ЯКІСНІ ЗАДАЧІ ЯК ЗАСІБ ПІДГОТОВКИ ДО НАЦІОНАЛЬНОГО МУЛЬТИПРЕДМЕТНОГО ТЕСТУ

Харківська академія неперервної освіти

Кравченко Зоя

В останні роки в системі шкільної освіти відбувся перехід від парадигми на все життя на нову «парадигма через все життя». Відомий латинський вислів «vitae non sholae discimus» (для життя, а не для школи ми вчимося) набуває особливої нагальності в контексті потреби щодо виокремлення сукупності математичних знань та відповідних умінь і навичок, необхідних нашим юним співвітчизникам як основи для вироблення раціональності їх мислення, що в цілому буде позитивно сприяти успішній адаптації до реалій життя. На сьогодні склалися надзвичайні умови для наших випускників, їм доведеться вперше готуватися до національного мультипредметного тесту. Дана підготовка потребує врахування певних нюансів, як розрахунку часу, так і готовності розв’язувати завдання, що не потребують громіздких обчислень. І тому освітній процес потребує впровадження нових нестандартних задач як засобу засвоєння математичних понять.

Мета даної статті – висвітлення основних аспектів щодо ролі якісних задач під час підготовки до національного мультипредметного тесту.

Зрозуміло, що якісна задача не нова річь, такі задачі достатньо широко використовують в курсі фізики, але в курсі алгебри і початків аналізу такі задачі не розглядалися. Відсутність теорії розв’язування та використання якісних задач вказує як на трудність цієї проблеми, так і на недостатню увагу до неї з боку дослідників.

 Умови якісних задач мають прості формулювання, часто у вигляді проблемного питання, яким зосереджують увагу учнів на математичній сутності матеріалу. Якісні задачі дають можливість висувати такі гіпотези або припущення, для підтвердження яких учням треба добре розбиратись у взаємозв’язках математичних понять, застосовувати різні прийоми самостійної роботи, які базуються на евристичних міркуваннях.

Під якісною задачею будемо розуміти задачу – розв’язування якої ґрунтується на побудові логічних умовиводів і яка не потребує громіздких обчислень.

Прикладом такої задачі може бути наступна: укажіть найбільше значення функції (відповідь: 11). Розбираючи з учнями дану задачу, ми акцентуємо увагу на властивості функцій. Якісні задачі вже можна пропонувати учням в базовій школі, наприклад: якщо , то (відповідь: ).

Здебільшого для розв’язування якісних задач не треба робити громіздких розрахунків, а якщо вони є, то такі прості, що їх учні можуть виконати усно. Слід звернути увагу, що між якісними задачами і запитаннями, які вчитель ставить перед учнями для повторення, є відмінності. Відповідаючи на такі запитання, учні виявляють свої знання тих чи інших положень, але правильні відповіді ще не свідчать про ґрунтовність і вичерпність опанування учнями програмового матеріалу, оскільки їх можна дати і на основі формальних знань. Аналіз змісту та хід розв’язування якісних задач допомагає виявити вміння учнів аналізувати сутність математичних понять, встановлювати причинні зв’язки між ними і робити правильні висновки, сприяє поглибленню знань учнів, допомагає набувати вмінь застосовувати теоретичні положення.

Нами розроблена система якісних задач курсу алгебри і початків аналізу.

Останнім часом з’явилося багато збірників підготовки до підсумкового оцінювання, але в них не так багато цікавих задач, не вироблена достатньо ефективної методики роботи з таким задачами.

Тому використання якісних задач буде сприяти виявленню якості засвоєння учнями вивченого матеріалу і їх уміння застосовувати теоретичні знання на практиці та дозволить більш ефективно підготуватися до  національного мультипредметного тесту.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Раков С.А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ. /  Раков С.А. – Х. : Факт, 2005. – 360с.

2. Тарасенкова Н.А. Компетентнісний підхід у навчанні математики: теоретичний аспект/ Н.А. Тарасенкова // Математика в рідній школі. 2016. № 11. С. 26–30.