• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВНЕСОК ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Анастасія Момот
(студентка 5  курсу Інституту психолого-педагогічної освіти і мистецтв)
Бердянський державний педагогічний університет
м. Бердянськ
доктор педагогічних наук, професор Алла Крамаренко

Величезне та не вичерпне джерело методичної думки вкладено у творчості Василя Сухомлинського. Кожного разу вивчаючи роботу цього видатного педагога можна знайти щось незвичайне, нове. Дуже важко назвати проблеми освіти, педагогічної теорії або шкільного виховання, яких би не розглядав у своїх наукових роботах цей педагог. Педагогічна система Василя Сухомлинського – це концептуальна основа особистісно зорієнтованого підходу, що пролонгується у комптентнісно орієнтовану освіту. Саме тому ідеї видатного українського педагога актуальні сьогодні.

Творчість Василя Сухомлинського, починаючи з 1950-х років, привертала увагу не тільки освітян, а й усієї громадськості [3, 45]. Про масштаби вивчення й розповсюдження творчого доробку педагога-новатора свідчать матеріали трьох бібліографічних покажчиків, підготовлені дружиною Ганною Сухомлинською і донькою Ольгою Сухомлинською [4]. Ще за життя педагога в періодичних виданнях з'явилися публікації, в яких аналізувалися його здобутки. Одні вчені високо оцінювали ці досягнення (О.  Губко, Ф. Кузнєцов,  Є. Лебедєв, А. Левшин, С. Соловейчик тощо), інші – висловлювали критичні зауваження ( В. Кумарін, Б. Лихачов та ін.). У 90-ті роки XX ст., за визначенням академіка О. Савченко, сформувався напрям в історії педагогіки – «сухомлиністика», який, спираючись на творчий доробок В. Сухомлинського, досліджує і поширює його спадщину, підтримує досвід реалізації й розвиток його ідей в Україні та за її межами [2, 17–22]. Він об'єднав передусім педагогів України, а також Росії, Вірменії, Греції, Китаю, Німеччини та інших країн. У рамках цього напряму швидкими темпами зростає кількість публікацій, у яких висвітлено життя, діяльність та окремі аспекти педагогічної системи В. Сухомлинського. Розгортання предметного поля педагогічної науки в цьому аспекті зумовило необхідність їх систематизації, а також проведення педагогічного аналізу, що сприятиме визначенню місця цих досліджень у сухомлиністиці, встановленню напрямів подальшого вивчення спадщини В. Сухомлинського. Розв'язати ці завдання можливо шляхом проведення історико-педагогічного пошуку, що стає невід'ємною складовою загально-педагогічних досліджень. Аналіз наукових праць вітчизняних педагогів, присвячених вивченню педагогічної системи В. Сухомлинського, дозволяє простежити загальні тенденції розгляду його педагогічних поглядів та внеску у вітчизняну і світову педагогічну скарбницю.

Педагогічна діяльність і життєвий шлях видатного педагога відображені у історичних нарисах і повістях вітчизняних педагогів-новаторів (Д. Водзинського, І. Цюпи, Б. Рябініна та ін.). Різноманітні аспекти педагогічної діяльності В. Сухомлинського розглядалися в статтях і книгах М. Ярмаченка, М. Красовицького, О. Сухомлинської, М. Сметанського, І. Зязюна, М. Антонця, Г. Калмикова та ін. Такі вчені як М. Мухін, В. Риндак, А. Розенберг, О. Сухомлинська, М. Богуславський, Б. Кваша, В. Кузь  та ін. присвятили свої праці аналізу складових педагогічної системи В. Сухомлинського, виділенню етапів їх становлення й розвитку.

Роботи нашого видатного земляка також досліджують Х. Франчос і М. Ціандзі (Греція), В. Іфферт, Р. Штайник, Е. Гартман (Німеччина), М. Библюк, С. Лашин (Польща), Л. Мілков (Болгарія), А. Кокеріль (Австралія) та ін. Історіографічний аналіз наукового доробку В. Сухомлинського в контексті вивчення проблеми педагогічних персоналій в історико-педагогічній науці зробив Н. Гупан, а порівняльний аналіз систем В. Сухомлинського та А. Макаренка в англомовних дослідженнях здійснила Н. Дічек.

Особливе місце серед досліджень педагогічних персоналій посідають праці, присвячені вивченню окремих складових педагогічної системи Василя Сухомлинського. Вона є постійним об’єктом уваги науковців не тільки в Україні, а й за кордоном.

Метою статті є вивчення внеску  В. Сухомлинського у розвиток педагогічної науки.

