pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

СЛОВО І ОБРАЗ

image047.jpg

Студенти V курсу факультету педагогіки та психології Кіровоградського ДПУ ім. В. Винниченка працюють за програмою курсу “Технології вивчення освітньої галузі “Мови і література”.

Зважаючи на конкретно-образне мислення дошкільників та молодших школярів, прохідна ідея багатьох занять з ТВОГ  – ОБРАЗ – СЛОВО – ДУМКА.

Так, метою програми «Формування образного мислення» є особистісний та естетичний розвиток учнів засобами образотворчого мистецтва, стимулювання творчого мислення, когнітивних і комунікативних умінь і здібностей. Аналізуючи художній образ, відшукуючи в ньому особистісний смисл, студенти в ході фасилітованої бесіди відповідають на запитання «Що відбувається на картині?», навіть не маючи інформації про автора та назву картини, час, задум, історію її створення.

На доповнення провідного методу (естетичне інтерв’ю) студенти розглядають і ігрові прийоми. Наприклад, «Реставрація картини» (поновлення поки прикритих на репродукції деталей раніше розглянутої картини, пояснення їх значення для повноцінного розуміння твору), «Живі картини» (загадування/відтворення композиції картини, характерів та емоційного стану персонажів, а може, навіть їх слів чи думок.

Такий підхід до «читання» різноманітних образів використовується і на заняттях з «Критичного мислення» (прогнозування жанру, змісту нового твору, характеристик персонажів за назвою картини; за ілюстрацією до художнього твору; «Живі картинки» – пантоміма для загадування героя чи епізоду прочитаного твору; «Домалюй і розкажи», «Друдли» – для відтворення образу за частковою інформацією, а навіть «Подорож за географічною картою» – зчитування карти та домислення картин природи, реалій життя людей); з «Нейролінгвістичного програмування» («Озвуч діалог», «Хто який?» – читання пози, міміки, жестів, ключів зорового доступу людини) і т.ін.

На заняттях з «Ейдетики» студенти працюють з ейдетичними образами, що займають проміжний етап між чуттєвими сприйняттями і уявленнями. Робота над такими образами розвиває образну пам’ять дитини – пам’ять почуттів, у процесі тренування якої розвиваються всі п’ять органів чуття, а також відповідно зорова, слухова, тактильна, нюхова, смакова, фотографічна пам’ять. Різний спосіб сприйняття, створення і збереження таких образів диктує і різні способи їх фіксації під час виконання спеціальних вправ: це можуть бути слова (словосполучення, речення), або предметні чи сюжетні малюнки, або ж колаж з яскравих вирізок із сторінок дитячих журналів. Ось чому кожне завдання завершують слова “опиши або намалюй” (прийом “Малюємо слово”: час, вітер; тепло, смак; ніжність, любов, славу, дружбу, надію, “магніт доброти”; малюнковий план для вивчення вірша).

За методиками NLP та ейдетики, оскільки молодші школярі в основі своїй кінестетики, студенти розробляють вправи з використанням невеликих сенсорних планшетів, на які наклеєні, наприклад, кукурудза, горох, гречка, пшениця, пшоно, манка, рис або ж клаптики шовку, оксамиту, ситця, мішковини, драпу тощо. Досить ефективним є використання роздаткового матеріалу для ігор на кшталт “Чарівна торбинка” (студенти готували тематичні набори: овочі, фрукти, шкільне приладдя; іграшки – домашні і дикі тварини, посуд, меблі тощо). Треба наосліп визначити, що лежить на парті (сховано в торбинці), пояснити, яким чином це вдалося взнати, що поєднує всі ці предмети. Ці ж набори можна використати і для закріплення типових для ейдетики прийомів запам’ятовування.

Будь дослідником. Спостерігай, чим схожі і чим відрізняються ці крупи, наклеєні на картон. Який їх колір, розмір, ширина, довжина, форма, маса? Які вони на дотик? Чи мають запах? З яким звуком розкотяться по столу?

Тепер заплющ очі. На дотик визнач і назви, що саме на кожному планшеті. Твій сусід буде контролером. Покажи картку. Тепер поміняйтесь ролями.

Зараз ці самі планшети допоможуть перевірити, чи гарна у вас пам’ять. Працюйте в парах. Один навпомацки розкладе планшети в певному порядку, інший позначить для себе цей порядок та змішає картки. Треба знову на дотик викласти планшети в тому ж порядку. Що допомогло вам запам’ятати цю послідовність?

На заняттях з «Нейролінгвістичного програмування» робота над образами ведеться з урахуванням особливостей сприйняття та збереження навчальної інформації (“провідного каналу сприймання”, “типу пам’яті” або “модальністі”): аналіз твору літературного чи живопису в ключах NLP («Входження в картину»), а також “Зарядка в трьох модальностях”/“Сенсорний волейбол”, коли за опорним реченням, поданим вчителем, та опорною схемою будується асоціативний ланцюжок образів та використовуються повтори на кшталт “я бачу... і нібито вже відчуваю...”, “я відчуваю... і наче чую...”, “я чую... і ніби вже бачу...”; “Живі прописи” З. Гольдіна, коли діти бачать зразок прописів букви, проговорюють/проспівують її назву чи звук, який вона позначає, і прописують її за тактовим письмом пальчиком, долонькою, ліктем, носом, ногою, прострибують чи протанцьовують цю букву).