ТЕХНІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Люльченко Вячеслав, Марценюк Дар’я

Сучасна освіта працює у напрямку пошуку вирішення проблеми ефективного формування відповідних до професії компетентностей у здобувача першого етапу вищої освіти. Це викликано новим етапом розвитку вищої освіти, щодо перегляду та внесення змін до освітнього змісту в закладах вищої освіти по створенню сприятливого середовища для розвитку здібностей в здобувачів вищої освіти, а також розширення спектру інтересів та позитивної зацікавленості до опанування нового та формування життєвих компетентностей.

Науковець О. Торубара зосереджує свою увагу на модернізації змісту освіти освітнього процесу підготовки майбутнього вчителя необхідну з виконанням завдань, щодо формування ключових компетентностей у здобувачів освіти. У зв’язку із чим у професійній підготовці майбутніх учителів необхідно забезпечити їх готовність до реалізації компетентнісного підходу у освітньому процесі. Побудова освітнього процесу підготовки майбутнього вчителя в закладі вищої освіти повинна враховувати вирішення педагогічної проблеми, щодо формування ключової технічної компетентності, як елемент готовності вчителя трудового навчання та технологій до праці в закладах середньої освіти, а саме здійснювати діяльність по формуванню в учнів знань про конструкційні матеріалами та технології добування і обробку. Тут буде слушна позиція, що вимоги які висуваються до технічної підготовки майбутніх фахівців мають містити більш широкий спектр і обсяг технічних та технологічних знань і навичок, рівня їх технічної освіти [2, с. 278].

Для визначення поняття технічної компетентності слід врахувати позицію науковця О. Коберника, що сформована компетентність – це інтегрована особистісна якість людини, що формується на етапі навчання, остаточно оформлюється і розвивається під час практичної діяльності та забезпечує компетентнісний підхід до вирішення професійних завдань [1, с. 67].

Поняття технічна компетентність вчителя трудового навчання та технології включає опановані знання, сформовані уміння та набуті навики. А сутність поняття технологічної компетентності майбутнього вчителя трудового навчання та технології із врахуванням вимог Нової української школи полягає в набутті знань про існуючі конструкційні матеріали їх властивості (технологічні, механічні, фізичні, гігієнічні) і можливістю використання, технології добування та процеси обробки (ручний, механічний). Засвоєння знань передує формуванню умінь, щодо добору конструкційних матеріалів враховуючи їх властивості та критерії, конструювати вироби враховуючи особливості матеріалів, здійснювати економічний обрахунок під час підбору матеріалів для проекту, підбір способу обробки конструкційних матеріалів з послідовністю технологічних операцій, використовувати вторинні  матеріали та застосовувати творчі здібності під час освітнього процесу у  закладах середньої освіти.

Проведений аналіз фахових дисциплін 014.10 – Середня освіта (Трудове навчання і технології) першого рівня вищої освіти (бакалавр) дозволив з’ясувати послідовність формування технологічної компетентності, що пов’язано із певною наступністю отримання технічних та педагогічних знань, формуванню зв’язку між технічними елементами ефективного формування компетентності. Впровадження міждисциплінарного та міжпредметного зв’язку між дисциплінами «Основи теорії технологічної освіти», «Вища математика», «Загальна фізика», «Геометричні основи проектування», «Методика трудового навчання», «Основи економічної діяльності та підприємництва», «Технологічний практикум», «Електротехніка», «Основи виробництва», «Матеріалознавство та обробка конструкційних матеріалів», «Теоретична і прикладна механіка» та інші. Продемонструвала, що поетапне освоєння матеріалу дисциплін із акцентом на технічні знання передбачає в повній мірі формувати технологічну компетентність.

Здійснивши теоретичний аналіз процесу підготовки майбутнього вчителя трудового навчання та технології нам вдалося з’ясувати, що освітній процес закладу вищої освіти передбачає формування професійних компетентностей, але враховуючи нові виклики розвитку суспільства акцент необхідно робити на формуванні саме технічної компетентності. Технічна компетентність майбутнього вчителя трудового навчання та технології передбачає об’єднання всіх компонентів професійно-педагогічної системи з використанням міжпредметного підходу, що дозволить сформувати технічні знання, вміння та оволодіти технологічними навичками з позитивною мотивацією до здійснення професійної діяльності. Специфіка підготовки майбутнього вчителя трудового навчання та технології бути готовим до формування компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій у здобувачів середньої освіти.

Список використаних джерел

  1. Компетентнісний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів технологій: колективна монографія. Умань, 2007. 280 с.
  2. Корець, О.М. (2014) Роль фізико-математичних дисциплін у формуванні технічної компетентності майбутніх учителів технологій. зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка, 2014. Вип. 20. С. 277–279.