• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Дроговоз Наталія, Матяш Вікторія

Два останніх десятиліття не припиняються дослідження із використання інструментів інформаційно-комунікаційних технологій у дистанційній формі навчання. З’являються нові підходи й платформи для кращої дистанційної взаємодії між об’єктом і суб’єктом освітнього процесу. Звичайно, педагогічні університети ставлять за мету підготувати таких майбутніх вчителів, які б могли ефективно використовувати сучасні комп’ютерні технології як під час традиційного так і дистанційного навчання. Для реалізації цієї мети на державному рівні 23 грудня 2020 року НАКАЗОМ № 2736 був затверджений професійний стандарт вчителя [2], який містить опис професійних компетентностей вчителя. Для успішного залучення ІКТ у навчальний процес особливе значення має сформована у педагогів інформаційно-цифрова компетентність [2, с. 33], а саме:

  • здатності орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності;

  • здатності використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси;

  • здатності використовувати цифрові технології в освітньому процесі.

Метою даної роботи є представлення досвіду формування інформаційно-цифрової компетентності у студентів педагогічних спеціальностей через вивчення навчальної дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології» у цифровому середовищі на базі вікі-сайту в умовах дистанційного навчання.

Формування інформаційно-цифрової компетентності у студентів педагогічних спеціальностей описувалося раніше [1] і здійснювалося через залучення цифрового середовища. У ЦДПУ з 2008 року успішно функціонує вікі-сайт на базі MediaWiki Вікі-ЦДПУ (https://wiki.cuspu.edu.ua), на сторінках якого розміщуються навчальні матеріали електронних курсів (вікі-курсів). Для дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології», основна мета вивчення котрої формування інформаційно-цифрової компетентності, розроблений вікі-курс, що не один рік залучався для змішаного навчання студентів. Однак, для дистанційного навчання матеріали, що представлені у тому курсі [1], виявилися неефективними і потребували коригування.

Спочатку переглянули програмні продукти та веб-ресурси для вивчення. Обрали ті програмні засоби, що потрібні майбутньому вчителю: операційні системи, текстовий процесор, табличний процесор, онлайнові ресурси для створення публікацій та презентацій, обробки відеоматеріалів, хмарні сховища, ресурси для ведення блогу, календаря, тестування, опитування тощо. Для дистанційного вивчення віддали перевагу вільнорозповсюджуваним та безкоштовним продуктам, а саме: операційні системи − дистрибутиви Linux Ubuntu та Android, офісний пакет LibreOffice. Онлайнові сервіси теж безкоштовні – це додатки Google, видавнича система Canva і Crello, потокові презентації Prezi, веб-сайт для створення інтерактивних вправ LearningApps.org та ресурси університету Вікі-ЦДПУ і Moodle-ЦДПУ.

Також треба відмітити, що крім офісного пакету LibreOffice усі інші запропоновані програмні засоби доступні для роботи навіть із смартфонів та планшетів. Досвід проведення занять під час весняного карантину 2020 року показав, що не всі студенти мають ноутбуки або комп’ютери. Тому було прийнято рішення таким чином дібрати програмні засоби, щоб можна було повноцінно працювати із сенсорних пристроїв.

Оновлення в електронному курсі потребували і завдання. Працюючи зі студентами в аудиторії викладач має можливість відслідковувати їхню діяльність і зразу оцінювати, а дистанційно це неможливо. Тому до завдань були добавлені пункти із створення скріншотів, на яких було б видно процес виконання. Також було добавлено опис звітів (перелік файлів) по кожній лабораторній роботі, що треба надати викладачу на перевірку.

Досвід навчальної діяльності в умовах карантину сприяв виявленню певних недоліків у підготовці навчально-методичних матеріалів. Сподіваємося, що удосконалений варіант дистанційного курсу «Інформаційно-комунікаційні технології» буде більш ефективним.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Дроговоз Н.А., Матяш В.В. Формування цифрових компетентностей студентів педагогічний спеціальностей // Наукові записки / Ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Випуск 177. – Частина 1. – Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 151-156

  2. НАКАЗ № 2736 від 23 грудня 2020 року «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Nakaz_2736.pdf (дата звернення: 5.04.2021)

Коментарі   

# Худякова Вікторія 16.05.2021, 23:10
Дякую за статтю.Інформац ійно-цифрові компетентності майбутніх вчителів є обов'язковими для освітніх процесів та у сучасному світі.
# Анастасія Кожина 13.05.2021, 20:14
Дякую за статтю, майбутні вчителі також можуть перевірити свою цифрову грамотність (Цифрограм) та скорегувати свої навички, уміння.
Посилання osvita.diia.gov.ua/digigram
# Світлана Буднікова 13.05.2021, 19:27
Актуальна тема. Погоджуююсь з думкою автора. Питання інформаційно-ци фрової компетентності дуже важливе для майбутніх вчителів на цей час інформаційних технологій та сучасних умов, в яких приходится викладати. Сучасність, розвиток, освіта вносять нові корективи, і навіть для нової української школи інформаційно - цифрова компетентність є обов'язковою умовою.
# Коврига Діана 11.05.2021, 23:25
Погоджуюсь з думкою авторів. Питання інформаційно-ци фрової компетентності дуже важливе в на час інформаційних технологій та дистанційного навчання коли студенти почали більше користуватися цифровими технологіями у вивчені предметів.
# Олена Трифонова 07.05.2021, 17:50
Підтримую думку авторів про актуальність розвитку інформаційно-ци фрової компетентності в сучасних умовах розвитку суспільства, особливо у майбутніх учителів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись