І. Вступна частина.

Повідомлення теми та мети виступу.

Основним способом оповіщення населення про надзвичайні ситуації в умовах мирного часу та особливого періоду є передача інформації з використанням державних мереж проводового радіо і телевізійного мовлення.

ІІ. Основна частина бесіди.

1. Оповіщення, дії за сигналом  «Увага всім!»

У світі постійно виникають різного роду небезпеки, які пов’язані з природними катаклізмами, аваріями, катастрофами,тероризмом( навести приклади НС , які трапились у світі в останній час) ). Виникнення небезпечних ситуацій, як правило загрожує життю людей, завдає великих матеріальних збитків. Статистика свідчить, що переважна кількість аварій, катастроф відбувається за свідомих чи несвідомих дій людини. Головною причиною такого становища є низький рівень обізнаності населення з існуючою небезпекою техногенного і природного характеру. Це нерідко призводить до загибелі людей. В даний час аварії, катастрофи, стихійні лиха почастішали, що приносить величезну шкоду людям, сільському господарству і призводять до загибелі людей.

Головне завдання нашої бесіди – озброїтися знаннями, необхідними на

випадок аварії, катастрофи, стихійного лиха, а також при нападі повітряного

противника. Кожен студент повинен уміти захистити себе і товаришів, які

опинилися в екстремальних умовах.

Основним способом оповіщення населенння у НС мирного часу та в умовах війни вважати передачу мовної інформації з використанням державних мереж дротового, радіо та телевізійного мовлення.

Для притягнення уваги населення, перед передачею мовної інформації, включати сирени, виробничі та інші сигнальні засоби, що буде визначати подачу попереджувального сигналу “Увага, всім!”, по якому населення повинно включити  радіо, радіотрансляційні та телевізійні приймачі для прослуховування екстренного повідомлення.

1.Фомування понять „сигнал”, „оповіщення”.

Сигнал – це попередження, повідомлення про щось небажане, що може статись. Слово „оповіщення” означає: сповістити всіх про небезпеку, яка загрожує, і порядок дій на випадок аварії, катастрофи, стихійного лиха,випадків тероризму, а також попередити населення про безпосередню небезпеку нападу повітряного противника, якщо вона виникне. З цією метою для всієї країни встановлено єдині сигнали оповіщення ЦЗ.

Встановлені сигнали мають такі призначення:

1. Попередити населення про безпосередню небезпеку нападу повітряного

противника (Сигнал „Увага всім”).

2. Дозволити населенню продовжувати діяльність, яка була перервана сигналом „Увага всім” (Сигнал „Відбій повітряної тривоги”).

3. Попередити населення про термінову необхідність вжити заходів від дії небезпечних хімічних речовин (Сигнал „Хімічна небезпека”).

4. Попередити населення про необхідність вжити заходів захисту від радіоактивних речовин (Сигнал „Радіаційна небезпека”).

Основними засобами оповіщення й інформації населення про екстремальну обстановку є радіо, телебачення, звучання електричних і ручних сирен, виробничі і транспортні гудки. Сирени та гудки означають сигнал цивільного захисту „Увага всім!”. Він сповіщає людей про необхідність термінового увімкнення радіоприймача, телевізора і прийняття повідомлення місцевих органів влади або підприємств, установ, організацій.

2. Ознайомлення з основними діями населення в надзвичайних ситуаціях.

Якщо сигнал „Увага всім!” застав вдома:

  • ввімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію;
  • закрити вікна, вимкнути усі електричні прибори та нагрівальні прилади,

перекрити газ, вимкнути світло;

  • потрібно допомогти батькам узяти необхідні речі;
  • взяти індивідуальні засоби захисту, завчасно підготовлений запас продуктів і води, особисті документи, кишеньковий ліхтар та найкоротшим шляхом прямувати до найближчої захисної споруди.

Якщо сигнал „Увага всім!” застав в університеті:

  • припиняються заняття;
  • студенти ,по можливості, отримують засоби індивідуального захисту;
  • студенти під керівництвом викладачів, кураторів(старостів) груп організовано йдуть у захисну споруду (сховище) або у вказане місце.

Якщо сигнал „Увага всім!” застав на вулиці:

  • вислухати вказівки адміністрації громадського місця та діяти у відповідності з ними (йти в зазначені сховища або укриття);
  • якщо студент не встиг сховатися в захисній споруді, слід негайно скористатися умовами місцевості: ямами, канавами, що є поблизу. У будь-якому такому укритті треба обов'язково лягти на землю вниз обличчям.

Коли необхідно відмінити сигнал „Увага всім!”, подається сигнал „Відбій повітряної тривоги”. За цим сигналом люди виходять зі сховища.

Як діяти після сигналу „Хімічна небезпека”:

  • при оголошенні хімічної небезпеки не панікуй, слухай повідомлення органів виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій;
  • щоб уникнути зараження небезпечними хімічними речовинами, для захисту органів дихання користуйся ватно-марлевою пов’язкою, протипиловою маскою чи спеціальними засобами захисту;
  • якщо засобів індивідуального захисту немає і вийти із району аварії неможливо - залишайся у приміщенні і негайно загерметизуй вхідні двері та

вікна, використовуючи ковдру чи інші щільні тканини;

  • перед виходом з будинку вимкни джерела електро-, водо- та газопостачання, візьми з собою необхідні речі, продукти харчування і воду;
  • виходь із зони хімічного зараження в бік, перпендикулярний напрямку вітру та обходьте тунелі, яри – в низинах може бути висока концентрація небезпечних хімічних речовин;
  • слухай по радіо вказівки управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації.

Як діяти після сигналу „Радіаційна небезпека”:

  • при оголошенні небезпечного стану не панікуй, слухай повідомлення органів виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій;
  • для захисту органів дихання користуйся ватно-марлевою пов’язкою, протипиловою маскою чи спеціальними засобами захисту (хустинкою,

протигазом, респіратором);

  • для зменшення проникнення радіаційних речовин в квартиру (будинок):

щільно закрий вікна та двері, щілини заклей;

  • підготуйся до можливої евакуації: упакуй у герметичні пакети та склади у валізу документи, цінності та гроші, предмети першої необхідності, ліки,

мінімум білизни та одягу, запас консервованих продуктів на 2-3 доби, питну воду. Підготуй найпростіші засоби санітарної обробки (мильний розчин для

обробки рук);

  • перед виходом з будинку вимкни джерела електро-, водо- та газопостачання, візьми з собою необхідні речі, продукти харчування і воду.

В складних умовах аварії, стихійного лиха необхідно дотримуватися організованості, дисципліни, точно виконувати встановлені правила поведінки. Метушня, паніка – неприпустимі під час надзвичайних ситуацій.

         Отже можна зробити висновки що інформування та оповіщення є основним принципом та головним і невід'ємним елементом всієї системи захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій. Своєчасне доведення сигналів та інформації про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій до центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, населення є запорукою прийняття виважених рішень і виконання заходів щодо захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій.  Кожний громадянин повинен знати сигнали цивільного захисту та вміти діяти за ними.

2. Організація евакуаційних заходів у університеті

  • Евакуація - організоване виведення чи вивезення із зони надзвичайної ситуації або зони можливого ураження населення, якщо виникає загроза його життю або здоров’ю, а також матеріальних і культурних цінностей, якщо виникає загроза їх пошкодження або знищення.

В разі виникнення надзвичайної ситуації рішення про проведення евакуації приймають на:

  • місцевому рівні - орган місцевого самоврядування;
  • рівні конкретного суб’єкта господарювання - його керівник (рівні університету – ректор).

