно притримуватися балансу між навчальним процесом на обсягом навчальної інформації. Тому, що в умовах використання онлайн-сервісів як засобів навчання, старшокласникам може знадобитися трохи більше часу для адаптації до сервісу та подальшого вивчення освітнього матеріалу.

Висновки. Таким чином, використання онлайн-сервісів у навчальному процесі вивчення технологій, на нашу думку, є необхідною умовою становлення старшокласників як сучасних, освічених особистостей та членів цифрового суспільства.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Десятов Д. Л. Використання онлайн технологій у навчанні старших школярів. Х.: Вид. група «Основа», 2019. 111 с.

  2. Коберник О. М. Технологічна освіта учнів в Україні у ХХІ столітті. 2010. URL: pednauk.com/13_NPN_2010/ Pedagogica/66067.doc.htm.

  3. Кобернік С. Г. Oрганізація пізнавальної діяльності школярів. Теорія і методика навчання. К., 2017.№1. С.29-35.

  4. Одайник С. Ф., Тетерюк Л. І. Використання онлайн-технологій у навчанні. Інновація: теорія і практика. Таврійський вісник освіти. 2018. №4(48).
    С.31-36.

  5. Рамський Ю. С. Формування інформаційної культури випускників ЗЗСО : Монографія. К.: Вид - во НП У імені М.П. Драгоманова, 2020. 366 с.

  6. Сергiєнкo В.П., Войтович І.С. Створення навчальних ресурсів у середoвищi moodle на oснoвi технoлoгiї „cloud computing”. Iнфoрмацiйнi технoлoгiї i засoби навчання. 2018. Тoм 24. №4. URL: http://journal.iitta.gov.ua/ index.php /itlt/article/view/518 (дата звернення: 14.05.2022 ).