• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Наукові конференції ЦДУ

РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Миколайко Володимир, Данилюк Вікторія

Сучасний етап модернізації вищої освіти в Україні спрямований на вирішення низки проблем, пов’язаних із потребою підготовки педагогів нової генерації, здатних самостійно й продуктивно мислити, приймати швидкі та адекватні рішення, орієнтуватися в мінливих ситуаціях, виявляти творчу ініціативу. Незважаючи на спроби реформувати систему вищої освіти і потреби суспільства в якісній підготовці кваліфікованих фахівців, нині все ще застосовують пасивну модель навчання, де особистість учня виступає «об’єктом» навчання, що засвоює і відтворює матеріал, переданий йому вчителем, текстом підручника, інтернет-ресурсом, загалом джерелом знань.

Науковцями встановлено, що важливою умовою продуктивного навчання є нова орієнтація педагогів, спрямована не на транслювання знань та методик учням, а на супроводження процесу навчання як «помічник в опануванні навчальних методів». Учитель має бути не в центрі навчального процесу, а допомагати в ньому учневі. Чим більше вчитель заповнює освітній простір своєю персональною діяльністю, тим менше задіяне справжнє мислення його учнів. Продуктивне навчання спрямоване на мету, яку визначає сам учень. Учитель допомагає уточнити значення діяльності, яке потім буде спрямовувати його до мети. Таким чином, він має можливість усвідомити самого себе, реалізувати свою індивідуальність.

На продуктивному уроці діти самостійно працюють над завданнями від 50 до 70% часу уроку. Для того, щоб більша частина цього часу дійсно йшла на засвоєння знань - учні не повинні відволікатися. Не миттєвий і швидкозгасаючий інтерес, а воля, свідомо вихована увага, старанність повинні допомагати їм у цьому.

Впровадження продуктивного навчання дозволяє організувати освітній процес таким чином, що практично більшість учнів буде заохочена до процесів пізнання і здійснюватиме рефлексію власної навчально-пізнавальної діяльності через оперативне визначення її результатів. Ці методи навчання захоплюють, пробуджують в учнів інтерес та стимулюють мотивацію, навчають самостійного мислення та дій.

Широкі можливості продуктивного навчання забезпечує такий навчальний предмет, як фізика. Фізика є основою техніки і технологій, забезпечує найбільш видатні відкриття і досягнення. У той же час фізика як навчальний предмет дозволяє передавати ці знання учням, робить їх дієвими, практично значущими для особистості.

Розглянемо ефективність продуктивного навчання фізики під час уроку співробітництва та експериментування учнів. Такого типу урок корисний під час вивчення матеріалу, який можна пов'язати з кількома різними частковими експериментальними завданнями [1]. Досягнення цілей уроку відбувається шляхом самостійного розв’язання завдань учнями під час групової (постановка дослідів) та колективної (обговорення результатів та формулювання загальних висновків на основі групових висновків) роботи. Під час підготовки до уроку вчитель розбиває тему на ряд експериментальних завдань, призначених окремим групам учнів. Можна варіювати однотипні завдання із різними об'єктами дослідження.

Одним із варіантів такого уроку є вирішення ланцюжка експериментальних завдань. Весь новий матеріал викладач розбиває на низку фрагментів. Перед кожним ставить питання, а учні в якості відповідей на нього висувають свої гіпотези, а потім експериментально перевіряють їх; висновки формулюють у процесі обговорення. Після отримання відповіді на перше запитання викладач задає нове запитання; процес повторюється.

Запитання для дослідження можуть бути такими: з якими ще об'єктами, можливе це явище? Під впливом чого це може відбуватися? За яких умов? Які ще властивості притаманні цьому явищу? тощо.

Таким чином, навчання учнів за допомогою методів продуктивної діяльності (як показує теоретичний і методичний аналіз, експериментальні дослідження щодо впровадження продуктивного підходу в освітній процес) сприяє пошуковій, творчій, навчально-дослідницькій діяльності.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Підласий І. П. Таємна зброя педагога-репетитора. Х.: Вид. група «Основа», 2013. 208 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись