• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

КОМУНИКАТИВНА ОРІЄНТОВАНІСТЬ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ

Гуліч О.О.

(м. Харків, Україна)

З позицій державної мовної політики навчання іноземних мов є одним із пріоритетів сучасної освіти. Методика викладання іноземних мов завжди чутливо реагувала на соціально-економічні та соціокультурні зміни у суспільстві. Cучасні вимоги до фахівців стимулюють викладачів та науковців до пошуку нових підходів до викладання іноземної мови професійного спрямування, крім того виникає необхідність ознайомлення студентів з новими формами організації роботи на практичних заняттях у вишах із використанням інноваційних технологій та методів навчання.

Сьогодні однією з визначальних тенденцій у викладанні іноземних мов методисти називають реалізацію комунікативного підходу, який передбачає навчання спілкуванню та формуванню здатності до міжкультурної взаємодії. Вимоги до кваліфікованих фахівців сьогодні зростають: вони повинні вміти не лише ознайомитись з літературою за фахом, але й мати достатній рівень володіння іноземною мовою для ведення дискусій на професійні теми, участі у конференціях, проведення презентацій тощо.

Комунікативно-орієнтоване навчання потребує формування у студентів комунікативної компетенції, яка вважається сформованою, якщо майбутній фахівець виявляє «здатність і готовність до спілкування адекватно меті, напрямку і ситуації спілкування, готовність до мовної взаємодії і взаєморозуміння» [4, с. 211].

Потенціал розвитку та необхідні передумови для формування мовленнєвої компетенції студентів створюють інтерактивні технології. Вони сприяють вдосконаленню професійного мовлення та загальну культуру спілкування. Переваги інтерактивних методик викладання є очевидними: студент є не простим слухачем, а активним творцем процесу навчання, здатним до взаємодії та активного спілкування.

У процесі реалізації інтерактивного методу на практичних заняттях з іноземної мови професійного спрямування необхідно пам’ятати, що його базовим принципом є принцип колективної взаємодії, згідно з яким досягнення студентами комунікативних цілей відбувається через професійну та соціально-інтерактивну діяльність: дискусії та обговорення, діалоги та рольові ігри, імітації, імпровізації, дебати.

Використання в навчальному процесі інтерактивних технологій навчання збільшує діапазон термінологічної лексики за фахом, робить процес навчання пізнавальним і професійно спрямованим. Інтерактивні технології навчання стимулюють «когнітивні процеси та активізують мовний і мовленнєвий матеріал в іншомовному спілкуванні студентів, розвивають їхні творчі здібності і професійно орієнтовані вміння в наближених до реальних умовах» [5, с. 65].

На сучасному етапі реалізація інноваційних підходів до викладання іноземної мови професійного спілкування неможлива без проблемного підходу, головною метою якого є створення проблемних ситуацій. Розвиток творчої, професійної та пізнавальної діяльності студентів буде успішним, якщо викладач залучатиме їх до обґрунтування власної точки зору щодо певної проблеми, яка стає предметом дослідження.

Для формування комунікативної компетентності студентів спрямована технологія розвитку критичного мислення, яка ґрунтується на інтерактивній взаємодії, передбачає вміння ставити запитання й шукати відповіді, застосовувати набуті знання для розв'язання завдань та проблем [3, с.62]. Це процес, що найчастіше починається з визначення проблеми, продовжується пошуком і осмисленням інформації, закінчується прийняттям рішення щодо розв'язання поставленої проблеми. Вважається, що технологія критичного мислення є ефективною в процесі формування комунікативної компетентності, бо передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, які сприяють закріпленню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії.

Отже, вивчення вітчизняних і закордонних джерел, а також досвід практичної діяльності дозволяють зробити висновок про те, що провідною метою сучасного навчання іноземним мовам у вишах стає оволодіння іншомовною комунікативною компетенцією в її профе­сійному варіанті. Формування в студентів умінь і навичок іншомовного спілкування передбачає досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який був би достатнім для здійснення спілкування в певних комунікативних сферах. Щодо методів та підходів до викладання, переваги надаються інтерактивним технологіям, які сприяють розвитку пізнавальної та творчої активності студентів, формуванню комунікативної, мовленнєвої та міжкультурної компетенції. Використання проблемного підходу та технології розвитку критичного мислення сприяють комунікативному тренінгу майбутніх фахівців в середовищі, близькому до професійної сфери діяльності.

Процес викладання іноземних мов професійного спрямування потребує постійного вдосконалення, тому викладачі мають продовжувати впроваджувати в навчальну практику сучасні методики і технології, органічно поєднувати традиційні та найефективніші інноваційні методи у викладанні іноземної мови за професійним спрямуванням.

Список літератури:

1. Бородина Г.І. Комуніктивно-орієнтоване навчання іноземній мови // Іноземні мови. 2005. №2. С. 28 – 30.

2. Лазаренко К.А. Основи методики навчання іноземним мовам. К.: Вища шк., 1997. 230 с.

3. Тарнопольский О.Б. Методика обучения английскому языку для делового общения : учеб. пособие. К.: Ленвіт, 2004. С. 60 65.

4. Хавруняк К.А. Формування комунікативної компетентності за допомогою технологїї розвитку критичного мислення. // Таврійський вісник освіти. 2013. №1 (41). С. 210 – 213.

5. Хуторской A.B. Практикум по дидактике и современным методикам обучения. СПб.: Питер, 2004. С .63 74.

 

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись