ЕСТЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Супрунівський навчально-виховний комплекс Полтавської міської ради

Плескач Ірина

В умовах сьогодення перед сучасною системою освіти стоїть важливе завдання: забезпечити формування духовно багатого, морально і естетично розвиненого підростаючого покоління. Існує  необхідність у вирішенні протиріччя між зростаючими потребами суспільства в естетично та духовно розвиненій особистості та сучасним станом нашого суспільства. Важливу роль цьому відіграє естетичне виховання.

Питання естетичного виховання у молодших школярів завжди було в полі зору науковців, педагогів, зокрема О.Гайдамаки, І.Гриценко, Т.Ковбасюк, А.Чихунський. Досліджували особливості естетичного виховання молодших школярів засобами образотворчого мистецтва – Н.Стасюк, хореографічного мистецтва – А. Чернишова, музичного мистецтва – О. Голюк.

Метою статті є аналіз особливостей естетичного виховання учнів початкових класів.

Важливо у справі естетичного виховання молодших школярів – не ставити естетичну освіту відокремлено від інших сторін їх розвитку. Естетичний розвиток дитини має відбуватися разом із процесами розвитку органів чуття, розумовим і моральним розвитком. Безсумнівною є важливість естетичного виховання у розвитку особистості учня [2; 4].

Звернемося до поняття «естетичне виховання». В. Мазепа дав таке визначення естетичне виховання: це система комплексного, планомірного, цілеспрямованого і послідовного впливу на людину, у результаті якого в неї виникає певна світоглядна установка на безпосередню творчу оцінку дійсності і власного життя в суспільстві як прояв естетичних категорій [1, 93]. Існує безліч визначень поняття «естетичне виховання». Естетичне виховання розглядають через поняття «формування» (М. Капустін); як органічну сукупність послідовних і цілеспрямованих впливів на людину (Н. Кимценко); як процес передачі й засвоєння естетичної культури; як процес керування естетичним розвитком особи та суспільства (В.Большаков).

Розглянувши деякі з цих визначень, ми виокремили такі положення, що розкривають його сутність у відношенні молодших школярів. До них відносяться: процес цілеспрямованого впливу; формування здатності сприймати та бачити красу в мистецтві та житті, оцінювати її; формування естетичних уподобань та ідеалів особистості; розвиток здатності до самостійної творчості та створення прекрасного.

Звідси й завдання естетичного виховання можна розглядати у кількох напрямах. У своїй педагогічній роботі з учнями відштовхуємось від завдань, спрямованих на формування здатності сприймати та бачити красу в мистецтві та житті, оцінювати її.

Існують певні правила, які роблять естетику оточуючого середовища засобом естетичного виховання. Це жити у красі, помічати красу, підтримувати та створювати красу навколо себе. Тому, підбираючи елементи оформлення предметно-просторового оточення вчителю необхідно пам'ятати, що: естетика предметно-просторового оточення покращує педагогічний процес та сприяє  формуванню естетичного смаку молодших школярів.

Зупинимось на особливостях  естетичного виховання молодших школярів. Важливо у школі приділяти увагу естетиці оточуючих предметів, особливо це стосується використання у процесі навчання виробів декоративно-прикладного мистецтва, пов’язаних із національною культурою українського народу, як дидактичного матеріалу та у якості об’єктів праці [3, с.457].

Естетика виробів декоративно-прикладного мистецтва сприяє поступовому формуванню в учнів молодших класів естетичних смаків і уподобань, притаманних українському народу. Адже демонстрація аутентичних виробів, їх цілеспрямоване та систематичне використання у навчальному процесі у якості дидактичного унаочнення занять (рушників, вишиванок, писанок, ляльок-мотанок, декоративних виробів-іграшок з природних матеріалів – коників з соломи, свистунців з глини тощо) забезпечує не лише ефективну реалізацію завдань естетичного виховання школярів, але і прилучення до національної культури на основі вивчення кращих здобутків різних видів декоративно-прикладного мистецтва.

Таким чином, поряд із розумовим, фізичним, моральним вихованням, необхідно формувати у кожної особистості естетичний смак, виховувати високі естетичні ідеали. Естетичне виховання шкільної молоді є одним із основних завдань, що стоїть перед школою, і вирішується ефективно у процесі знайомства дітей з українським декоративно-прикладним мистецтвом.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Естетичне виховання : довідник . К. : Політвидав України, 1988. 214 с.
  2. Гриценко І. Проблеми естетичного виховання молодших школярів у сучасних умовах. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2011. Вип. 20. С. 23-25.
  3. Кудря О. В. Особливості вивчення етнодизайну учнями на уроках трудового навчання. Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Кн. 3 : зб. наук. Праць. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2019. С. 457-458. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15431
  4. Пагута Т. І. Роль естетичного виховання в розвитку особистості молодшого школяра. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 39(4). С. 108-115