ПРОФЕСІЙНА КОМУНІКАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ ІНСПЕКТОРІВ З НАГЛЯДУ У СФЕРІ ПОЖЕЖНОЇ ТА ТЕХНОГЕННОЇ БЕЗПЕКИ

Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗУ

Ненько Юлія

Найчастіше, коли говорять про навички, мають на увазі професійні знання і вміння. Але не менш важливими є й soft skills – універсальні непрофесійні якості, які допомагають нам взаємодіяти між собою незалежно від сфери діяльності. Такі навички потрібні для будь-якої професії і допомагають швидше адаптуватися до змін на ринку праці та переорієнтуватися в разі втрати актуальності сфери зайнятості.

Однією із найважливіших навичок, які відносяться до soft skills, є комунікація. Професійна діяльність державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки безпосередньо належить до групи комунікативних професій, а її ефективність залежить від знань, умінь, навичок, здібностей у сфері спілкування. Основний зміст цієї діяльності складає комунікативний процес, тому спілкування в цій галузі можна розглядати як професійне, а відповідні комунікативні якості – як професійно важливі якості особистості.

Основу практичної діяльності державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки становлять відносини системи «людина-людина», що висуває до працівників певні комунікативні вимоги. З одного боку, комунікативні уміння базуються на сукупності знань, що є зовнішнім аспектом, з другого, обумовлені психологічними особливостями індивіду. До найбільш важливих особистісних якостей, що впливають на характер спілкування у процесі професійної взаємодії, відносяться:

–  емпатія, яка є засобом стримування негативних емоцій у взаємодії з оточуючими і складається зі здатності особистості розпізнавати емоційний стан співрозмовника, реагувати на його переживання і добирати адекватну емпатійну відповідь;

–  толерантність як прояв терпимості до думок, поведінки інших людей. У процесі комунікації толерантність може мати прояв у виборі позитивного тону висловлювання, тактовності, неприпустимості застосування агресивних інтонацій і висловлювань, застосуванні лише конструктивної критики, тобто наданні характеристики дії, а не конкретних фактів, явищ і людей, відсутності жорстокості в поведінці, безконфліктності;

– моральність. Ефективна взаємодія зі співрозмовником, безконфліктність можливі лише за умови дотримання моральних норм. Високі моральні якості забезпечують доброзичливе, ціннісне ставлення до оточуючих людей, гуманні відносини і взаємоповагу між людьми незалежно від їх віку, соціального положення, расової і національної приналежності;

– комунікабельність як здатність легко й швидко встановлювати контакти з іншими людьми і відчувати задоволення від цього. Саме така умова, коли комунікативним процесом задоволені обидві сторони, що взаємодіють, забезпечує ефективність комунікативного акту;

– емоційна стійкість. В умовах постійних емоційних навантажень, які супроводжують службову діяльність державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки, саме емоційна стійкість сприяє готовності адекватно діяти в складних емоційних умовах, переносити їх без негативного впливу (або зведення його до мінімального) на власне здоров’я, оточуючих людей, керувати власними емоціями, протидіяти стресу.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Зубенко Л. Г., Немцов В. Д. Культура ділового спілкування : навч. посібник. К. : ЕксОб, 2012. 200 с.

  2. Ісаєнко М. М. Формування комунікативних умінь у курсантів вищих закладів освіти МВС : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. Наук : 13.00.04. Одеса, 2012. 19 с.