Керівники секції:

Черкасов Володимир Федорович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри музично-теоретичних та інструментальних дисциплін Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Растригіна Алла Миколаївна – професор, доктор педагогічних наук, завідувачка кафедри вокально-хорових дисциплін і методики музичного виховання КДПУ імені Володимира Винниченка.

 

КОРОТКОЧАСНИЙ РИСУНОК У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Лариса Кулініч
(Кіровоград, Україна)

Анотація. У статті порушується проблема необхідності вдосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва в процесі навчання рисунку. Розглянуто та проаналізовано процес формування професійних та особистісних якостей студентів в ході практичного вивчення видів, технічних прийомів, засобів художнього вираження короткочасного рисунка. Визначено умови успішного формування графічних навичок і вмінь, що є вагомою складовою професійного зростання майбутніх художників-педагогів.

Підкреслюється зростаюче значення самостійної роботи студентів у міжсесійний період та, пов’язану з цим, необхідність  пошуку більш раціональних методів та підходів у організації навчального процесу.

Ключові слова: короткочасний рисунок, фахова підготовка, самостійна робота, графічні навички, засоби художнього вираження, особистісні якості, вчитель образотворчого мистецтва.

Аннотация. В статье поднимается проблема необходимости совершенствования профессиональной подготовки будущих учителей изобразительного искусства в процессе обучения рисунку. Рассмотрены и проанализированы процесс формирования профессиональных и личностных качеств студентов в ходе практического изучения видов, технических приемов, средств художественного выражения кратковременного рисунка. Определены условия успешного формирования графических навыков и умений, являющиеся важной составляющей профессионального роста будущих художников-педагогов. Подчеркивается растущее значение самостоятельной работы студентов в межсессионный период и, связанную с этим, необходимость поиска более рациональных методов и подходов в организации учебного процесса.

Ключевые слова: кратковременный рисунок, профессиональная подготовка, самостоятельная работа, графические навыки, средства художественного выражения, личностные качества, учитель изобразительного искусства.

Abstract. The article touches upon the issue of the necessity  to improve the professional training of future fine arts teachers when learning of drawing. The author considers and analyzes formation process of the professional and personal qualities of students during the practical studying of species, techniques, aspects of artistic expression of sketches. It is determined the conditions for the successful formation of graphic skills which are an important component of professional development of future fine arts teachers. It is emphasized the growing importance of independent work of students in the intersession period and, associated with this, the necessity to find more efficient methods and approaches in the educational process.

Keywords: sketch, professional training, independent work, graphic skills, aspects of artistic expression, personal qualities, teacher of fine arts.

ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ І СПОСІБ ВИМІРЮВАННЯ АКАДЕМІЧНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТА ПРИ ВИВЧЕННІ «ІСТОРИЧНОЇ ГРАМАТИКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»

Ольга Крижанівська
(Кіровоград, Україна)

В Україні сьогодні актуальною є розробка новітніх технологій навчання. Стаття розкриває значні можливості тестування в навчальному курсі «Історія української мови» для формування потреби глибоко вивчати мовні зміни на різних етапах розвитку мовної системи. Пропонуються тести по одній із тем, які можуть бути використані для швидкої та якісної перевірки як річних знань студентів, так і протягом практичних занять.

Ключові слова: технології навчання, історична граматика української мови, тест.

В Украине сегодня актуальна разработка новейших технологий обучения. Статья раскрывает значительные возможности тестирования в учебном курсе «История украинского языка» для  формирования потребности глубоко изучать языковые изменения на разных этапах развития языковой системы. Предлагаются тесты с одной темы, которые могут использоваться для быстрой и качественной проверки и годовых знаний cтудентов, и на практических занятиях.  

Ключевые слова: технологии обучения, историческая грамматика украинского языка, тест.

Contemporary effective technologies of education are developing in Ukraine. The paper explores the possibilities of testing in the course of History of the Ukrainian language for the formation of the learners’ insight into the language processes and phenomena which took place at different stages of the language development. The tests on one the theme of Historical Grammar of Ukrainian are proposed and it is possible to use them for quick students’ knowledge acquisition and thorough comprehensive checking on whole year lecturing as well as on separate theme.

Keywords: technologies of instruction, History of the Ukrainian language, test.

ВИКОРИСТАННЯ ОБРАЗНОГО МОВЛЕННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ МОВ

Ірхіна Юліана
(Одеса, Україна)

Анотація: Кожна мова містить величезний потенціал народної мудрості, що становить один із основних чинників розвитку образного мовлення. Англійська мова містить чимало виразників образності також. Виразниками образності в обох мовах виступають фразеологічні звороти, ідіоми, прислів'я та приказки.

