Керівники секції:

Черкасов Володимир Федорович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Растригіна Алла Миколаївна – професор, доктор педагогічних наук, завідувачка кафедри вокально-хорових дисциплін і методики музичного виховання КДПУ імені Володимира Винниченка.

 

ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТВОРЧОГО ПІДХОДУ ДО ПІДГОТОВКИ УРОКУ МАТЕМАТИКИ

Аліна Воєвода
(Вінниця, Україна)

В статті розглянутоможливості застосування активних методів та прийомів навчанняв процесі вивчення курсу «Основ педагогічної майстерності» з метою формування в майбутніх учителів математики індивідуального стилю педагогічної діяльності, творчого підходу до підготовки та проведення нестандартних уроків математики. Наведено теми уроків-вистав з математики для основної й старшої школи, вимоги до їх організації й проведення, фрагменти уроків-вистав з математики.

Ключові слова: педагогічна майстерність, творчий підхід,  урок-вистава.

В статье рассмотрены возможности применения активных методов и приемов обучения математики в процессе изучения курса «Основ педагогического мастерства» с целью формирования у будущих учителей математики индивидуального стиля педагогической деятельности, творческого подхода к подготовке и проведению нестандартных уроков. Приведены темы уроков-спектаклей по математике для основной и старшей школы, требования к их организации и проведению, фрагменты уроков-спектаклей по математике.

Ключевые слова: педагогическое мастерство, творческий подход, урок-спектакль.

The article discusses the possibilities of using active methods and techniques in the course of studying«Fundamentals of Pedagogical Skills» in order to help future teachers of Mathematics to form individual style of pedagogical activity, creative approach to the preparation and carrying of non-standard lessons. The articles presents the topics of the lesson-spectacles on Mathematics for secondary schools, the requirements for their organization and conduction, a sample script of lesson-spectacle on Mathematics.

Keywords: pedagogical techniques, creative approach, lesson-spectacle.

ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ОЦІНЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЧЕРЕЗ СИСТЕМУ НАВЧАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СИТУАЦІЙ

Олена Стрілець
(Кіровоград, Україна)

Автор обґрунтовує потребу формування у майбутніх учителів початкових класів готовності до оцінювальної діяльності у навчально-виховній роботі. В статті пропонується формувати готовність майбутніх учителів початкових класів через застосування системи навчально-педагогічних ситуацій. Автором визначено принципи формування у майбутніх учителів початкових класів готовності до оцінювальної діяльності у процесі застосування системи навчально-педагогічних ситуацій: проблемності, розвитку особистості в діяльності, ціннісно-орієнтованої діяльності, максимальної вмотивованості навчально-педагогічної ситуації, оптимальності, позитивної емоційної забарвленості, інтерактивності, рефлексивності.

Ключові слова: оцінювальна діяльність, готовність до оцінювальної діяльності, педагогічна ситуація, педагогічна задача, система навчально-педагогічних ситуацій, принципи формування готовності до оцінювальної діяльності, учитель початкових класів.

The author is substantiating the need of availability of primary school would-be-teachers for grading activity in teaching and educational work. The article suggests forming the availability of primary school would-be-teachers through the application of system of teaching and pedagogical situations. The author is defined the principles of forming the availability for grading activity of primary school would-be-teachers in applying the system of teaching and pedagogical situations: problematicity, personal development in activity, value oriented activity, the highest possible motivation in teaching and pedagogical situation, optimality, emotionally positive connotation, interactivity, reflexivity.

Keywords: grading activity, an availability for grading activity, pedagogical situation, pedagogical task, the system of teaching and pedagogical situations, the principle of forming the availability for grading activity, primary school teacher.

ПЕРСПЕКТИВИ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ ТА СПОРТИВНО-МАСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Олексій Стасенко
(Кіровоград, Україна)

Стаття присвячена сучасним підходам до вирішення проблем фізкультурної освіти у вищих навчальних закладах. У роботі подано й обґрунтовано шляхи та перспективи удосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців, а саме учителів фізичної культури для здійснення ними фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи в загальноосвітніх навчальних закладах. З’ясовано завдання, структуру та особливості організації й проведення даного виду роботи. Визначено знання, уміння й навички, якими повинен оволодіти майбутній фахівець для якісного здійснення даного виду діяльності у сучасних умовах та наведено основні аспекти навчального процесу з певним спрямуванням.

Ключові слова: фізкультурно-оздоровча та спортивно-масова діяльність, майбутні учителі фізичної культури.

Статья посвящена современным подходам к решению проблем физкультурного образования в высших учебных заведениях. В работе поданы и обоснованы пути и перспективы усовершенствования профессиональной подготовки будущих специалистов, а именно учителей физической культуры по организации и проведению ими физкультурно-оздоровительной и спортивно-массовой работы в общеобразовательных учебных заведениях. Определены знания, умения и навыки, которыми должен овладеть будущий специалист для качественного осуществления данного вида деятельности в современных условиях, и приведены основные аспекты учебного процесса с определённой направленностью.

Ключевые слова: физкультурно-оздоровительная и спортивно-массовая деятельность, будущие учителя физической культуры.