Виведення студентів у разі пожеж, вибухів на найближчих підприємствах та транспорті:

Загальні заходи:

    оповіщення постійного складу університету та студентів за допомогою встановленого сигналу;

    проведення організованого виведення з університету за раніше розробленими схемами по поверхах із використанням запасних виходів, а за необхідністю – вікон першого поверху;

    збір навчальних груп та постійного складу в установлених безпечних місцях;

    проведення рятувальних робіт у разі виявлення людей у задимлених та загазованих приміщеннях, а також небезпеки обвалу конструкцій;

    підготовка місць збору уражених та надання першої медичної допомоги;

    визначення послідовності винесення матеріальних цінностей навчального закладу та їх охорони в місцях зосередження.

Евакуація студентів у безпечні райони в разі загрози радіоактивного забруднення місцевості, затоплення та впливу на організм НХР :

    отримати від органів місцевого самоврядування (управління НС МВК) розпорядження щодо проведення евакуації в безпечні райони. У виняткових випадках у разі отримання інформації з об’єкта, де сталася аварія, прийняття самостійних рішень;

    уточнення (визначення) часу накриття університету зараженою(радіоактивною) хмарою, затоплення водою та можливості проведення евакуації; прийняття самостійного рішення щодо евакуації;

    збір комісії з НС та орієнтування членів комісії  відповідно до обставин;

    інформування студентів, постійного складу та їх виведення з навчальних корпусів під керівництвом викладачів, кураторів(старостів) груп  обумовлені місця збору;

    висилання розвідувальної групи з числа постійної складу під керівництвом командира НФ для регулювання руху на маршруті, прийому та розміщення людей в районі (пункті) тимчасового розміщення;

    формування піших груп(колон). Виходячи з наявності засобів надання першої медичної допомоги та забезпечення безпеки руху в групу доцільно включати до двох навчальних груп. Під час подання автотранспорту посадку евакуйованих організують викладачи або куратори груп;

    відключення електропостачання, води, закривання вікон і дверей навчального закладу. Організація руху з дотриманням дисципліни маршруту, темпу та дистанції, надання взаємодопомоги;

    організація медичного обстеження та відпочинку студентів та співробітників університету  у пунктах тимчасового розміщення;

    після отримання даних про безпеку в районі університету та на маршруті - організоване повернення, розпуск студентів  та постійного складу подомівках.

   

В разі раптових обстрілів, повітряних атак, збройних нападів евакуація студентів та співробітників університету не проводиться, а проводиться укриття учасників навчально-виховного процесу в підвальних та інших заглиблених захищених приміщеннях в будівлі навчального закладу, яке заздалегідь пристосовується для укриття.

В разі загрози раптових обстрілів, повітряних атак, збройних нападів будівлі навчального закладу навчальний процес  припиняється, студенти та постійний склад розпускаються по домівках. Рішення щодо евакуації педагогічних та технічних працівників навчального закладу вирішується відповідно до складеного і погодженого заздалегідь з управлінням НС та управлінням освіти міськвиконкому плану евакуації навчального закладу.

3. Укриття в захисних спорудах, пристосованих укриттях

В сучасних умовах сховища й укриття по-старому залишаються надійними засобами захисту людей.

Отже, захисні споруди рятують людей не лише від зброї масового ураження, а й від впливу сильно діючих речовин, інших уражаючих факторів, що спричиняються великими аваріями і катастрофами. захисні споруди являють собою сховища і найпростіші укриття. Це такі штучні споруди, які надійно забезпечують захист людей, котрі ховаються в них, від уражаючих факторів ядерного вибуху (проникаюча реакція, світлове випромінювання), отруйних речовин, а також високих температур і шкідливих газів, що утворюються при пожежах і вибухах.

Сховища можуть будуватися окремо або обладнуватись у підвалах приміщень. Під них можуть бути пристосовані тунелі, шахти та ін. У сховищах можна перебувати деякий час.

Сховища повинні мати приміщення для:

розміщення людей;

санітарного вузла;

вентиляційної камери;

Зберігання брудного верхнього одягу.

4. Дії під час обстрілів повітряних атак. Дії в умовах терористичного акту. Вибухонебезпечні предмети, замасковані під валізи, пакунки.