Народне образне мовлення залишається основотворчим компонентом семантики мови, фразеології,  засобом формування національно-культурної картини світу.

Ключові слова: образного мовлення, фразеологічні звороти, ідіоми, прислів'я, приказки.

Аннотация:Каждая речь имеет большой потенциал народной мудрости, который является одним из основных факторов развития образной речи. Английская речь имеет образные выражения, присказки, пословицы, поговорки и т. д.

Народная образная речь в обоих языках остается основным компонентом и способом формирования национально-культурной картины мира.

Ключевые слова: народная мудрость, образная речь, присказки, поговорки, национальная культура.

Resume: The peculiarities of usage of mouthpieces of figurativeness in oral speech are shown.

The methodology of development of figurative speech of the Ukrainian language and English is examined.

Figurative speech is a way of forming national and cultural picture of the world.

Keywords: figurative speech, national speech, proverbs, sayings, national culture.

НАУКОВО – МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ФАХОВИМ ДИСЦИПЛІНАМ НА ХУДОЖНЬО – ГРАФІЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ

Надія Шиловцева
Світлана Іноземцева
(Харків, Україна)

Анотація. Стаття присвячена аналізу стану науково-методичного забезпечення процесу навчання фаховим дисциплінам на художньо-графічному факультеті Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Особлива увага присвячена розкриттю науково-методичного забезпечення на кафедрах образотворчого мистецтва, дизайну, українського декоративно-прикладного мистецтва і графіки. Визначено проблеми у науково-методичному забезпеченні навчального процесу і шляхи їх розв’язання.

Ключові слова: науково-методичне забезпечення, художньо-графічний факультет, образотворче мистецтво, дизайн, українське декоративно-прикладне мистецтво.

Аннотация. С.В. Иноземцева. Научно–методическое обеспечение процесса обучения профессиональным дисциплинам на художественно-графическом факультете. Статья посвящена анализу состояния научно-методического обеспечения процесса обучения профессиональным дисциплинам на художественно-графическом факультетеХарьковского национального педагогического университета имени Г.С. Сковороды. Особое внимание посвящено раскрытию научно-методического обеспечения на кафедрах изобразительного искусства, дизайна, украинского декоративно-прикладного искусства и графики. Определены проблемы в научно-методическом обеспечении учебного процесса и пути их решения.

Ключевые слова: научно-методическое обеспечение, художественно-графический факультет, изобразительное искусство, дизайн, украинское декоративно-прикладное искусство.

Abstract. S.V. Inozemtseva. Scientific and methodological supply for professional training process at the Faculty of Art and Graphics. The article is devoted to the analysis of scientific and methodological supply for professional training process at the Faculty of Art and Graphics of Kharkov National Pedagogical University named by G.S. Skovoroda. Special attention is given to the description of scientific and methodological supply at departments of visual arts, design, graphics and Ukrainian decorative and applied arts. The problems in scientific and methodological supply for training process and possible solutions are determined.

Key words: scientific and methodological supply, Faculty of Art and Graphics, visual arts, design, Ukrainian decorative and applied arts.

ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ ПРИ ДИСТАНЦІЙНОМУ ВИВЧЕННІ КУРСУ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)»

Тетяна Громко
 (Кіровоград, Україна)

У статті зосереджено увагу на одній з центральних проблем сучасної професійної освіти – формуванню термінологічної компетентності як обов’язкового складника мовленнєвої культури фахівців. Частково розв’язати цю проблему покликаний курс української мови (за професійним спрямуванням), у контексті якого проаналізовано теоретичні й практичні питання, опрацювання і засвоєння яких підвищить рівень термінологічної культури майбутніх юристів.

Ключові слова: термінологічна компетентність, мовно-професійна культура, юридична термінологія, юрист, професійне спілкування.

В статье сосредоточено внимание на одной из центральных проблем современного профессионального образования - формированию терминологической компетентности как обязательной составляющей части речевой культуры специалистов. Частично решить эту проблему призванный курс украинского языка (профессиональногонаправления), в контексте которого проанализированы теоретические и практические вопросы, проработка и усвоение которых повысит уровень терминологической культуры будущих юристов.

Ключевые слова: терминологическая компетентность, язычно-профессиональная культура, юридическая терминология, юрист, профессиональное общение.

The article is devoted to the one of the central problems of the contemporary professional education –formation of a terminological competence as a compulsory component of professionals’ cultural speech. The course of the Ukrainian teaching in its professional directionis aimed to solve the problem partially in the context of which some theoretical and practical issues were analyzed. Solving the problems will raise the level of the terminological culture of prospective lawyers.

Key words: terminological competence, speech professional culture, legal terminological system, professional communication.