Сьогодні визначено головні ідеї, які розвинув педагог у своїх працях: «любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності і на основі етико-естетичних цінностей, інтересів, потреб; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття – прекрасного і гармонії; формування у дітей «культури бажань» і «культури потреб»; розробка демократичних педагогічних засобів і методів навчання та – виховання (повага, заохочення, зосередження на позитивному, моральне покарання); звернення до внутрішнього світу дитини, опора на її сили, внутрішні потенції, підтримка і розвиток того здорового, що є в кожній особистості; розвиток ідей «радості пізнання», тобто емоційного сприйняття процесу навчання; демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі (психологічний і педагогічний семінари, школа для батьків тощо)» [1, 384].

Авторська школа В. Сухомлинського являла собою школу радості, спрямовану на виховання всебічно розвиненої особистості, школу співдружності поколінь. У ній упродовж 1948-1970 років була реалізована оригінальна система навчально-виховної роботи, вибудована з урахуванням наукових надбань вітчизняної науки та педагогічного досвіду. Педагогічна система В. Сухомлинського, як і інші авторські педагогічні системи, носить персоніфікований характер, відображає погляди, ідеї та діяльність її автора.

Василь Сухомлинський обґрунтував теоретичні основи своєї системи, вибудував концепцію і реалізував їх у практичній діяльності, визначив суб'єкти (учитель, учень, родина), мету (формування всебічно розвиненої особистості), складові всебічно розвиненої особистості (розумове, моральне, громадянське, трудове, фізичне, естетичне, патріотичне, ідейно-політичне виховання), що спиралися на гуманістичні основи (окультурення потреб дитини; створення для дитини «радості буття»; формування почуття власної гідності; створення атмосфери успіху; перевага позитивних стимулів і реакцій на поведінку дитини над негативними; взаємодія школи, сім'ї, громадськості тощо). Сутністю педагогічної системи Сухомлинського стали гуманізм, ставлення до дитини як до унікальної особистості, природовідповідність, культуровідповідність, опора на позитивне в дитині, створення ситуації успіху, одухотворення знання, формування радості пізнання, створення «інтелектуального фону школи» тощо.

У педагогічній системі В. Сухомлинського через різні форми організації навчання та виховання дітей було реалізовано принцип культуровідповідності, який спирався на педагогізовані народні традиції, та природовідповідності як складової особистісно орієнтованого і розвивального навчання, які включали «інтелектуальний фон школи», «створення радості пізнання», «емоційний фон», школу під голубим небом, школу радості, уроки в зелених класах, уроки мислення, уроки розвитку мовлення, «вузлики знань» (проблемні запитання), «Книгу природи», дві програми навчання (обов'язкова і розширена) тощо.

Теоретичні положення також реалізувались у спільній, творчій роботі колективу школи і сім'ї (єдині вимоги школи і сім'ї; педагогічна освіта батьків; цінності сім'ї; народнопедагогічна основа; підготовка дітей до школи) через специфічну систему управління (організація і планування  науково-методичного забезпечення відповідно до умов роботи сільської школи, створення специфічної матеріально-технічної бази школи, системний і гуманістичний стиль керівництва школою, організація самоосвіти й самовиховання школярів, організація спільної діяльності педагогів, батьків, дітей у досягненні колективних та індивідуальних цілей, підвищення педагогічної кваліфікації вчителів).

Система роботи В. Сухомлинського та діяльність керованої ним Павлишської середньої школи викликали велику увагу педагогічної громадськості. Його ідеї отримали широкий резонанс у засобах масової інформації, наукових розвідках. Вони почали виокремлюватися в напрям в історії педагогіки  80-х років ХХ ст. й отримали назву «сухомлиністика». Особливості сухомлиністики полягають у різноманітності авторських позицій, з яких висвітлюється, аналізується й розвивається педагогічна спадщина В. Сухомлинського. У своєму становленні та розвитку вона пройшла три етапи:

Перший етап. 1948-1990 рр. – період накопичення досліджень різних аспектів педагогічної системи В. Сухомлинського на засадах радянської ідеології. Джерельну базу сухомлиністики цього періоду становлять як праці самого педагога, так і кандидатські дисертації, публікації в періодичних виданнях (як фахових, так і масових) і перші розвідки, де зроблено аналіз окремих аспектів творчої спадщини педагога. Метою звернення більшості авторів до вивчення різних аспектів педагогічної системи В. Сухомлинського було вивчення спадщини педагога та пошук шляхів для розв'язання проблем, поставлених тогочасними реаліями.

Другий етап. 1991-2000 рр. – період вивчення та інтерпретації педагогічної системи В. Сухомлинського на ґрунті національної ідеології й об'єктивного наукового, гуманістичного підходу, коли було значно розширено джерельну базу та тематику досліджень. Зростає кількість праць (як монографій, так і публікацій у педагогічній пресі), в яких розглядається педагогічна система, створена педагогом, і вона розцінюється як внесок в історію української педагогічної думки.

Третій етап. 2001-2005 рр. – якісно новий період дослідження педагогічної системи В. Сухомлинського, що характеризується інтерпретацією ідей видатного педагога з культурологічних і компаративних підходів та з позицій філософії освіти. Численні дослідження педагогічної системи В. Сухомлинського, його практичної діяльності привели до групування педагогів навколо імені та спадщини Василя Олександровича, які ми представляємо як наукові школи. Серед них виділяємо:

Уманська наукова школа (Уманський державний педагогічний університет ім.П. Тичини), характерними особливостями якої є практична орієнтованість досліджень спадщини Василя Олександровича з експериментальним упровадженням його ідей у практику роботи сучасної школи (чи ВНЗ) та написання праць компаративного характеру, коли ідеї та система В. Сухомлинського порівнюються зі спадщиною С. Френе, Я. Корчака та ін.

Київська наукова школа при лабораторії історії педагогіки Інституту педагогіки АПН України. Характерною особливістю її діяльності є органічне поєднання різних форм роботи: керівництво дисертаційними дослідженнями пошукувачів із різних регіонів України з власною науковою роботою (М. Антонець, Л. Бондар) та звернення до аналізу виховних аспектів педагогічної спадщини В.Сухомлинського.

Наукова школа Української асоціації Василя Сухомлинського. Основною формою її роботи є проведення Всеукраїнських і Міжнародних педагогічних читань «Василь Сухомлинський і сучасність», що й визначає особливості її діяльності – колективний характер роботи та зосередження уваги на актуальних проблемах роботи сучасної освіти – початкової, середньої, вищої, діяльності вчителя тощо.

Російська сухомлиністика представлена діяльністю Уральської асоціації В. Сухомлинського, яку очолює учениця Василя Олександровича, професор В. Риндак. Під її керівництвом написано й захищено два дисертаційні дослідження, присвячені різним аспектам виховання [5].

Отже, ми можемо зробити висновок, що сьогодні при перегляді подій того часу ставлення до діяльності та ідей Сухомлинського не змінилося. Його педагогічна концепція високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку. Найголовнішим у його житті була любов до дітей. У записних книжках Сухомлинського, які він вів все своє життя, 3700 сторінок, кожна з яких присвячена одній людині – його учневі: "Три тисячі сімсот людських доль... Кожна дитина була світом – цілком особливим, унікальним".

Таким чином, слід зазначити, що педагогічна спадщина Сухомлинського багатоаспектна, її пронизує проблема проектування людини, яка ґрунтується на ідеї всебічного розвитку особистості. Всі сторони виховання (розумове, моральне, естетичне, трудове, фізичне) він розглядав у єдності, вважаючи, що при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Будак В. Д. В. О. Сухомлинський – майбутньому педагогу: наук.-метод. посіб. / В. Д. Будак, О. М. Пєхота та ін. – Миколаїв : Вид-во «ІЛІОН», 2004. – 260 с.
  2. Савченко О. Я. Розвиток творчості школяра – стрижнева проблема творчості В. О. Сухомлинського / О. Я. Савченко // Животворча сила педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. – Донецьк : Витоки, 2011. – С. 17-22.
  3. Сухомлинська О. В. Василь Олександрович Сухомлинський – наукова біографія / О. В. Сухомлинська // Укр. пед. в персоналіях : у 2-х т. – К. : Либідь, 2005. – Т. 2. – С. 380-386.
  4. Сухомлинський В. О. [Текст] : біобібліографія : 1987–2000 рр. / уклад. : Г. І. Сухомлинська, О. В. Сухомлинська; за ред. : Н. О. Гажаман, Л. І. Ніколюк. – К. : КНЕУ, 2001. – 128 с.
  5. Чернишов О. Педгогічна спадщина В. Сухомлинського / Олександр Чернишов [Електронний ресурс]. / http://osvita.ua/vnz/reports/pedagog/3637/

