ПРІОРИТЕТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Комунальний заклад вищої освіти
«Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради

Соколова Ельміра

У процесі формування і розвитку пізнавального процесу учнів під час опанування змісту шкільних географічних курсів є багато різноманітних засобів, форм та методів,  серед яких чільне місце посідає  пошуково-дослідницька діяльність. Такий вид первинного наукового дослідництва полягає в тому, щоб налаштувати учнів до пізнання , зацікавити їх творчим  пошуком знань. Для цього  необхідно  вчителеві створити  умови для зацікавлення школярів виконанням даної діяльності [1, с. 103]. Кожне  дослідницьке завдання повинно представляти собою пошукову задачу: яка складається із збору необхідної інформації та даних, обробку отриманих результатів, проведення експерименту, побудова таблиць, пояснення  і  аналіз,  дослідження, висновки.

Саме тому ми простежуємо чіткі взаємозв’язки між формуванням  навичок  пошуково-дослідницької та стрімким розвитком пізнавального інтересу учнів  до географії. Вчитель як генератор ідей, натхненних здатен підштовхнути учнів до пробудження допитливості у сфері наукових досліджень [2, с. 173]. Систематична діяльність при проведені уроків географії щодо використання різноманітних форм роботи, зокрема групових, ігрових, індивідуальних, фронтальних.  Дослідницька  робота може бути  пов’язана   з  різними видами тематичних карт, з картосхемами підручників, атласів, таблиць, ілюстраціями та іншими видами конкретного зображення,  робота, яка стосується обробки статистичних матеріалів, графіків, діаграм, з текстами підручників, наукових журналів та іншою    літературою, робота по вивченню погодних умов своєї місцевості: визначення температури повітря, тиску, напрямку вітру, кількості опадів, хмарності [3, с. 35]. Неабияке значення належить і технічним  засобам навчання  при вивченні географії: навчальні  відеофільми, комп’ютерні програми  та відеофрагменти, а також  краєзнавчий  матеріал, який допомагає порівнювати, аналізувати,  робити висновки  про взаємодії  явищ природи. Таким чином, слід виокремити деякі  шляхи  формування  в учнів постійного інтересу до науково-дослідницької, зокрема через заохочення до проведення спостережень за явищами природи (метеорологічні, фенологічні, геологічні, гідрологічні), створення проєктів, презентацій , участь у конкурсах та експедиціях. Безумовно, дослідницька діяльність не може охопити весь педагогічний процес, адже учень не може опинитися в умовах , коли засвоює  знання лише  шляхом особистісних досліджень. Тому завдання вчителя полягає у розвитку в учнів свідомого засвоєння матеріалу, надання конкретних механізмів щодо застосування власних знань у практичній діяльності. Географічні дослідження також можуть проявлятися через  залучення   школярів до  творчої  діяльності.  Отже, цей шлях створює можливості  для учнів  з шостого класу формувати досвід пошуково-дослідницької діяльності  використовуючи  методи  спостереження, порівняння,   моделювання.  Формування  пошуково-дослідницьких умінь у різних сферах життєдіяльності дало змогу реалізувати потребу у нових знаннях, враженнях, самоствердженні.

Дослідницька робота створює умови постановки перед учнями проблеми, яка вимагає додаткових знань, примушує замислитись і зробити висновки. Для кращого запам’ятовування навчального матеріалу, розвитку інтересу до вивчення географії буде корисним поєднання вчителем  програмового матеріалу з дослідженням на географічному майданчику. В освітньому процесі будуть дотримані основні форми та методи роботи, а  інтерес до навчання даруватиме радість творчості, пошуку, пізнання, пов’язані із сприйманням  навколишнього світу. Дослідницька діяльність сприяє розвитку уваги, пам’яті, розвиває логічне мислення, яке використовуватиметься учнями в ході дослідницько-пошукових дій.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Вішнікіна Л., Топузов О. Структура предметної географічної компетентності учнів (рекомендації для вчителів географії). Українська професійна освіта. 2017. №1. С. 103–112.
  2. Кірман В. К., Соколова Е. Т. Системний аналіз математичної компетентності вчителя географії. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2020. № С. 173–181.
  3. Кудирко В. І., Соколова Е.Т. Компетентнісний потенціал технології сіті-квесту в шкільній географічній освіті. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2020. №1(15). С. 34–40.