• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

СТРУКТУРА І ЗМІСТ ШКІЛЬНОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ

Засєкіна Тетяна

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи

Інституту педагогіки НАПН України

м. Київ, Україна

У 2018 році розпочато системну реформу загальної середньої освіти. Зміни стосується усіх складників системи освіті, серед яких: структура й зміст освіти, форми й методи навчання, освітнє середовище. Вимоги до цих освітніх складників частково задані в стандарті освіти, освітніх і навчальних програмах. На сьогодні розроблено й затверджено стандарт початкової освіти та освітні програми для першого (1-2 класи) й другого (3-4 класи) циклів навчання у початковій школі. Обговорюються проекти стандарту базової освіти та освітні програми для першого (5-6 класи) та другого (7-9 класи) циклів навчання в основній школі. Ключовими змінами для всього змісту шкільної освіти є його інтеграція й диференціація, варіативність у розподілі між навчальними предметами (інтегрованими курсами), посилення ролі у формуванні ключових компетентностей й наскрізних умінь тощо.

Природнича освіта визначається характеристиками освітньої галузі «Природознавство» державних стандартів та освітніх програм. Пропонується для обговорення така структура шкільної природничої освіти:

Цикли навчання

Змістове наповнення природничих предметів/курсів

1-2 та 3-4 класи

Інтегрований курс «Я досліджую світ», де інтегруються складники мовно-літературної, математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючих, громадської та історичної галузей. З можливими варіантами виокремлення із курсу технологічної й інформатичної складових як окремих.

5-6 клас

Інтегрований курс «Я досліджую природу». Можливі різні змістові варіанти його наповнення: суто на освітній галузі «Природознавство», або з доповненнями із технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей.

7-9 клас

Можливі різні варіанти:

  • окремі природничі предмети «Біологія», «Географія», «Фізика», «Хімія» із включенням астрономічних, біофізичних, геофізичних та інших міжпредметних модулів;

  • інтегрований курс «Природничі науки», що містить окремі предметні модулі «Фізика», «Хімія», «Біологія», «Науки про Землю» і сформований цілісно навколо спільних об’єктів вивчення.

І в першому й другому випадках предмети реалізують зміст освітньої галузі «Природознавство», і можуть бути доповненими питаннями із математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей.

10-11 класи

Різні варіанти, залежно від профілю навчання:

  • окремі предмети і спецкурси профільного рівня;

  • окремі предмети (інтегровані курси) рівня стандарту;

  • інтегрований курс «Природничі науки» для неприродничих класів;

  • інтегрований курс STEM для технологічних й математичних класів.

У будь-якому із варіантів предмети/курси реалізують зміст освітньої галузі «Природознавство», і можуть бути доповненими питаннями із математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей.

Для будь-якого циклу навчання головним завданням вивчення природничих предметів є формування компетентностей в галузі природничих наук, техніки й технологій, екологічної компетентності, що передбачають здатність і готовність застосовувати відповідний комплекс наукових знань і методологій для пояснення світу природи, визначення питань і формулювання висновків на основі отриманої інформації; розуміння змін, спричинених людською діяльністю, і відповідальність особи як громадянина за наслідки цієї діяльності.

Вивчення природничих предметів спрямоване й на розвиток інших ключових компетентностей здобувачів освіти та наскрізних вмінь, як то читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, уміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.

Обов’язковим мінімальним результатом навчання має стати:

уміння застосовувати набуті навички дослідницької діяльності, природничо-наукові знання для пояснення світу природи через виявлення проблеми та пошук способів її розв’язання;

усвідомлене використання надбань науки, техніки і технологій для власного та суспільного добробуту, збереження здоров’я, дбайливого ставлення до довкілля і цивілізованої взаємодії з ним;

емоційно-ціннісне ставлення до природи та її пізнання задля успішного життя в соціоприродному середовищі.

Ведучою формою навчання є дослідницька діяльність.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Концепція нової української школи [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України : Нова українська школа. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/ education/zagalnaserednya/ ua-sch-2016/ konczepcziya.html. – Дата звернення: 18.09.2019

  2. Проект державного стандарту базової освіти [Електронний ресурс]. Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/ministerstvo-osviti-i-nauki-ukrayini-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-derzhavnogo-standartu-bazovoyi-serednoyi-osviti. – Дата звернення 18.09.2019

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись