ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМООБСЛУГОВУВАННЯ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка

Рись Оксана

Перед сучасною школою стоїть важливе завдання – підготувати шкільну молодь до самостійного життя, сформувати на високому рівні навички самообслуговування. Саме на уроках трудового навчання є широкі можливості для вивчення школярами видів одягу та назв елементів одягу, санітарно-гігієнічних вимог під час приміряння одягу, способів оновлення вбрання за допомогою дрібних деталей, видів оздоблення одягу, стандартних знаків характеристики догляду за швейними виробами з різних текстильних матеріалів, здійснення естетико-гігієнічного догляду за одягом та взуттям тощо.

Різним аспектам проблеми навчання учнівської молоді технології побутової діяльності присвятили свої праці Н. Боринець, А. Битюцька, Ж.Гущак, А. Ткачук, А. Ткаченко, А. Олексюк. Не менш важливим  питання підготовки майбутніх учителів трудового навчання до викладання розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування» у школі, воно розглянуто у публікаціях О.Кудрі, О.Лихолат, Н.Мироненко, І.Серьогіної, Ю.Срібної [1, 87].

Метою статті є аналіз особливостей формування в учнів навичок самообслуговування на уроках трудового навчання.

На уроках трудового навчання засобами змісту розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування» можливо формувати у школярів знання, уміння по у сфері побуту [2]. Формування в учнів умінь, навичок самообслуговування включає  в першу чергу їх обізнаність з особливостями вибору вбрання. Важливо навчити учнів виконувати дрібний ремонт одягу (пришивання ґудзиків, вішалок, петель і гачків, зшивання розпоротого шва), безпечно користуватися голкою, ножицями. Необхідно сформувати у них знання про естетико-гігєнічний догляд за одягом: особливості прання  виробів  з кольорових бавовняних і шовкових тканин, знання про миючі засоби та їх підбір з урахуванням якості тканини; навчити учнів прасувати одяг з дотриманням правил техніки безпеки при користуванні праскою; сформувати уміння правильно складати одяг та зберігати його.

Як правомірно відмічають психологи, багато підлітків вже з самого раннього віку прагне до самостійності. У зв’язку з цим важливо викликати у них інтерес до самостійного підбору одягу та спонукати їх до догляду за ним, сформувати навичкам самообслуговування. Реалізація цього завдання лежить не лише на сім’ї, але і вирішується під час трудової підготовки учнів у школі [3, с.72]. Таким чином, у процесі практичної діяльності учні вчаться вибирати одяг та здійснювати естетико-гігієнічний догляд за ним, а саме, – отримують знання про способи виведення плям та особливості прання одягу з різних матеріалів, вчаться здійснювати дрібний ремонт, прасувати,  складати та зберігати речі.

Реалізація практичних видів діяльності на уроках трудового навчання  в умовах дистанційного навчання може мати певні складнощі. В першу чергу це пов’язано тими видами робіт, де використовується електрообладнання. Розглянемо на прикладі формування в учнів навичок прасування одягу. При традиційному очному навчанні на уроці учнями здійснюється практична діяльність з прасування одягу, для виконання якого потрібно мати: швейний виріб, прасувальну дошку, праску.

Вчитель пояснює, що перед прасуванням  речі потрібно знайти на ній ярличок з позначками температурного режиму її прасування. На виробах, які є пошитими власноруч, ярлика немає, тому обирають температурний режим відповідно складу тканини. Далі відбувається демонстрація вчителем процесу прасування з дотриманням правил безпечного користування електропраскою, а потім кожен учень під наглядом вчителя виконує цю роботу самостійно.

Зовсім інша ситуація при дистанційному навчанні. Вчитель унаочнює процес прасування за рахунок тематичного відеоролику, пояснює, що при прасуванні швейних виробів потрібно дотримуватись правил техніки безпеки. Наголошує, що виконання практичної роботи з прасування одягу повинно пройти у присутності дорослих членів родини. Бажаною є фото- та відеофіксація здійснення практичної діяльності з подальшим прикріпленням цифрових матеріалів у якості виконаних завдань.

Таким чином,  в процесі формування нових знань з розділу «Технологія побутової діяльності»  на уроках трудового навчання учні вивчають види одягу, санітарно-гігієнічні вимоги під час приміряння одягу, особливості естетико-гігієнічного догляду за одягом і взуттям, а їх практична діяльність спрямована на формування навичок самообслуговування.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Кудря О. В., Срібна Ю. А. Змістові та методичні аспекти вивчення дисципліни «Технологія побутової діяльності». Project approach in the didactic process of universities - international dimension : in 4 parts. Part 2. – Lodz : PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna, 2020. P. 86-93. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16892
  2. Програма Трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів, 5-9 класи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  3. Тітаренко О. Елементи методики навчання учнів побутової діяльності та самообслуговування в загальноосвітніх закладах середньої освіти. Дидаскал : часопис. Полтава, 2021. № 21. C. 71-72.