Коментарі   

# Хіжінська Яніна 22.10.2015, 21:12
Вдало висвітлено значення неоціненненого скарбу, який залишив пособі Василь Олександрович Сухомлинськиий, свою педагогічну скарбницю, ідею та настанови.
# Марина 25.09.2015, 23:42
Васецька Марина. Факультет педагогіки та психології, 1 курс.
Василь Олександровиич Сухомлинський зробив величезний внесок у розвиток як вітчизняної педагогіки, так і у науку в цілому. Це педагог міжнародного масштабу. Мені сподобалась стяття тим, що в ній добре висвітлена тема. Василь Олександрович вважав, що всі сторони виховання (розумове, моральне, естетичне, трудове, фізичне) повинні розглядадится у єдності, адже при упущенні чогось одного не розв’яжеться жодне виховне завдання.
# #16 25.09.2015, 22:47
Автор статті довела що,аналіз наукових праць вітчизняних педагогів, присвячених вивченню педагогічної системи В. Сухомлинського, дозволяє простежити загальні тенденції розгляду його педагогічних поглядів та внеску у вітчизняну і світову педагогічну скарбницю. Головні ідеї, які розвинув педагог у своїх працях: «любов до дитини; розвиток творчих сил кожної окремої особистості в умовах колективної співдружності і на основі етико-естетични х цінностей, інтересів, потреб; культ природи, природа як найважливіший засіб виховання почуття. Його педагогічна концепція високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку. Мені дуже сподобалась стаття тим,що в ній є педагогічні засоби і методи навчання та виховання,поваг а,заохочення,зо середження на позитивному,зве рнення до внутрішнього світу дитини,опора на її сили,підтримка і розвиток ідей. Його ідеї тримали широкий резонанс і похвалу у свій Україні і навіть за її межами. А також мені дуже сподобалось те,що у дослідженні педагогічної системи В.О.Сухомлинськ ого педагоги й досі групуються навколо його імені та спадщини,і які представленя науковими школами.
# Попенко Юлія 25.09.2015, 22:09
Я поділяю думку автора цієї статті
. На мій погляд ,тему та мету повністю висвітлено та донесено до читача.
Внесок В. Сухомлинського у педагогіку справді є досить значущим . Він є людиною з великої літери "Л" .
В його працях можна знайти відповіді на ті питання ,які можуть допомогти виховати дитину різносторонньою та вихованою. Це для нас ,як для майбутніх педагогів досить гарна
основа та допомога.
Отже, внесок В. Симоненка в розвиток педагогіки є досить значним та актуальним навіть у наш час. Автор статті дуже гарно показала значущість та сутність праці вічного педагога.
Студентка ППФ .1 курсу Попенко Юлія.
-1 # Ткаченко Каріна 25.09.2015, 21:48
Стаття є актуальною в наш час, тому що сьогодні все більше і більше вчителів та вихователів звертаються до творчості Василя Олександровича Сухомлинського. Василь Сухомлинський є справжнім цінителем власної справи. Все своє життя Василь Олександрович присвятив школі, а саме вихованню дітей та формування справжній особистостей. Великий педагог вклав неоціненний внесок у розвиток освіти, яким ми будемо користуватись ще багато років.
# Анастасія Хворостова 25.09.2015, 19:55
Автор статті довела, що Василь Сухомлинський - Учитель з великої літери. Він - один із видатних педагогів сучасності не лише в Україні, а й у всьому світі. Розроблена ним педагогічна система збагатила науку новаторськими ідеями і положеннями, зробила внесок і в теорію, і в практику навчання та виховання. Працюючи в умовах авторитарної школи, учитель Сухомлинський ділився своїм досвідом співпраці із школярами, гасло якого зараз формулювалося б як гуманізація, демократизація, індивідуалізаці я навчання. Літературна спадщина як системна складова цьої педагогічної системи викликає зацікавленість у багатьох молодих педагогів.
# Деменко Тетяна 25.09.2015, 19:52
На мою думку Василя Сухомлинського можна вважати людиною з великої літери. Вивчаючи роботи цього видатного педагога можна взяти до уваги і скористуватися його методами виховання дітей. Адже він вніс великий внесок в педагогіку. Цього великого педагога можна ставити в приклад.
# Мащенко Ірина 25.09.2015, 19:49
Я повністю погоджуюсь з інформацією,яка була подана в статті.У свою чергу хотіла б додати,що педагогічна спадщина В. Сухомлинського багатопланова. Вона зазнавала певної еволюції, постійно збагачувалася, поглиблювалася. Хоча він жив і творив у застійні часи, ставлення до його діяльності та ідей не змінилося. Його педагогічна концепція високогуманна і демократична, органічно поєднує класичну і народну педагогіку.
# Блажко Юлія 25.09.2015, 14:34
Прочитавши статтю я дізналась багато нового. Наприклад про систему роботи В.Сухомлинськог о, яка отримала назву «сухомлиністика ». Дуже конкретним і правильним на мою думку був висновок, який показав нам педагогічну спадщину Сухомлинського. Взагалі стаття мені сподобалась, я б хотіла використовувати в своїй практиці те про що дізналась. :-)
# #5Євгенія 24.09.2015, 20:50
Вважаю що данна стаття доступно розкриває внесок В.О.Сухомлинськ ого в розвиток педагогічної науки. Точно виділено педагогічну концепцію праць В.О.Сухомлинськ ого. В своїх роботах він вдало поєднував принцип культуровідпові дності з народними традиціями.
# Тітенко Лілія.1 курс 24.09.2015, 20:46
Справді,цікавий виклад статті.Василь Сухомлинський-д уже талановитий педагог.Це еталон кожного викладача. У працях В.Сухомлинськог о пораду може знайти кожен:як досвічений вчитель,так і студент,і навіть батьки. Дуже подобається його поєднання гуманістичного, демократичного та народного виховання.Кожен у його порадах буде шукати щось своє, та висновок буде один-головне -любов до дитини.
# Вікторія 24.09.2015, 20:18
Татарчук Вікторія. факультет педагогіки та психології.
Я повністю погоджуюся з цією статтею. Дійсно,кожного разу вивчаючи роботу цього видатного педагога можна знайти щось незвичайне.Він був Людиною,та Вчителем з великої літери.Педагогі чна спадщина Сухомлинського багатоаспектна. Його метою було не просто навчити дитину читати,чи писати.Він прагнув всебічно розвинути особистість учня.
# Славіна 24.09.2015, 19:18
Я цілком погоджуюся з описом оригінальної системи навчально-вихов ної роботи в школі Василя Олександровича Сухомлинського, оскільки сама там навчалася і можу сказати, що теперішні вчителі павлиської школи, досі навчають дітей за його принципами, методами виховання. І хоча для себе я мало чого дізналася, та автор цієї роботи заслуговує на похвалу.
Студентка 1 курсу факультету педагогіки та психології Бабіч Славіна.
# Аліна 24.09.2015, 17:52
Боровик Аліна.Факультет Педагогіки та психології. 1 курс
Дійсно Василь Олександрович Сухомлинський залишив нам чудові, величні праці і ми як майбутні педагоги повинні наслідувати його, прагнути бути такими ж працьовитими та наполегливими, весь час вдосконалюватис я,всебічно розвиватися, намагатися брати все від спадщини Великого Педагога і завжди ставити його як приклад. Адже найголовніше - це любов до дітей, вміння бачити в кожній дитині індивідуальніст ь в майбутньому і ми щиро вдячні за таку плідну працю, яку залишив нам Василь Олександрович.
# Євгенія 24.09.2015, 17:12
Вважаю,що данна стаття досупно розкриває внесок В.О.Сухомлинськ ого в розвиток педагогічної науки. Точно виділено педагогічну концепцію праць В.О.Сухомлинськ ого. В своїх роботах він вдало поєднував принцип культуровідпові дності з народними традиціями.
# Даша 24.09.2015, 16:57
Бестужева Дар"я.
Факультет педагогіки та психології.
(1 курс)
Дуже гарно описана пряця Василя Сухомлинського. Особливу увагу приділено сухомлиністиці, етапам її становлення та розвитку. Це дає змогу детальніше розглянути періоди піднесення педагогічної системи.
# Ельвіра 24.09.2015, 16:34
Дійсно, цікавий погляд на невичерпну спадщину великого педагога.Добре висвітлено головні ідеї, які розвинув О.В.Сухомлинськ ий у своїх працях.

Студентка факультету педагогіки та психології)
# Юлія 24.09.2015, 16:13
Кучмистенко Юлія.Факультет педагогіки та та психології.1курс.
Я повністю погоджуюсь з цією статтею.На мою думку Василь Сухомлинський-ц е приклад для всіх педагогів.
Він був людиною,та вчителем з великої літери.
Сухомлинський вніс неоціненний вклад в педагогіку,як науку.
Його наукові роботи завдяки своєму глибокому змісту актуальні і в наш час.
Його метою було не просто навчити дитину читати,чи писати.Він прагнув всебічно розвинути особистість учня.
Намагався донести до нього найголовніше,що він повинен розуміти в цьому житті.
# Валерія 24.09.2015, 15:35
Ткаченко Валерія. Факультет педагогіки та психології. 1 курс
Цікавий погляд на працю Василя Сухомлинського, на його педагогічну систему. Доступно доноситься інформація про всі етапи його педагогічної спадчини.Чітко сформульований висновок
# Ольга 24.09.2015, 10:29
Цікавий огляд наукової літератури!
Вагомим є вирізнення етапів розвитку сухомлиністики як напряму в історії педагогіки!
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись