ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 9
Полтавської міської ради

Сиволап Олена

Головне завдання, що стоїть перед сучасною загальноосвітньою школою – виховання гармонійно розвиненої особистості. У формуванні гармонійно розвиненої особистості естетичному вихованню належить значна роль. Естетичне виховання це – виховання здібності сприйняття і правильного розуміння прекрасного, виховання естетичних почуттів, суджень, смаків, і навіть здібності й потреби брати участь у створенні прекрасного у мистецтві і у житті. Усебічно розвинена людина не може не прагнути жити і працювати красиво.

Поняття естетичної культури вбирає в себе результати виховання і розвитку особистості. Естетична культура є органічною складовою естетичного виховання. Це здатність особистості до повноцінного сприймання, правильного розуміння прекрасного у мистецтві й дійсності, прагнення й уміння будувати своє життя за законами краси.

Різним аспектам питання естетичної культури молодших школярів присвятили увагу у своїх працях О. Гордійчук, Н. Гузій, О. Пташук, О.Піддубна, Т. Радзівід, Л. Сєрих, О. Сбітнєва, Т. Шмельова та ін.

Метою статті є аналіз можливостей формування у молодших школярів естетичної культури засобами інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Естетичне виховання – це цілеспрямований, систематичний процес впливу на особистість дитини з метою розвитку у неї здатності бачити красу навколишнього світу, створювати її. Починається воно з раннього віку.

В умовах нової української школи в рамках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» є широкі можливості для естетичного виховання школярів. Враховуючи педагогічний досвід можна сказати, що найбагатший матеріал у розвиток естетичних почуттів, спостережень, уяви учнів дає природа [1].

Протягом усієї історії свого існування людина не тільки освоювала природу, а й навчалася розуміти та відчувати її. Будучи соціальним за своєю сутністю, ставлення людини до природи має і пізнавальний характер. Людина здатна відгукуватися на красу не перетвореної природи та розуміти її. Милування природою передані так глибоко у пейзажному живописі, у літературі.

З усього різноманіття саме естетичного краса природи найближча і зрозуміла людині. Дитям притаманне інтуїтивне прагнення близькості з природою, виокремлення у ній прекрасного, поетичного.

Природа рідного краю здається людині найкрасивішою. Жива і нежива природа живе та розвивається за складними законами, які відкриваються учням у процесі пізнання, праці, творчості. Відкриваються й особливості краси природи: її пейзажів, сходів та заходів сонця, зоряного неба, різних пір року тощо.

Тема природа широко відображена у мистецтві – фарбою, словом, мелодією. Мистецтво додатково розкриває перед дітьми її красу. Художники і письменники зображуючи природу, вчать бачити  красу природу.

Виховуючи в учнів вміння бачити красу, виразність, неповторність явищ природи, школа та сім'я одночасно вчать дорожити світом краси та гармонії. В.А. Сухомлинський приводив школярів у поле, у гай, вони вчилися розуміти природу, бачити, переживати її красу [2; 3]. Прекрасне людина сприймає насамперед зором, її захоплює гармонія та природність її колірних поєднань та форм, їх зміни протягом дня, у різну пору року.

Потрібно вчити дітей бачити, розрізняти, цінувати та любити красу рідної землі, адже почуття патріотизму виростає разом із захопленням красою своєї Батьківщини. Якщо не пробуджена в дитини здатність відчувати і переживати красу і неповторність кожного явища природи, прагнення зберегти її, то вона може стати на шлях руйнації природи.

Важливо виховувати у дитини почуття цінності природи, величезного її значення життя людини, у збереженні всього живого землі. Сьогодні у світі виникла тривожна ситуація, пов'язана з бурхливим розвитком науково-технічного прогресу. Гостро стоїть проблема охорони природи. Важливо залучати учнів до участі у збереженні навколишнього середовища.

Таким чином, можливим є формування у молодших школярів естетичної культури засобами інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Поряд з цим важливо формувати учнів культуру ставлення до природи, уміння бачити і цінувати її красу, бачити в ній світ дивовижної творчості, виховати у школярів творче ставлення та прагнення пізнати таємниці природи.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Артеменко Н. М. Природа і естетичне виховання учнів: навч.-метод. посіб. К. : Радянська школа, 1984. 80 с.
  2. Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. К., 243 с.
  3. Сухомлинський В.О. Як виховувати справжню людину . Вибр. тв.: у 5 т. К.: Рад.шк., 1976. Т.2.  С. 414.