ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК «SOFT SKILLS» ПРИ ПІДГОТОВЦІ ФАХОВИХ МОЛОДШИХ БАКАЛАВРІВ ЗА АДАПТИВНИМ ПІДХОДОМ

Харківський державний професійно-педагогічний коледж імені В.І. Вернадського

Савєльєва Тетяна

Формування сучасного фахового молодшого бакалавра нерозривно пов’язане зі становленням його як цілісної, гуманної, всебічно розвиненої особистості, а також його професійною підготовкою, здійснюваною у системі ЗФПО (закладів фахової передвищої освіти). Підвищення соціального статусу фахівця у професійній сфері, реформи освіти в країні (а саме перехід від підготовки молодших спеціалістів до фахових молодших бакалаврів), вимагають перегляду усієї системи підготовки, що має орієнтуватися на принципах саморегуляції, взаємодії й розвитку освітніх, наукових і педагогічних структур.

Швидкозмінні умови розбудови фахової передвищої освіти вимагають підготовку фахівців, що є конкурентоздатними на ринку праці, мають такі навички, як швидке прийняття рішень в професійному середовищі, ефективна співпраця в команді, реалізація творчого та особистого потенціалу у виробничій діяльності, вільне налагодження комунікацій, професійна мобільність та здатність адаптуватись до швидкозмінних умов сучасного життя. Тобто можна стверджувати, що ряд таких професійних компетентностей, які можна перевірити при працевлаштуванні, мають бути доповнені додатковими навичками, що допоможе випускнику коледжу стати професіоналом та компетентним фахівцем у будь-якій галузі виробництва. Такими навичками є набуття «soft skills», що на сьогодні є дуже актуальними у рекрутерів на ринку праці. Це підтверджують дані дослідження, які були проведені у Гарвардському та Стенфордському університетах і засвідчили, що лише 15% кар’єрного успіху забезпечується рівнем професійних навичок, в той час як інші 85% – це «soft skills»[3].

Забезпечити майбутню професійну успішність випускникам ЗФПО допоможуть універсальні «soft skills» – гнучкі або м’які навички, які складно простежити або показати, проте вони дадуть змогу бути успішними в професії та будувати кар’єру, незалежно від виду та специфіки майбутньої діяльності у будь-якій компанії. Класифікацію та визначення переліку гнучких навичок розробляли науковці у своїх дослідженнях. Так Н. Длугонович [1] вважає, що у студентів крім професійних навичок необхідно розвивати також «soft skills», а саме: особисту ефективність, управлінські та стратегічні навички. У дослідженнях В. Саваран (V. Savaran) [2] виокремлюються навички критичного мислення та управління інформацією. Підтримуємо думку вчених щодо більш глибокого аналізу формування «soft skills», які були б характерні для освітньої підготовки фахових молодших бакалаврів. Проте, на нашу думку набір м’яких навичок може бути універсальним для фахівців різних галузей, що здобувають освіту в ЗФПО, а саме розвивати лідерство, вміння працювати в команді, приймати рішення, налагоджувати комунікації, прагнення самореалізації в професійній діяльності, застосовуючи адаптивність для швидкої та гнучкої реакції на зміни професійних вимог при нестабільних умовах ринкової економіки нашої країни. Такий розвиток здобувачів освіти має бути поступовим, постійним і впроваджуватися в освітньому процесі на кожному етапі співпраці педагогів та студентів за адаптивним підходом.

Для формування у здобувачів освіти навичок «soft skills» потрібно правильно обирати інструменти, а саме: проводити відповідні семінари, тренінги, читання спеціальної літератури, що допоможе набути впевненості та створить більше можливостей проявити лідерські якості характеру студентів. Орієнтуватись також необхідно на особисті якості здобувачів освіти, розподіляти їх за рівнем мотивації до освітнього процесу, створювати умови до розкриття додаткових м’яких навичок студентів (робота в гуртках та факультативах).

Отже, важливим чинником формування професійного, конкурентоспроможного фахового молодшого бакалавра, успішного в майбутній виробничій діяльності є не тільки сформована професійна компетентність, а й опанування ним універсальних гнучких навичок «soft skills».

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Длугунович Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. 6 (219). С. 239-242.

  2. Saravanan, V. Sustainable Employability Skills for Engineering Professionals. The Indian Review of World Literaturein English.2009.5(II).

  3. Welldone. Що таке Soft Skills? В чому різниця Soft і Hard Skills? 2017. URL:https://www.welldone.org.ua/shho-take-soft-skills-v-chomu-riznitsya-soft-i-hard-skills/ (дата звернення 18.04.2020).