ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка

Рябець Сергій, Печерський Олександр

Сьогодні дуже багато уваги освітяни і науковці приділяють освіті в нових умовах функціонування закладів загальної середньої освіти. Зокрема, увагу зосереджується на формуванні в учнів старшої школи відповідних важливих знань, умінь, навичок практичної діяльності, а також умінню застосовувати набуті теоретичні знання у практичній професійній діяльності [2,4].

Провівши аналіз наукових джерел [1,2,6] з теми дослідження зазначимо, що актуальним є впровадження STEM-освіти в освітній процес учнів у закладах різних рівнів, яка і стала нам за мету.

Так, в Концепції № 960-р про розвиток природничо-математичної освіти в умовах STEM-освіти (схвалена розпорядженням КМУ від 5 серпня 2020 р.) наголошується, що перед сферою освіти постає завдання розвитку і виховання всебічно розвиненої, освіченої, інноваційної особистості. Все це є актуальним і для технологічної освіти в ЗЗСО сьогодні. Старшокласники повинні мати відповідний багаж знань для того, щоб розвиватися як цілеспрямована особистість, як вихована, і як всебічно розвинена та креативна [6].

На нашу думку, виконання такого завдання можливе завдяки впровадженню STEM в освітній процес старшокласників, в тому числі на уроках технологій. Така модернізація сучасної освітньої діяльності має стати одним із головних пріоритетів розвитку сфери освіти в цілому, і яка сьогодні є важливою частиною сучасної державної політики, національної економіки та розвитку суспільства [3].

Зараз в країні вже відбувається багато подій, які орієнтуються на поширення та впровадження STEM-освіти. Однак досі є багато не вирішених питань щодо їх впровадження при вивчені курсу технологічної освіти у ЗЗСО. Уроки технологій у 10-11 класах є частиною природничо-математичного циклу освіти у ЗЗСО. Водночас, пріоритетними завданнями технологічної освіти старшокласників, відповідно до Концепції розвитку STEM-освіти, визначені:

  • формування навичок щодо розв’язання комплексних практичних проблем, розвитку критичного мислення учня, креативних якостей та когнітивної гнучкості його особистості;
  • розвиток організаційних та комунікаційних здібностей майбутнього випускника;
  • вміння адекватно оцінити посталі перед ним проблеми та приймати відповідні рішення;
  • готовність до свідомої майбутньої професійної діяльності;
  • готовність бути всебічно розвиненою особистістю;
  • виховання особистості, яка прагне до освітньої діяльності упродовж життя, задля формування стабільних вмінь та практичного досвіду [7].

STEM-освіта на уроках технологій ‑ це комплексний міждисциплінарний підхід, який поєднує в собі різні науки, технології, інженерію й математику, що проектує цілісну інтеграцію вище зазначених предметів в єдине ціле [5].

Впровадження STEM-освіти на уроках технологій має відбуватися в умовах міждисциплінарної інтеграції, використовуючи проєктну технологію навчання, основою якої є обґрунтування та створення творчого проєкту. В свою чергу, для того, щоб створювати такі творчі проєкти з використанням STEM-освіти, необхідно:

1. Визначити проблему та об’єкт проєктування, над якими будуть працювати учень та вчитель технологій (можливе використання пошукових сайтів, інтернет-джерел¸ цікаві новинки в області науки, техніки та технологій).

2. Опитати однокласників щодо їхніх поглядів на обрану проблему (створити опитувальник на онлайн-ресурсах, де кожний бажаючий може відповісти на декілька запитань щодо майбутнього обраного проєкту, проблеми). Проблема має межувати не тільки з технологіями, а й іншими дисциплінами.

3. Згенерувати ідеї учнів та запропонувати працювати над проблемою самостійно чи в команді (використовувати, наприклад соціальні мережі, де учні можуть спілкуватися один з одним та вчителем).

4 Створити дизайн обраного виробу (використовувати знання з математики, креслення, образотворчого мистецтва).

5. Виготовити модель виробу (фактичне створення виробу, при цьому використовуються знання з техніки, технологій, креслення та інших предметів.)

6. Отримати відгук про створений виріб.

7. Презентувати проєкт (знання з інформатики – вміння користуватися мультимедіа та персональним комп’ютером) [4].

Висновки. Таким чином, на нашу думку, використання STEM-освіти на уроках технологій у старшокласників може:

  • стимулювати пізнавальний інтерес школярів до інших предметів;
  • допомогти працювати, використовуючи хмарні технології навчання та персональний комп’ютер, як один із засобів сучасного навчання;
  • робити уроки трудової підготовки більш різноманітнішими та цікавими, адже можна застосувати наочність, графічну анімацію, музичний супровід та відеоматеріали;
  • використовувати різні електронні ресурси (пошукові системи, хмарні бібліотеки, інтернет ресурси), що значно підвищить розвиток необхідних компетентностей, інформаційну наприклад, уміння спілкуватися державною мовою і т.д.);
  • перетворювати освітній процес на більш творчий процес з елементами технічної та підприємницької діяльності [2].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  • STEM-освіта. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/ (STEM-education. Retrieved from: https://imzo.gov.ua/) (Дата звернення 25.05.2022).
  • Балик, Н. Р. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти. Фізико-математична освіта: науковий журнал. Дніпро: 2021, 2 (12), С.26-30
  • Гончарова Н. Ігрові технології в STEM – освіті на уроках технологій. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9-10 листопада 2019 року, м. Київ. К.: ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2019. С.16-19.
  • Елементи STEM-освіти на уроках трудового навчання та технологій як важливий чинник розвитку творчої особистості школяра. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/elementi-stem-navcanna-na-urokah-biologii-ak-vazlivij-cinnik-socializacii-ucniv-132510.html (Дата звернення 26.05.2022).
  • Журавель Т. О. Інтегроване навчання як основний складник STEM-освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. К: 2021. № 18 (72). С.32-34.
  • Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (The concept of development of natural and mathematical education (STEM-education. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text) (Дата звернення 25.05.2022).
  • Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2021/2022 навчальному році. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/2021/08/16/lyst-imzo-vid-11-08-2021-22-1-10-1775-metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozvytku-stem-osvity-v-zakladakh-zahal-noi-seredn-oi-ta-pozashkil-noi-osvity-u-2021-2022-navchal-nomu-rotsi/ (Дата звернення 26.05.2022).