ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ І МОРАЛЬНО-ДУХОВНОЇ ЦІННІСНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ 5-х КЛАСІВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Деденєв Олександр, Цина Андрій

Сучасна освіта переживає суттєві зміни, які пов’язані з організаційно-управлінською, правовою, економічною модернізаціями, визначенням нових цілей відповідно до вимог громадянського суспільства. Посилюється значення виховного потенціалу освітнього процесу, ролі громадянської освіти, розвитку демократичних засад у навчально-виховному процесі закладу загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО) й організації соціальної практики учнів. Соціальне замовлення, за концепцією Нової української школи [2], вимагає від системи освіти здійснення підготовки активної, конкурентоспроможної особистості, компетентної у розв’язанні життєвих, професійних проблем, готової до виконання громадянських обов'язків, відповідальної за власне благополуччя і розвиток своєї країни. З огляду на це, важливим стає формування громадянської відповідальності учнів протягом навчання у ЗЗСО.

Аналіз наукових досліджень громадянської відповідальності (С. Іконнікова, В. Лісовський, Л. Колсберг та К. Хелкан, М. Савчина, К. Муздибаєв, В. Третьяченко, Л. Снігур, М. Боришевський, В. Баранова) створює підґрунтя для визначення цього феномена як тривалого періоду онтогенезу, зумовленого інтегративними вимогами й особливостями вияву на оптимальному рівні компонентів, які складають сферу життєдіяльності особистості. Водночас питання на рівні універсальної наукової та дієвої системи формування громадянської відповідальності учнів у трудовому навчанні досі залишалося відкритим. Напрацювання сучасних досліджень є психолого-педагогічним підґрунтям для обґрунтування цілісного підходу до формування громадянської відповідальності учнів.

Аналіз існуючих структурних концепцій розвитку особистості з погляду їхньої ефективності для пояснення та прогнозування шляхів формування в учнів компонентів громадянської відповідальності дає нам можливість визначити концептуальні засади її формування у контексті виховання громадянськості і морально-духовної ціннісної спрямованості особистості. Ця концепція втілена у виховній системі В. Сухомлинського, за словами якого з раннього віку слід формувати здатність жити за принципами добра, відповідно до високих ідеалів, що передбачає розвиток душевності, сердечності, людяності, милосердя тощо [4].

Наукова новизна обґрунтовуваного нами підходу до формування в учнів громадянської відповідальності полягає у поясненні та прогнозуванні цього процесу шляхом систематизації, за її компонентним складом та визнаними у педагогіці концептуальними підходами до її формування, методів трудового навчання для формування відповідальності особистості учня.

Розвиток громадянської відповідальності учнів основної школи нами здійснено за поступово ускладнюваними рівнями, починаючи навчання школярів 5-х класів розумінню громадянських норм і цінностей. Учнів 5 класів програма трудового навчання [5] орієнтує на визначення у співпраці з учителем та іншими учнями алгоритму взаємодії для вирішення практичних соціально значущих завдань чи проектів.

Привласнення школярами норм і принципів суспільної моралі ми намагалися здійснювати на концептуальних засадах формування відповідальності особистості у контексті виховання її громадянськості і морально-духовної ціннісної спрямованості, втілених у виховній системі В. Сухомлинського [4]. Формуванню у п’ятикласників розуміння необхідності виконання норм і принципів суспільної моралі сприяло застосування методу «Інсценування» [1; 3]. Пояснення основних характеристик прав людини, усвідомлення їхньої важливості у повсякденному житті здійснювалося за отриманим учнями текстом з описом характеристик прав людини шляхом їх інсценізації. За допомогою пантоміми (без слів) учасники команд учнів мають зобразити основні характеристики прав людини, тобто відповісти на запитання «Що таке права людини?». У результаті, учні дізнаються про основні характеристики прав людини, усвідомлюють важливість прав людини у повсякденному житті.

Отже, наукове обґрунтування концептуального підходу до формування громадянської відповідальності учнів 5 класів на засадах його ефективності для пояснення та прогнозування шляхів формування її складових за концепцією морально-духовної ціннісної спрямованості виховання громадянськості особистості В. Сухомлинського, сприяло розробці методики формування громадянської відповідальності учнів основної школи на уроках трудового навчання, спрямованої на навчання школярів 5-х класів розумінню громадянських норм і цінностей методом «Інсценування».

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. 5-9 клас. Посібник для вчителя / Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та ін. Київ, 2017. 136 с.
  2. Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи. URL: http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf12
  3. Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас»: URL: http:www.coe.int/uk/web/compass/where-do-you-stand-
  4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. Київ: Рад. Школа. Т. 4, 1977. 640 с.
  5. Трудове навчання. 5-9 класи: практ. посібник для вчителів / С. М. Дятленко, Р. М. Лещук, О. Ю. Медвідь; упоряд. С. М. Дятленко; за заг. ред. А. І. Терещука. Харків: Ранок, 2017. 128 с.