КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК НЕОБХІДНА НАВИЧКА СУЧАСНОГО ФАХІВЦЯ

Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗУ

Іващенко Оксана

На сучасному етапі серед роботодавців дуже цінуються soft skills – надпрофесійні навички, які допомагають вирішувати життєві завдання та працювати з іншими людьми. Ми постійно перебуваємо в інформаційному потоці. У ньому легко загубитись, втратити фокус уваги або стати жертвою маніпуляцій. Критичне мислення є однією із soft skills, які необхідно мати сучасному фахівцю. Це – здатність виважено підходити до переробки та споживання інформації. Навичка допомагає перевіряти інформацію, шукати взаємозв'язок між фактами, раціонально мислити, ухвалювати правильні рішення та формулювати сильні аргументи.

Мислити критично важливо для тих, хто хоче зробити успішну кар’єру. Якщо люди не можуть мислити критично, вони не лише зменшують свої перспективи піднятися по кар’єрних сходах, але й стають легко вразливими до таких речей, як шахрайство та маніпуляція. В ідеалі критичне мислення має здійснюватися об’єктивно – тобто без впливу особистих почуттів, думок чи упереджень, – і воно зосереджується виключно на фактичній інформації.

Хоча не існує універсального стандарту щодо того, які навички входять до процесу критичного мислення, часто його зводять до наступних п’яти.

1. Ідентифікація. Першим кроком у процесі критичного мислення є визначення ситуації чи проблеми, а також факторів, які можуть на неї вплинути. Коли у вас є чітке уявлення про ситуацію та людей, групи чи фактори, ви можете почати глибше занурюватися в проблему та її потенційні рішення.

2. Дослідження. Під час порівняння аргументів щодо проблеми ключовою є здатність до незалежного дослідження. Аргументи мають бути переконливими – це означає, що факти та цифри, наведені на їхню користь, можуть бути відсутні або походять із сумнівних джерел. Найкращий спосіб боротьби з цим – незалежна перевірка.

3. Виявлення упереджень. Ця навичка може бути надзвичайно складною, оскільки навіть найрозумніші з нас можуть не розпізнати упередженості. Треба навчитися думати про себе як про суддю, щоб оцінити ситуацію об’єктивно, з усіх боків, але також потрібно пам’ятати про упередження, які може мати кожен. Найскладніше – навчитися відкидати свої особисті упередження, які можуть затьмарити ваше судження.

4. Висновок. Уміння робити висновки на основі представленої вам інформації є ще однією важливою навичкою для оволодіння критичним мисленням. Інформація не завжди супроводжується підсумком, який пояснює, що вона означає. Часто потрібно буде оцінити надану інформацію та зробити висновки на основі необроблених даних. Здатність робити висновки дозволяє екстраполювати та виявляти потенційні результати під час оцінки ситуації. Також важливо відзначити, що не всі висновки будуть правильними. Наприклад, якщо ви прочитаєте, що хтось важить 260 фунтів, ви можете зробити висновок, що він має зайву вагу або нездоровий. Однак інші дані, такі як зріст і статура тіла, можуть змінити цей висновок.

5. Визначення релевантності. Однією з найскладніших частин критичного мислення є з’ясування того, яка інформація є найважливішою для вашого розгляду. У багатьох ситуаціях вам буде представлена ​​інформація, яка може здатися важливою, але вона може виявитися лише незначною частиною даних для розгляду.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій, Харків : „Основа”, 2011. 176 с.

  2. Тягло О. В. Критичне мислення. Харків : „Основа”. 2008. 187 с.