ДО ПИТАННЯ ІНТЕГРАЦІЇ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ У СТАРШІЙ ШКОЛІ

Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка

Рябець Сергій, Шевченко Тетяна

зокрема з навчального предмету технології. Організація спеціального освітнього середовища на уроках технологій та використання міжпредметних зв’язків, на думку вчених [1, 2, 6], сприяє зростанню освітньої мотивації старшокласників ЗЗСО, дружньої атмосфери і співпраці в класі трудового навчання та поза ним.

Сучасне суспільство все більше орієнтує випускників ЗЗСО на  майбутній вибір професії вже на етапі навчання в школі, що в свою чергу зобов’язує глибше розвивати власні технічні вміння, застосовувати набуті знання, уміння та навички у майбутній професійній діяльності [2]. На нашу думку, такого результату можна досягнути шляхом використання міжпредметних зв’язків на уроках технологій. Саме тому вчитель технологій має бути готовим до їх застосування у закладі загальної середньої освіти, що й обиралось за мету нашого дослідження.

Аналізуючи різні інформаційні джерела, приходимо, до висновку, що проблема використання міжпредметних зв’язків в освітньому просторі не є новою, ставала викликом та проблемою майже на всіх етапах розвитку педагогічної науки [1-3, 6, 7]. А успішне впровадження та використання такої інтеграції на уроках і сьогодні перебуває у центрі уваги педагогів.

Інтеграція ж різних дисциплін перш за все у навчальний процес з технологій посилює навчальній аспект та створює нові педагогічні шляхи для вчителя [7].

Саме політехнічна спрямованість технологій спонукає учнів старших класів закладів загальної середньої освіти застосовувати на практиці знання й уміння, набуті під час вивчення інших шкільних предметів [5].

І тут без ґрунтовних знань з математики, ОБЖ, образотворчого мистецтва, історії та ін. не обійтись. Отже, міжпредметна інтеграція за своїм визначенням та змістом впливає на якісні та ефективні показники освітньої діяльності, підсилює в інтерес до технічної творчості, у процесі якої розширюються, поглиблюються й конкретизуються знання з відповідних дисциплін шкільного циклу.

Навчальна програма предмету «Трудове навчання та технології» покликана формувати в учнів старшої школи й ті якості, які необхідні для технологічної діяльності та участі ще й в майбутній підприємницькій
діяльності [5].

В загальному вигляді зв’язки технологічної освіти з такими дисциплінами як креслення, інформатика та інші предмети природничо-математичного циклу допомагають формувати у старшокласників уявлення про єдність світу, багатообразність, взаємообумовленість природних і наукових явищ та закономірностей.

Програма технологій містить інваріантну – обов’язкову для вивчення частину та варіативну складову. Кожна з них охоплює спільні розділи, а саме: «Основи матеріалознавства» та «Технологія виготовлення виробів».

Так використання міжпредметних зв’язків чітко простежується під час вивчення розділу «Основи матеріалознавства», де старшокласники знайомляться з найбільш поширеними конструкційними матеріалами, досліджуючи їх властивості, способи обробки. У кожному класі старшої школи передбачається вивчення певного різновиду конструкційних матеріалів. В даному випадку учні систематизують знання з хімії, математики та біології.

Такий розділ, як «Технологія виготовлення виробів» ознайомлює старшокласників ЗЗСО з процесами обробки різних заготовок та деталей із означених конструкційних матеріалів [5]. Цей розділ є основним. Під час його вивчення увага акцентується на послідовності виготовлення виробу, операціях, інструментах, пристосуваннях, які при цьому застосовуються. Тому опанування розділом спонукає до використання міжредметних зв’язків технології та креслення, адже виготовлення виробу – створення проєкту, має на увазі використання креслярських навичок.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Васюк О. Міжпредметні зв’язки на уроках обслуговуючої праці. Трудова підготовка в закладах освіти. 1999. № 2. С.6-8.
  2. Галатюк Ю.М., Міжпредметні зв’язки у навчанні фізики в основній школі,Навчально-методичний посібник, Рівне, 122 с.
  3. Кузьменко П. Планування міжпредметних зв’язків курсу «Креслення» і технічних дисциплін. Трудова підготовка в закладах освіти / П. Кузьменко. 2015. № 6. С.47-49.
  4. Проектно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання: теорія і методика: за заг. ред. О. М. Коберника. К.: Наук. світ, 2003. 162 с.
  5. Технології (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти / І. Ю. Ходзицька, Н. І. Боринець, В. М. Гащак та ін. Харків: Ранок, 2019. 208 c.
  6. Тхоржевский Д. А. Межпредметные связи в изучении обще-технических дисциплин. Школа и производство. № 11, С.75-77.
  7. Тхоржевський Д. А. Методика трудового і професійного навчання та викладання загальнотехнічних дисциплін. К.: Вища школа, 1992. 336 с.