The article is devoted to the modern approaches of solving problems of sports education in higher education institutions. The paper gives and grounds the ways and prospects of professional training improvement of prospective professionals, namely teachers of physical education involving the question of organization and holding of sports and recreation and mass sporting activities in secondary schools. There have been defined knowledge and skills, which a prospective specialist should acquire for high-quality implementation of this type of activity in modern conditions, and there have been given the key aspects of the educational process with a certain direction.

Keywords: sports and recreation, and mass sporting activities, future teachers of physical education.

УПРАВЛІННЯ ФІЗИЧНИМ САМОВИХОВАННЯМ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОГО ВИШУ

Сергій Собко, Наталія Дарзинська
(Кіровоград, Україна)

Анотація. Проаналізовано сучасний стан процесу фізичного виховання у педагогічних вишах, у тому числі з точки зору останніх нормативних документів. Реорганізація дисципліни “Фізичне виховання” змусила до пошуку відповідних засобів оптимізації навчально-виховного процесу у вишах. За таких умов цим засобом повинно стати фізичне самовиховання, що зумовлене двома основними факторами: навчально-виховним процесом з фізичного виховання та діалектикою внутрішнього розвитку духовного життя студентів. За експертною оцінкою визначено рівні розвитку фізичного самовиховання студентської молоді. Впроваджено у практику програму з фізичного самовиховання та за допомогою математично-статистичних методів доведено її ефективність.

Ключові слова: фізичне самовиховання, студентська молодь, рівні розвитку, методи визначення.

Аннотация. Проанализировано современное состояние физического воспитания в педагогических вышах, в том числе с точки зрения последних нормативных документов. Реорганизация дисциплины “Физическое воспитание” привела к поиску соответственных средств оптимизации учебно-воспитательного процесса в вышах. В таких условиях этим средством должно стать физическое самовоспитание, что детерминировано двумя основными факторами: учебно-воспитательным процессом по физическому воспитанию и диалектикой внутреннего развития духовной жизни студентов. По экспертной оценке выявлены уровни развития самовоспитания студенческой молодежи. Внедрена в практику программа по физическому самовоспитанию и с помощью математико-статистических методов доказана ее эффективность.

Ключевые слова: физическое самовоспитание, студенческая молодежь, уровни развития, методы определения.

Annotation. The current status of physical education teachers in high schools, including in terms of recent regulations. Reorganization of discipline "Physical Education" forced to find appropriate means of optimizing the educational process in universities. Under these conditions, the remedy should be the physical self, which is caused by two main factors: the educational process in physical education and dialectic of internal development of the spiritual life of students. Under these conditions, the remedy should be the physical self. According to expert estimates the levels of physical self students. Put into practice a program of physical self and using mathematical and statistical methods proved its effectiveness.

Keywords: physical self, students, level of development, methods of determination.

ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Ігор Щербак
(Миколаїв, Україна)

Анотація. У статті розглядається інструментально-виконавська підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва крізь призму системного підходу та у взаємозв’язку із завданнями практичної виконавської діяльності спеціалістів у школі. Автор наголошує, що реалізація усіх видів інструментально-виконавської діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва повинні базуватись на синтезі виконавських та педагогічних якостей, розвинутому естетичному смаку та свідомому ставленню до музичного мистецтва. Завдання озброєння студентів системою теоретичних знань в галузі музичного виконавства, на думку автора, повинно реалізовуватись через розвиток їх інтелектуальних здібностей, формування жанрово-стильових орієнтирів, вмінь осмислювати та розуміти музичні форми і засоби виразності мистецтва.

Ключові слова: інструментально-виконавська підготовка, майбутній учитель, музичне мистецтво, музичний інструмент, музика, музикант, художній образ.

Аннотация. В статье рассматривается инструментально-исполнительская подготовка будущего учителя музыкального искусства через призму системного подхода и во взаимосвязи с задачами практической исполнительской деятельности специалистов в школе. Автор отмечает, что реализация всех видов инструментально-исполнительской деятельности будущего учителя музыкального искусства должны базироваться на синтезе исполнительских и педагогических качеств, развитом эстетическом вкусе и сознательному отношению к музыкальному искусству. Задача вооружения студентов системой теоретических знаний в области музыкального исполнительства, по мнению автора, должно реализовываться через развитие их интеллектуальных способностей, формирования жанрово-стилевых ориентиров, умений осмысливать и понимать музыкальные формы и средства выразительности искусства.

Ключевые слова: инструментально-исполнительская подготовка, будущий учитель, музыкальное искусство, музыкальный инструмент, музыка, музыкант, художественный образ.

Annotation. The article reviews the concept of instrumental performance training for prospective music teacher through the prism of system approach. It is considered to be psychological and educational issue in terms of the tasks for instrumental performance practice of specialists in comprehensive school. The author points out that the implementation of all kinds of instrumental performance practice of prospective music teacher should be found on the fusion of instrumental performance, psychological and pedagogical skills, sophisticated aesthetic taste and conscious respect to music. The author of the article believes that the intention to equip students with profound book learning and methodological knowledge in the domain of instrumental performance practice should be pursued through the development of their intellectual abilities, formation of genre and stylistic notion, faculty to make sense of musical forms and art expressive means.

Keywords: instrumental performance training, prospective teacher, music art, musical instrument, music, musician, artistic image.