Керівництво та педагогічний склад університету у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій та під час воєнних дій повинні бути спрямовані на збереження життя і здоров’я  студентів.

У режимі повсякденної діяльності при можливому раптовому нападі противника необхідно:

Негайно довести сигнал (інформацію) до всіх учасників навчально-виховного процесу.

Перевести студентів та співробітників до захисних споруд та інших заглиблених приміщень дотримуючись плану евакуації.

Попереджувати прояви паніки, скупчень на шляхах евакуації.

Звертати увагу на поведінку учнів ліцею та першокурсників.

Застосувати при необхідності засоби індивідуального захисту органів дихання.

Надати допомогу потерпілим.

При першій нагоді повідомити про вибух правоохоронні органи або аварійно-рятувальну службу.

При раптовому артобстрілі, коли відсутня можливість залишити будівлю:

Займіть саме безпечне місце: прорізи капітальних внутрішніх стін, кути, утворені капітальними внутрішніми стінами, під балками каркаса.

Краще лягти і обхопити голову руками. Відкрити рот - це вбереже вас від контузії при близькому розриві снаряда чи бомби.

Якщо можливо, сховайтеся під стіл - він захистить вас від падаючих предметів і уламків.

Якщо з вами діти, укрийте їх під собою.

Не піддавайтеся паніці і зберігайте спокій, підбадьорюйте присутніх.

Тримаєтеся подалі від вікон, електроприладів.

Якщо виникла пожежа, відразу ж спробуйте загасити її.

Використовуйте телефон тільки для виклику представників органів правопорядку, пожежних, лікарів, рятувальників.

Після закінчення обстрілу (бомбардування)

Залишаючи місце укриття уважно дивіться собі під ноги.

Не піднімайте з землі ніяких незнайомих вам предметів: авіабомба, ракета або снаряд. Вся увага - дітям і підліткам: не дайте їм підняти що-небудь з під ніг.

Якщо опинилися під завалом, постарайтеся очистити простір біля себе, розслабте м'язи і заспокойте дихання, постарайтеся повідомити про себе, використовуючи засоби зв'язку або привертайте увагу шумом, наприклад, стуком.

Якщо ви потрапили на вулиці у перестрілку:

-      одразу ляжте та озерніться навколо, виберіть найближче укриття та проберіться до нього не піднімаючись у повний зріст;

-      при першій можливості сховайтесь за кам’яними або бетонними конструкціями, у підвалі або під`їзді будинку, підземному переході і т.д.;

-      прийміть заходи щодо рятування дітей, прикрийте їх собою;

-      по можливості сповістіть про події співробітникам правоохоронних органів.

Необхідно відмітити, що типовою зброєю терористів є використання замаскованих вибухових пристроїв. Залежно від мети терористичного акту такі пристрої, споряджені годинниковим механізмом, можуть залишатись терористами у житлових будинках, навчальних закладах, установах і організаціях, підприємствах, громадському транспорті тощо.

Завдяки пильності громадян можна запобігти численним жертвам від спрацювання вибухового пристрою.

Слід пам'ятати, що вибухова речовина може бути різноманітного виду та мати різні властивості, що, у свою чергу, надає можливість замаскувати вибуховий пристрій навіть у поштовому конверті.

При виявленні вибухового пристрою або підозрілої речі необхідно:

-      зберігати спокій; негайно повідомити про знахідку представників міліції, охорони, аварійно-рятувальних служб або зателефонувати за номерами 101, 102;

-      не курити;

-      не користуватись запальничками, іншими джерелами відкритого, а також предметами, що можуть його утворювати;

-      не торкатись до підозрілої речі руками або іншими речами;

-      у жодному разі не намагатися перемішувати вибуховий пристрій (підозрілий предмет) або змінювати його положення;

-      залишити місце, де виявлено підозрілий предмет, при можливості організувати охорону на безпечній відстані.

У разі отримання повідомлення від представників влади (правоохоронних органів, аварійно-рятувальних служб) про евакуацію із будинку (зони ймовірної надзвичайної ситуації або проведення антитерористичної операції) необхідно зберігати спокій та чітко виконувати отримані інструкції.

У разі виявлення боєприпасів або речей, за зовнішніми ознаками схожих на боєприпаси, необхідно:

-      негайно припинити всі роботи в районі виявлення вибухонебезпечного предмета;

-      по можливості попередити про підозрілий предмет осіб, які знаходяться поряд;

-      вивести (відвести) на максимальну відстань усіх людей (не менше 100 метрів), які знаходились поблизу, намагаючись рухатись назад по своїх слідах;

-      позначити місце перебування предмета, а по можливості огородити його (для огорожі можна використовувати різні підручні матеріали: дошки, жердини, гілки, мотузки, шматки матерії тощо);

-      негайно повідомити про знахідку в місцеві органи виконавчої влади, у ДСНС та в МВС (повідомлення робити не поспішаючи, чітко, із зазначенням точної адреси (орієнтирів) місця знаходження вибухонебезпечного предмета);

-      очікувати на безпечній відстані від місця знаходження вибухонебезпечного предмета або предмета схожого на нього, представників органів місцевої влади, ДСНС, МВС, при цьому здійснюючи заходи щодо недопущення до небезпечної зони інших людей.

Категорично забороняється:

-      курити та використовувати відкритий вогонь поблизу місця знаходження вибухонебезпечного предмета або предмета, схожого на нього;

-      піднімати, витягувати з ґрунту, зрушувати з місця, кидати, ударяти і розбирати будь-які вибухонебезпечні предмети;

-      приносити в місця перебування людей предмети, що схожі на вибухонебезпечні.

5. Засоби індивідуального захисту та способи користування ними.

Засоби індивідуального захисту (ЗІЗ) - пристосування, призначені для захисту шкірних покривів і органів дихання від дії отруйних речовин та інших шкідливих домішок у повітрі. Такі засоби поділяються на засоби індивідуального захисту органів дихання (СІЗОД) і засоби захисту шкіри. До СІЗОД відносяться протигази, респіратори, ватно-марлеві пов'язки, до засобів захисту шкіри - захисні костюми. Вибір засобів захисту проводиться з урахуванням їх призначення і захисних властивостей, конкретних умов обстановки і характеру зараження.

Респіратори застосовують для захисту органів дихання від радіоактивного і ґрунтового пилу. В зв’язку з цим, кожна людина має бути добре обізнана зі способами захисту в умовах зараження техногенного характеру.

Зараження навколишнього середовища сильнодіючими отруйними і радіоактивними речовинами може призвести до тяжких наслідків. Особливо небезпечно, коли ці речовини потрапляють в легені людини. Щоб вони не попали в органи дихання, необхідно прикрити рот і ніс такими захисними матеріалами, котрі очистять (відфільтрують) атмосферне повітря від шкідливих домішок. Для захисту органів дихання (легень) використовуються протигази і респіратори.

Основні правила використання протигазів

Протигаз вважається надітим, коли скельця очкових вузлів лицьової частини знаходяться навпроти очей, шолом-маска надійно прилягає до обличчя, не перекручена трубка.

У протигазі дихати глибоко та рівномірно. Не потрібно різко змінювати навантаження.

При зніманні відтягнути за клапанну коробку та рухом руки вперед вверх зняти шолом-маску.

Знімання проводиться по команді чи при достовірній відомості про відсутність небезпеки ураження.

Уразі відсутності протигаза чи респіратора можна самостійно виготовити і успішно користуватися простими засобами захисту, до яких відносять: протипильну тканинну  маску і ватно-марлеву пов’язку.

III. Підведення підсумків бесіди.

Дані рекомендації містять загальні підходи до вирішення окремих  надзвичайних ситуацій. Сподіваюсь, що вам ніколи не прийдеться використовувати рекомендації на практиці.

Начальник штабу ЦО
Абдразаков Т.М.