• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПІДГОТОВКА СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОГО ВИРОБНИЦТВА В ПРОЦЕСІ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ

УДК 378. 147. 002. 2

ЧУБАР Василь

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення практичної підготовки учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного технологічного навчання. У дослідженні використано методи, які доповнюють один одного: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психолого-педагогічної та соціологічної літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для виявлення шляхів удосконалення практичної підготовки старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва.

Автором виділено й проаналізовано декілька підходів до удосконалення практичної підготовки старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва за допомогою трудового стажування, запропоно-вано шляхи його реалізації, сформульовано висновки, а  також напрямки подальших наукових досліджень проблеми.

 

 

Ключові слова: профільне навчання технологій, підготовка, транзиції, старшокласники, трудова діяльність, інноваційне виробництво.

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. В умовах постіндустріального суспільства змінюються вимоги до фахівців різних галузей професійної діяльності. Їм необхідно постійно удосконалювати фахові компетенції й бути готовими до змін технологій на виробництві. Під впливом науково-технічних та соціально-економічних процесів змінилися вимоги до трудової підготовки старшоклас-ників, але система освіти, зокрема, загальноосвітні навчальні заклади, вгаслі-док своєї інертності відстають від сучасних вимог. У зв’язку з цим держав-ними органами України прийнято низку нормативних документів [1; 4; 6; 7; 8].

Науковці та педагоги-практики ведуть пошуки шляхів удосконалення навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах з підготовці старшокласників до трудової діяльності [3; 5; 9; 10; 11; 12; 13; 14]. Як засвідчують соціологічні дослідження, в учнів випускних класів ще спостерігаються стереотипні погляди щодо потреб в сучасному суспільстві спеціалістів з економіки, менеджменту, психології, юриспруденції, тощо незважаючи на перенасиченість ринку праці фахівцями названих профілів. Розробка та реалізація старшокласниками особистих освітнього й професійного маршрутів, орієнтованих на потреби ринку праці та безперервну освіту, ще не увійшли до освітньої практики в загальноосвітніх навчальних закладах. У зв’язку з цим старшокласники недостатньо підготовлені до майбутньої трудової діяльності, пов’язаної з профілем навчання та можливостями професійного росту. У процесі реалізації профільного навчання не завжди враховується те, що обізнаність старшокласників з різними видам діяльності стане основою для формування їхньої особистої зацікавленості, оскільки знання про професії не роблять їх предметом професійного самовиз-начення. Сприяти професійному самовизначенню вони зможуть лише тоді, коли матимуть для випускників певний сенс, тобто впишуться в контекст їхніх життєвих планів. Недоліки підготовки до оптимального переходу від навчання у загальноосвітніх навчальних закладах до професійного навчання та трудової діяльності іноді спонукають старшокласників до невдалої фахової зайнятості, в наслідок цього молоді працівники набувають негативного досвіду безробіття, яке супроводжується випадковою або неповною зайнятістю. До них зменшується довіра з боку працедавців, а також знижується самооцінка. Досвід невдалої зайнятості веде молодих працівників до «…групи ризику на ринку праці, для якої характерні форми залежності від суспільства або держави, зменшення продуктивності праці, депресивний стан, поведінкові й емоційні проблеми, які неминуче супроводжують безробіття, вимушену неповну зайнятість або  роботу, що не відповідає кваліфікації [11, с. 54-55]. У зв’язку з цим все гострішою постає проблема удосконалення підготовки старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного навчання технологій.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблемі підготовки старшо-класників до трудової діяльності в умовах  інноваційного виробництва присвя-чено немало праць науковців та педагогів-практиків. Її досліджували Н.  Боринець, Д. Кільдеров, О. Коберник, М. Корець, В. Кремень, П. Лернер, В. Овечкін, В. Подоляк, І. Сасова, Л.  Серебреніков, В. Сидоренко, В. Симоненко, В. Стешенко, Г. Терещук, В. Титаренко, І. Фрумін, А. Цина та ін. Науковці звертали увагу на необхідність формування в учнів навиків з узгодження професійних намірів з потребами ринку праці, ознайомлення із загальними основами сучасних та новітніх технологій виробництва, а також на реалізацію пропедевтичної підготовки до вибору майбутньої професії. У зв’язку з цим М. Корець зазначав, що «Сучасне виробництво вимагає високого рівня інтелектуального наповнення в системі підготовки робітничих кадрів і тому такі функції мають виконувати особи, які здобули щонайменше статус освітнього рівня молодшого бакалавра. Тоді напрям профільного навчання й профіль у старшій школі повинні підпорядковуватись концепції підготовки фахівців техніко-технологічного напряму всіх рівнів» [5, с. 6]. Багато науков-ців погоджуються з тим, що «… в основі сучасного розуміння процесу переходу випускників шкіл у світ праці й пов'язаної з ним проблеми праце-влаштування в економічно розвинених країнах існує одна з психологічних теорій розвитку кар'єри, а саме, теорія транзицій Н. Шлосберга, а також нова концепція зайнятості» [11, с. 54]. Проблему переходу старшокласників від школи до трудової діяльності дослідники А. Паркер, М. Пайнс та інші безпо-середньо пов’язують з економічними аспектами, такими, як: підвищення продуктивності праці, вимушені витрати держави на соціальні виплати, а також недоотримання нею податків у разі тривалої транзиції [13]. Дослід-жуючи теорію та методику профорієнтаційної роботи, О. Царенко зазначає, що успішність вибору майбутньої професійної діяльності залежить від «… особистісних характеристик конкретного учня, зокрема: правильної самооцінки здібностей, інтересів, можливостей і обмежень; знання того, що потрібно для успішного оволодіння конкретною професією; уміння спів-віднести результати самооцінки із знаннями вимог до професії» [12, с. 183].

Незважаючи на вагомі результати досліджень науковців, педагогів-практиків щодо теоретичного обґрунтування навчально-методичного забез-печення та практичної реалізації профільного технологічного навчання старшокласників, поза їхньою увагою залишилась важлива проблема – його реалізації з урахуванням вимог інноваційного виробництва.

У даному дослідженні зупинимось на окремому аспекті зазначеної проблеми пошуку шляхів удосконалення практичної підготовки старшо-класників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва.

Мета статті – пошук шляхів удосконалення практичної підготовки учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва в процесі профільного технологічного навчання.

Методи дослідження. У дослідженні використано методи, які взаємно пов’язані міх собою: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психолого-педагогічної та соціологічної літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для виявлення шляхів удосконалення практичної підго-товки старшокласників до трудової діяльності в умовах інноваційного вироб-ництва у процесі профільного технологічного навчання та формулювання висновків і перспектив подальших наукових розвідок.

Виклад основного матеріалу дослідження. У нашому дослідженні спираємось на теорію транзицій, згідно якої життя особистості складається з ряду стабільних станів та переходів від одного стану до іншого [14]. Окрім того, враховуємо, що «... на сучасному етапі великі можливості надають комплексні моделі транзицій…, а також застосування компетентністного підходу й теорії роз-витку кар'єри в підготовці молоді до зайнятості й подальшого працевлашту-вання» [11, с. 56]. Ми зосередимо увагу на переході старшокласників від школи до професійного навчання та подальшої фахової зайнятості. Тривалість та ефективність цієї транзиції безпосередньо залежить від якості профільної підготовки та зорієнтованості старшокласників у загальноосвітніх навчальних закладах. Отже, завдання сучасної загальноосвітньої школи в рамках цієї моделі передбачає якісну підготовка випускників до оптимального переходу не лише до здобуття професійної освіти, а й до майбутньої трудової зай-нятості. При визначенні шляхів удосконалення практичної підготовки старшо-класників до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва, згідно з теорією транзицій, пропонуємо орієнтуватися на положення, що процес їхнього переходу від школи до професійного навчання або зайнятості буде оптимальним, якщо профільне технологічне навчання здійснюватиметься із:

– врахуванням концепції безперервної освіти, яка передбачає професійне самовдосконалення особистості впродовж усього періоду трудової діяльності;

– залученням старшокласників до системи економічних стосунків шля-хом використання трудового стажування, яке передбачає набуття випускни-ками практичного досвіду трудової діяльності ще до закінчення школи.

Реалізація концепції безперервної освіти у процесі профільного навчання технологій виробництва має спрямовуватися на формування в старшо-класників готовності до професійного самовдосконалення впродовж всієї тру-дової діяльності, тому що в умовах інноваційного виробництва готовність до професійного самовдосконалення стає ключовою компетенцією. Вона є компо-нентом особистісно-поведінкової конструкції, яка передбачає: здатність до планування та інтерпретації свого життя; вміння будувати образи майбутньої освіти й трудової діяльності, як важливих життєвих цінностей; наявність практичного досвіду розв’язання життєвих проблем, які вимагають рефлексії соціально-професійних можливостей і готовності до реалізацій інновацій тощо. Формування зазначеної компетенції сприятиме розвитку в старшоклас-ників уявлення про широту можливого спектру застосування знань, умінь і навичок, а також про необхідність постійного самовдосконалення. Її формування є важливим завданням загальноосвітніх навчальних закладів з підготовки молодого покоління до професійного становлення в умовах іннова-ційного виробництва. При цьому необхідно враховувати, що інноваційне виробництво має потребу в професіоналах міжнародного рівня, оскільки впроваджує новітні досягнення науки й техніки. У процесі профільного навчання необхідно готувати старшокласників до того, що сучасна система кадрового забезпечення виробництва орієнтована на залучення працівників, які підготовлені відповідно інтегрованих навчальних програм, розроблених із врахуванням потреб економіки та освіти; володіють ІКТ технологіями та іноземними мовами; готові до безперервної професійної освіти тощо.

Для підготовки старшокласників до оптимального переходу від профіль-ного технологічного до професійного навчання та трудової діяльності в умо-вах інноваційного виробництва, згідно теорії транзицій, пропонуємо практи-кувати трудове стажування. Вважаємо, що ефективність профільного техно-логічного навчання старшокласників з використанням трудового стажування значно вища, адже на момент одержання атестата зрілості вони матимуть певний досвід трудової діяльності, який дозволить їм об'єктивно оцінювати свої можливості та потреби ринку праці. Трудове стажування випускників пропонуємо реалізувати із врахуванням:

– особливостей економічної діяльності підприємств та організацій у регіоні;

– наступності профільного навчання й подальшого професійного навчання та працевлаштування;

– варіативного вибору форм організації профільного навчання згідно обраного профілю [4, с. 6-8];

– структури профільного навчання згідно з обраним  профілем [4, с. 4-6].

Для врахування регіональних особливостей економічної діяльності трудове стажування старшокласників з обраного профілю технологічного навчання пропонуємо орієнтувати на конкретний регіон відповідно до його соціально-економічних потреб й стану на ринку праці. Такий підхід до організації трудового стажування сприятиме практичному ознайомленню старшокласників з виробничими реаліями, тобто основними економічними напрямкам діяльності в регіоні. Актуальними компонентами профільного навчання в цих умовах можуть бути: ознайомлення старшокласників з виробничими технологіями підприємств регіону; участь у творчих конкурсах, мета яких – модернізація та пошук різних стратегій розвитку цих підприємств. Під керівництвом педагогів, з одного боку, і працівників підприємств і організацій, з другого – старшокласники зможуть застосувати на практиці здобуті в процесі профільного навчання теоретичні знання й вироблені уміння. Трудове стажування згідно обраним профілем сприятиме підготовці старшокласників до фахової діяльності, із врахуванням ситуації на ринку праці в конкретному регіоні. Окрім того. ще зі школи включатиме їх в широкий спектр можливих взаємодій з навколишнім світом.

Трудове стажування старшокласників згідно з обраним профілем сприя-тиме забезпеченню наступності профільного технологічного й подальшого професійного навчання та працевлаштування. Воно забезпечить поглиблення профільних технологічних знань, їхнє практичне застосування з урахуванням потреб професій в регіоні. Окрім того, сприятиме розв’язанню проблеми працевлаштування випускників закладів освіти, яка багато в чому обумовлена відсутністю зв'язку між ринком необхідних професій і освітнім ринком. Реалі-зація трудового стажування відповідно до вимог інноваційного виробництва підвищить практичну цінність загальної середньої освіти. Адже старшоклас-ники, окрім визначених програмою профільних технологічних знань, умінь і навичок оволодіватимуть компетентностями необхідними для формування максимально широкого уявлення про можливість подальшої професійної само-реалізації. Трудове стажування із дотриманням наступності забезпечить адап-тацію старшокласників до реалій трудової діяльності й особливостей соціаль-ної взаємодії, а також їхню соціалізацію за допомогою формування ключових освітніх компетентностей відповідно до реалій ринку праці в регіоні.

Використання варіативного підходу до вибору форм організації профіль-ного технологічного навчання та трудового стажування розширить можливості старшокласників по оволодінню знаннями та навичками, а також сприятиме формуванню в старшокласників мотивованих уявлень про цінність загальної середньої освіти. Це забезпечить підвищення престижу тих робітничих спеціальностей, актуальність яких у сучасному світі постійно зростає. Така реалізація трудового стажування сприятиме оптимальному вибору старшо-класниками середньої спеціальної або вищої професійної освіти. Варіативний підхід до вибору форм реалізації трудового стажування уможливить залучення старшокласників до регіонального ринку праці та формування почуття особистої відповідальності за стан справ у регіоні. Отже, практична реалізація старшокласниками знань, умінь і навичок у процесі трудового стажування сприятиме оптимізації їхнього переходу від загальноосвітніх навчальних закладів до професійного становлення.

Врахування структури профільного навчання (профільні предмети, спе-ціальні курси, профілюючі предмети та ін.) при реалізації трудового стажу-вання з обраного технологічного профілю передбачає широкі можливості їхнього вибору старшокласниками «… з урахуванням своїх можливостей, про-явлених здібностей,… життєвих і професійних намірів» [10, с. 46]. При такому підході до трудового стажування уявлення про трудову діяльність формува-тиметься у старшокласників на основі особистого досвіду, а не тільки на мате-ріалах розповідей представників старшого покоління та засобів масової інфор-мації. У результаті цього старшокласники матимуть об’єктивне уявлення про майбутню трудову діяльність, яка відповідатиме їхнім інтересам, можливос-тям, а також реаліям сучасного виробництва й професійній діяльності загалом.

Формування такого розуміння життєвої кар’єри є необхідною умовою оптимального переходу учнівської молоді від навчання в загальноосвітніх навчальних закладах до подальшого становлення їх як фахівців. Тому перехід випускників від профільного навчання до професійної освіти, яка в умовах інноваційного виробництва не має моменту завершення, а є невід'ємною від трудового процесу виявиться оптимальним.

Висновки та перспективи подальших розвідок напряму. Запропоновані у статті підходи до удосконалення переходу старшокласників від профільного навчання технологій до професійного навчання та фахової діяльності в умовах інноваційного виробництва шляхом упровадження трудового стажування сприятимуть:

– створенню оптимальних умов для трудової та соціальної адаптації й забезпеченню єдності теоретичного і практичного навчання та реалізації концепції безперервної освіти, яка домінує в інформаційному суспільстві з інноваційним виробництвом;

– удосконаленню підготовки до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва наданням можливостей одержання початкового досвіду трудової діяльності.

У статті розглянуті лише окремі аспекти удосконалення переходу старшокласників від профільного технологічного навчання до професійного навчання та трудової діяльності з урахуванням вимог інноваційного виробниц-тва. Подальші розвідки напряму бажано спрямувати на дослідження шляхів:

– удосконалення змісту та способів реалізації трудового стажування в процесі профільного технологічного навчання;

– залучення старшокласників до позашкільних практичних заходів, які актуалізують не лише їхню практичну, трудову, соціальну, а й науково-дослідну діяльність, зокрема, участь у молодіжних наукових і науково-практичних конференціях, семінарах тощо.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23. 11. 2011 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1392-2011-п (дата звертання: 30. 01. 2018 р.)
  2. Інноваційна Україна. – 2020: Національна доповідь: [За ред. В.  М.  Гейця та ін.]. – К.: НАН України, 2015 – 336 с. : табл., рис.
  3. Коберник О. М. Концепція технологічної освіти учнів загально-освітніх навчальних закладів України / О. М. Коберник, В. К. Сидоренко // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
  4. Концепція профільного навчання в старшій школі. Наказ МОН України № 1456 від 21. 10. 2013 // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 10. – С. 2–10.
  5. Корець М. Шляхи реалізації профільного технологічного навчання в старшій школі / М. Корець // Трудова підготовка в рідній школі. – 2017. – № 2. – С. 5–8.
  6. Людина і світ професій. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (8-9 класи) // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2008. – № 1. – С. 43–56.
  7. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України; [ред. кол.: В. Г. Кремень, В. І. Луговий, А. М. Гуржій, О. Я. Савченко]. – К. : Педагогічна думка, 2016. – 448 с.
  8. Побудова кар’єри. Програма для 11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
  9. 9. Стойкова В. В. Моделювання профільного навчання в регіоні: діагностико-прогностичний підхід / В. В. Стойкова // Імідж сучасного педагога. – 2009. – № 8-9 (97-98). – С. 114–117.
  10. Терещук А. І. Концептуальне бачення профільної технологічної підготовки учнів старшої загальноосвітньої школи / А. І. Терещук // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2012. – № 11. – С. 42–47.
  11. Федотова Е. Е., Копытов М. А., Новикова Л. А. Трудоустройство выпускников учебных заведений как педагогическая проблема (на опыте западных стран) [Електронний ресурс]: Режим доступу https://cyberleninka. ru/article/n/trudoustroystvo-vypusknikov-uchebnyh-zavedeniy-kak-pedagogi cheskaya-problema-na-opyte-zapadnyh-stran (дата звертання 29. 01. 2018 р.)
  12. Царенко О. М. Інноваційні засоби у вивченні курсу «Теорія та методика профорієнтаційної роботи» / Наукові записки. – Випуск 12. – Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кропив-ницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Ч. 3. – С. 181–187., 0,6 д.а.
  13. Packer A. H., Pines M. W., Stluka F. M., Surowiec C. School-to-Work. – Princeton, NJ: Eye on Education, Inc., 1996. – 288 p.
  14. Schlossberg, N. K. Counseling adults in transition: linking practice with theory. – New York: Springer Pub. Co., 1984. – 212 p.

 

Chubar Vasyl

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

PREPARATION OF SENIOR PUPILS IS TO LABOUR ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF INNOVATIVE PRODUCTION IN THE PROCESS OF PROFILE STUDIES OF TECHNOLOGIES

 

Abstract. The article is devoted search of ways of improvement of preparation of students of higher forms of general educational establishments to labor activity in the conditions of innovative production in the process of profile technological studies. Study is undertaken a with the use of theory of transition and is based on positions: a process of transition of senior pupils from studies at school to the professional studies or employment will be optimal, if realization of profile technological studies will come true with taking into account of conception of continuous education, that needs professional self-perfection of personality during all period of labor actively and bringing in of senior pupils in the system of economic relations by the use of labor internship, that envisage acquisition graduating student practical experience labor activity yet to completion school. For research the mutually complemented methods are used: study analysis and systematization of educational, methodical, psychological, pedagogical and sociological literature, system and problem-searching methods for search of ways of improvement of preparation of senior pupils of general educational establishments to labor activity in the conditions of innovative production.

An author offers labor internship of graduating students to realize with taking into account: features of economic activity of enterprises and organizations in a region; to the following of profile studies and further professional studies and employment; variant going near the choice of maintenance of labor internship accordingly with a select profile and individual going near the choice of methods of labor internship accordingly with a select profile. Distinguished also, analyzed and offers a few going near the improvement of practical preparation of senior pupils to labor activity in the conditions of innovative production by the use of labor internship and ways of his realization, set forth conclusions, and also offered directions of further scientific researches.

Keywords: profile studies of technologies, preparation, transition, senior pupils, labor activity, and innovative production.

 

Чубарь Василий

Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко

ПОДГОТОВКА СТАРШЕКЛАССНИКОВ К ТРУДОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В УСЛОВИЯХ ИННОВАЦИОННОГО ПРОИЗВОДСТВА В ПРОЦЕССЕ ПРОФИЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ ТЕХНОЛОГИЙ

Аннотация. Статья посвящена поиску путей усовершенствования практической подготовки старшеклассников к трудовой деятельности в условиях инновационного производства с помощью трудовых стажировок в процессе профильного обучения технологий производства. В исследовании использованы взаимно дополняющие методы: изучение, анализ и системати-зация учебной, методической, психолого-педагогической и социологической литературы; системный и проблемно-поисковый методы. Автором выделены и проанализированы несколько подходов к усовершенствованию практической подготовки старшеклассников к трудовой деятельности трудовыми стажировками; рассмотрены пути их реализации; сформулированы выводы; предложены направления дальнейших научных исследований транзиций.

Ключевые слова: профильное обучение технологий, подготовка, транзиции, старшеклассники, трудовая деятельность, инновационное производство.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Чубар Василь Васильович – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Наукові інтереси: профільне навчання технологій виробництва старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів.

 

REFERENCES

  1. State standard of base and complete universal middle education. Ratified by resolution of Cabinet of Ministers of Ukraine № 1392 from 23. 11. 2011 - [Electronic resource]. it is access Mode: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1392 -2011n (date of appeal : in 30. 01. 2018).
  2. Innovative Ukraine. - 2020: National report: [Under the editorship of V.M. Geisha, etc.]. - To.: NAN of Ukraine, 2015 - 336 pages: tab., rice.
  3. Kobernik O. M. The concept of technological education of pupils of general education educational institutions of Ukraine / O.M. Kobernik, V.K. Sidorenko//Labour preparation at modern school. - 2010. - No. 6. - Page 3-11.
  4. The concept of profile training in high school. The order MON of Ukraine No. 1456 from 21. 10. 2013 / / Labor preparation at modern school. - 2013. - No. 10. - Page 2-10.
  5. Korets M. Ways of realization of profile technological training in high school / M. Korets//Labour preparation at native school. - 2017. - No. 2. - Page 5-8.
  6. Person and world of professions. The program for general education educational institutions (8-9 classes)//Labor preparation in education institutions. - 2008. - No. 1. - Page 43-56.
  7. The national report on a state and the prospects of development of education in Ukraine / Nat’s. Academician ped. sciences of Ukraine; [edition stake.: V.G. Kremen, V. І. Lugovoi, A.M. Gurzhy, O.Ya. Savchenko]. - To.: Pedagogical thought, 2016. - 448 pages.
  8. Creation of career. The program for 11 (12) classes of general education educational institutions//Labour preparation at modern school. - 2010. - No. 6. - Page 3-11.
  9. Stoykova V. V. Modeling of profile training in the region: diagnostiko-predictive approach / V.V. Stoykova//Image of the modern teacher. - 2009. - No. 8-9 (97-98). - Page 114-117.
  10. Tereshchuk A. I. A conceptual image of profile technological training of pupils of the high comprehensive school / A.I. Tereshchuk//Labour preparation at modern school. - 2012. - No. 11. - Page 42-47.
  11. Fedotova E. E., Kopytov M.A., and Novikova L. A. Employment of graduates of educational institutions as a pedagogical problem (on experience of the western countries) [the Electrons resource]: Mode to access of https://cyberleninka. ru/article/n/trudoustroystvo-vypusknikov-uchebnyh-zavedeniy-kak-pedagogi cheskaya-problema-na-opyte-zapadnyh-stran (date use 29. 01. 2018 rubles).
  12. Tsarenko O. M. Innovative means in studying of the course "Theory and Technique of Professional Orientation Work" / Scientific notes. - Release 12. - Series: Problems of a technique of physical and mathematical and technological education. - Kropivnitsky: RIO TsGPU of V. Vinnichenko, 2017. - P. 3. - Page 181-187., 0,6 and.
  13. Packer A. H., Pines M. W., Stluka F. M., Surowiec C. School-to-Work. – Princeton, NJ: Eye on Education, Inc., 1996. – 288 p.
  14. Schlossberg, N. K. Counseling adults in transition: linking practice with theory. – New York: Springer Pub. Co., 1984. – 212 p.

 

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

Chubar Vasyl Vasylevich – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and methodology of Technological training, and Health and Safety of Сеntralukrainian Volodimyr Vinnichenko State Pedagogical University.

Circle of scientific interests: profile studies of technologies of production of senior pupils of general educational establishments.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись