SOFT SKILLS ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Львівський національний університет імені Івана Франка

Біляковська Ольга

Формування та розвиток soft skills здобувачів вищої освіти як невіддільного складника професійної підготовки та запоруки їхнього успішного працевлаштування є одним із основних завдань якості організації освітнього процесу сучасного закладу вищої освіти.

У понятті «soft skills» дослідники в галузі освіти виокремлюють такі сутнісні ознаки: компетентності, що сприяють самореалізації майбутніх фахівців та є індивідуалізованими за змістовим, цільовим, часовим та особистісним виміром; складновимірюваний соціокультурний та педагогічний феномен, який формується та забезпечується цілісністю і єдністю освіти та власного досвіду особистості; сукупність компетентностей, якостей, умінь, здібностей, процесів, що уможливлюють успішну професійну діяльність у швидкозмінюваних та/або невизначених умовах; сприяють і підвищують здатність здобувачів вищої освіти адаптуватися до змін у професійній діяльності та житті [1]; перелік особистих характеристик, які певним чином пов’язані з ефективною взаємодією у процесі професійної діяльності: вмінням переконувати, знаходити підхід до людей, міжособистісним спілкуванням, веденням переговорних процесів, роботою в команді, особистісним розвитком, ерудованістю, креативністю, комунікаційною взаємодією, високим рівнем самоорганізації [2].

У класифікації «soft skills» виокремлюють [3]: індивідуальні якості (вміння приймати рішення та вирішувати проблеми, чітко ставити завдання та формулювати цілі, позитивне мислення та оптимізм, орієнтація на клієнта та кінцевий результат), комунікаційні якості (вміння зрозуміло формулювати думки, ефективно взаємодіяти з різними типами людей, модерувати наради, відповідати аргументовано, зрозуміло, вчасно і ввічливо, розробляти якісні презентації, враховувати культурні та міжнаціональні особливості), управлінські якості (продуктивно взаємодіяти в команді, об’єднувати та мотивувати, навчати та розвивати членів команди, передбачати та запобігати ризикам, чітко планувати та керувати часом).

Безумовно, що soft skills необхідні у будь-якому виді професійної діяльності, а тому їх потрібно активно формувати у здобувачів на етапі навчання у закладах загальної середньої освіти та продовжувати розвивати – у закладах вищої освіти. Серед освітніх технологій, які сприяють формуванню соціальних навичок у процесі підготовки майбутніх фахівців варто відзначити проєктне навчання, інтерактивне та ситуаційне навчання. Технологія проєктного навчання дозволяє сформувати у студентів вміння адаптуватися до швидкозмінних вимог сучасного суспільно-економічного розвитку, самостійно окреслювати особисті, професійні цілі, демонструвати уміння дотримуватися дедлайнів, розвивати комунікативні навички та командоутворення, виявляти власний лідерський потенціал [1]. Технології інтерактивного та ситуаційного навчання мають значний потенціал для формування комунікабельності та навичок комунікації, лідерства, ініціативності, уміння вирішувати конфлікти та працювати в команді.

Окрім того, варто звернути увагу на методичну підготовку викладачів до цілеспрямованого формування soft skills у студентів. Така підготовка повинна охоплювати: підвищення викладацької майстерності та готовність до тьюторства; надання консультативної допомоги студентам у процесі навчання; підтримання інтересу студентів до майбутньої професійної діяльності, спрямування їх на саморозвиток і самовдосконалення.

Отже, процес розвитку та формування у здобувачів вищої освіти soft skills є тривалим у часі та має бути системно організований. У сучасних умовах soft skills не тільки доповнюють hard skills, а й створюють нові можливості для майбутніх фахівців на ринку праці, сприяють успішній професійній діяльності.

CПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Кірдан О., Кірдан О. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи : зб. наук. праць. 2021. Вип. 2. С. 152–160.

  2. Фамілярська Л. Особливості розвитку сучасного педагога в системі післядипломної освіти. Science Rise: Pedagogical Education. 2014. № 6 (14). С. 43–45.

  3. Bilyakovska O. Soft skills jako niezbędny element jakości kształcenia zawodowego przyszłego nauczyciela. Rocznik Polsko-Ukraiński. 2018. T. XX. S. 175–185.