• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕС НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: ПЕРЕШКОДИ НА ШЛЯХУ ДО УСПІХУ

Ангеліна Колісніченко

(Умань, Україна)

Кожний новий етап розвитку суспільства обов’язково супроводжується впровадженням нових освітніх технологій. Досить часто, при цьому, такі нові технології можуть бути вже знайомими, і навіть, активно застосовуватись протягом певного часу раніше. Проте останнім часом, говорячи про нові технології, ми асоціюємо цей термін з інформаційно-комунікаційними ? тобто цифровими технологіями. Це природньо для сучасного темпу та напряму розвитку, крім того доцільно для удосконалення освітньої підготовки нового покоління фахівців у різних сферах діяльності суспільства.

Така увага до цифрових технологій пов’язана з тим, що вони є частиною нових знань повсякденного життя, "міцними зв’язками між людьми, артефактами та освітніми закладами, які генерують, діляться і підтримують специфічні знання про людський і природний світ" [1; 17]. Питання впливу навчальних технологій на якість освіти ставала предметом досліджень в Україні і за кордоном. Серед іноземних науковців є ряд досліджень, що стосуються впливу цифрових даних та закодованого керування сучасним життям у системах освіти. Крім того є здобутки щодо детального вивчення наслідків цифрової інформації технології для професійної практики, відповідальності та освіти [2; 117].

Цифрове середовище стає вимогою щоденного життя. На усіх етапах навчання інтерес до цифрових технологій зростає як з боку учнів так і з боку прогресивних вчителів. Хоча є висновки досліджень, що для підлітків інформаційні технології є доступніші ніж для молодших школярів. Так, наприклад, до 2015 року, 87 відсотків підлітків від 13до 17 років у США мають доступ до інтернету через мобільні телефони [3; 93]. В Україні таких вимірювань ще не проводилось, хоча до 2018 року спостерігається тенденція до збільшення використання мобільних телефонів як гаджету, що надає доступ до інтернету, а отже корисним для навчання.

Активне навчання цифровим технологіям вчителів англійської мови зазнавало певного гальмування. Це пов’язано з рядом перешкод, які постали перед українськими учасниками освітнього процесу. Варто розмежувати перешкоди на групи відповідно до їхнього впливу на учасників навчання: вчителів, учнів та загальні.

Загальними перешкодами, що призвели до уникання цифрових технологій у процесі навчання мовам була практична відсутність матеріального забезпечення. Для успішного впровадження необхідно було одразу кілька матеріальних чинників: гаджети (комп’ютери, планшети, ноутбуки або смартфони), безперервний доступ до інтернету і для вчителя, і для учнів (причому як на заняттях, так і вдома). За відсутності хоча б одного із зазначених чинників навчання вчителів англійської мови цифровим технологіям втрачає сенс, адже їхнє застосування стає неможливе. За умови матеріального забезпечення може постати інша проблема, суть якої у цифровій освіченості, причому як вчителів так і учнів. Для прикладу, якщо вчитель вміє використовувати додатки браузера для подачі матеріалу, то не всі учні знаються на відповідних додатках. Адже для використання онлайн програми необхідно пройти ряд інструктивних кроків: віднайти необхідну програму у браузері, зареєструватися, ознайомитися з особливостями використання програми, тощо. Проте для вирішення такої проблеми можна застосувати інтегроване навчання та разом із вчителем інформатики підготувати учнів до такої діяльності.

Перешкоди з якими зустрічається безпосередньо вчитель, за умови подолання усіх попередньо зазначених проблем, пов’язані з вибором програмного забезпечення. Адже при виборі програм та їхнього наповнення необхідно дотриматись певних принципів: доступності, відповідності віку та рівня володіння мовою учнів, відповідності тематики, тощо. Для вирішення цієї проблеми вчитель може скористатися можливістю відвідати відповідні тренінги воркшопи та вебінари, скористатись подкастами, що пропонуються рекомендованими Міністерством освіти організаціями. Ще одна особливість впровадження цифрових технологій – їхня нормованість та місце у навчальному процесі. Фактично, мова йде про необхідність дотримання чергування цифрових технологій з іншими, навіть у межах одного уроку, адже перенасичення процесу опанування мовою ІКТ може призвести не до урізноманітнення, а навпаки, до великої кількості малоефективних ігор, що не сприятимуть вивченню іноземної мови та не стимулюватимуть до розвитку відповідних навичок іншомовного спілкування.

Ще одна перешкода для вчителя – труднощі контролю. Маючи доступ до інтернету, учні можуть відволікатися та використати зайву можливість для ігор та спілкування в соціальних мережах. Тому робота онлайн має бути побудована таким чином, аби вимагати від учня відгуку на поставлені завдання та лімітувати час на їх проходження чи виконання.

Щодо перешкод, з якими зустрічаються учні, то за наявності усіх відповідних засобів, проблеми можуть виникнути з дотриманням часових рамок. Певні програми розраховані на одночасне виконання завдань, при цьому розрахувати швидкість виконання завдання досить важко, беручи до уваги особливості сприйняття матеріалу відповідно до типу учня, а також рівень володіння мовою. Таку проблему можна вирішувати індивідуальним підходом.

Отже ми визначили найпоширеніші перешкоди впровадження цифрових технологій у процес навчання англійської мови та запропонували ряд заходів, які могли б допомогти їх усунути. Адже використання нових технологій можуть значно вплинути на рівень володіння англійською мовою та підвищити ефективність роботи вчителів. Крім цього при стрімкому розвиту ІТ сфери освіта мусить швидко реагувати на них і відповідно трансформуватись.

Список літератури:

  1. Edwards P. A Vast Machine: Computer Models, Climate Data, and the Politics Of Global Warming. Cambridge, 2010. MA: MIT Press.

  2. Fenwick T, Edwards R. Exploring the impact of digital technologies on professional responsibilities and education European Educational Research Journal 2016, Vol. 15(1) 117–131. Retrieved February 07 2019 from https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1474904115608387

  3. Lenhart A. Teens, Social Media and Technology Overview 2015. Pew Research Center. Retrieved January 27 2016 from http://www.pewinternet.org/files/2015/04/P1_TeensandTech_Update2015_0409151.pdf

 

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись