• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПОГЛЯДИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО НА ВПЛИВ МЕДІА ПРОСТОРУ НА ЯКІСТЬ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

ЛЮБОВ КОНОНОВА
(студентка 3 курсу факультету педагогіки та психології)
Кіровоградський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка
Кіровоград
Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна Прибора

Як педагогам, так і школярам доводиться постійно стикатися із зростаючим інформаційним потоком, відчувати значні труднощі, коли необхідно застосувати пошукові навички, самостійно критично оцінити отриману інформацію. Без медіаосвіти тут не обійтися, тому в наш час проблема медіа грамотності є досить актуальною.

Проблема медіаосвіти в контексті світового інформаційного простору є комплексною, її прямо чи опосередковано вивчали такі вітчизняні журналістикознавці, як В. Різун, М. Тимопик, В. Шкляр, І. Слісаренко та інш. Останнім часом проблемою переймаються і представники точних наук, зокрема вчені Л. Шульман і В. Пугач та їхні колеги з НАНУ, які активно пропагують у друкованих та електронних ЗМІ над ідеєю інтеграції української науки у світовий процес.

Мета статті: полягає у дослідженні поглядів В. Сухомлинського на вплив медіа простору на якість освітнього процесу.

У сучасних умовах розвитку суспільства комп’ютер став для дитини і «другом», і «помічником», і «вихователем», і «вчителем». Загальна інформатизація і доступний, високошвидкісний Інтернет зрівняв жителів великих міст і малих сіл у можливості отримати якісну освіту. Тим часом існує ряд аспектів при роботі з комп’ютером, а зокрема, з мережею Інтернет, що негативно впливають на фізичне, моральне, духовне здоров’я підростаючого покоління, що породжують проблеми в поведінці у психічно нестійких школярів та становлять загрозу для дітей.

У наш час в Україні дуже гостро постало питання медіаосвіти, адже саме від якості отримуваної інформації і залежить наше майбутнє, у тому числі й майбутнє нашої держави. Саме цій проблемі становлення та розвитку медіаосвіти в Україні як важливого складника розвитку інформаційного суспільства присвячена наша стаття.

Медіаосвіта (англ. media education) – напрям у педагогіці, спрямований на вивчення масовокомунікативної й інформаційної природи ЗМІ (преси, телебачення, радіо, кіно, відео тощо) та принципів їх використання для актуалізованого оволодіння основами знань.

Основні завдання медіаосвіти: підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття різноманітної інформації, навчити людину протистояти впливові на психіку, оволодівати засобами спілкування на основі вербальних та невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів [1].

В Україні процес розвитку медіаграмотності лише набирає обертів. Сучасна педагогіка поступово відмовляється від повного педагогічного керування процесом навчання, де учень є «об’єктом» впливу, й повертається до системи стимулювання самостійної пізнавальної діяльності школярів, створення умов для їхньої творчості та співробітництва.

На користь запровадження медіаосвіти та перспектив використання медіа в освіті та вихованні як школярів, так і населення взагалі, свідчить й досвід радянської педагогіки. Видатний радянський педагог В. Сухомлинський у своїх працях вказував на небезпеку шкідливого впливу медіа, у своїх працях він зазначав наступне: « У наш час до школи приходять все нові й нові джерела знань: кіно, телевізор,технічні засоби навчання. Важко доводиться книжці змагатися з цікавішими і, можна сказати, простішими стежками пізнання та самопізнання, бо дивитись кінофільм – це передусім втіха, задоволення…» [4, 495].

І справді можна сказати, що перегляд будь якого фільму, чи то пізнавального чи то розвивального характеру, не принесе ніякої користі насамперед без попередньої мотивації до його перегляду, спонукання й роз’яснення вчителем, для чого саме діти передивлятимуться відео фрагмент, без обговорення та аналізування побаченого. Методично неправильне використання медіа засобів призводить до того, що діти не усвідомлюють навчальної спрямованості медіаосвіти, а сприймають її як розважальний аспект.

Василь Олександрович звертав на це особливу увагу. В статті «Могутній вихователь», він зазначав: «З тривогою доводиться спостерігати, як в окремих школах книжку витісняють кінофільм, телевізор, вона відходить на друге місце. Хоч і не дивно, але це так: великим лихом багатьох шкіл стає зараз без книжність…» [4, 495].

Він не наче зазирнув у майбутнє. Передрік появу значної кількості медіа ресурсів, їхню значимість у майбутньому та місце у навчально-виховному процесі. Те що медіа освіта полегшить навчання і зробить його більш доступним, але без методологічних розробок щодо її застосування, розуміння і значення, не можна говорити, про доцільність її використання.

При всіх перевагах інформаційно-комунікаційних технологій існує небезпека виникнення «псевдо інформаційної» технології навчання, коли робота з мультимедіа в межах різних дисциплін стає самоціллю, а не засобом досягнення навчальної мети.

Тому впровадження та застосування медіаосвіти має буди під наглядом МОН України. Однією з важливих умов запровадження медіаосвіти в Україні, є забезпечення готовності фахівців системи освіти до розв’язання медіаосвітніх проблем і суперечностей, що потребує перебудови звичних форм роботи, удосконалення змісту і форм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, зорієнтованих на випереджувальне ознайомлення з медіаосвітніми інноваціями педагогічний загал [3].

Треба відзначити, що 20 травня 2010 р. постановою Президії Національної академії педагогічних наук України була схвалена Концепція впровадження медіа-освіти в Україні. Згідно цієї Концепції медіаосвітою вважається частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіа-культури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій [2].

Тому початковим кроком є розробка та затвердження концепції впровадження медіаосвіти в навчальному закладі. Головною метою концепції є надання принципово нового підходу до модернізації школи, що передбачає виконання таких складових:

• інтеграція школи в єдиний інформаційно-освітній простір;

• забезпечення всебічної підготовки дітей і молоді до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою медіа;

• формування у них медіаобізнаності, медіаграмотності і медіа-компетентності відповідно до їхніх вікових та індивідуальних особливостей.

Концепція розрахована на п’ятирічну перспективу і реалізується протягом трьох етапів:

І. Початковий, підготовчий етап (2012–2013 роки);

ІІ. Етап поступового укорінення шкільної медіа-освіти та стандартизації вимог (2013– 2015 роки);

ІІІ. Етап дальшого розвитку медіаосвіти (2015–2016 роки)

Отже, виникає об’єктивна необхідність нових освітніх ініціатив, які сприятимуть активному, критичному та вдумливому використанню медіа, інакше кажучи – розвитку медіаосвіти, яка повинна охоплювати дошкільників і школярів.

Рівень медіаграмотності учнів буде вищим за умови реалізації системи заходів на державному рівні та впровадження елементів медіаосвіти у процес підготовки майбутніх учителів початкових класів. Невід’ємною складовою інформаційної безпеки школярів є їхнє вміння адекватно сприймати й оцінювати інформацію, критично її осмислювати, ідентифікувати загрози на основі морально-етичних і культурних цінностей.

Бібліографія

  1. Задорожня Л. Медіаосвіта в нових горизонтах: історія становлення та розвитку (вітчизняний і зарубіжний досвід) [Електронний ресурс]: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Медіаосвіта – пріоритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи» / Л. Задорожня. – С. 4. – Режим доступу до статті: http://www.aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf. – Назва з екрану
  2. Концепція впровадження медіа освіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm. – Назва з екрану.
  3. Медіаосвіта – пріоритетний напрям в освіті ХХІ століття [Електронний ресурс]: підсумки Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції м. Харків, 23 – 25 жовтня 2013 / В.  Іванов, Т. Іванова, Ю. Мірошниченко. – С. 36 – Режим доступу: http://www.aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf .– Назва з екрану.
  4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 5. – 649 с. (495 с.)

 

Коментарі   

# Ольга 25.09.2015, 13:42
Стаття підтверджує актуальність педагогічних ідей Сухомлинського.
Автор виявляє гарну обізнаність в проблемі дослідження!
# Анна 24.09.2015, 11:53
Тема даної статті є досить актуальною в наш час,адже саме від якості отримуваної інформації і залежить наше майбутнє, у тому числі й майбутнє нашої держави.Тому кожному працівнику освіти слід бути обізнаним в питаннях медіаосвіти,щоб уміти підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття різноманітної інформації, навчити людину протистояти впливові на психіку, оволодівати засобами спілкування на основі вербальних та невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів,що і доводить нам автор статті.
# Анна 24.09.2015, 11:49
Тема даної статті є досить актуальною в наш час,адже саме від якості отримуваної інформації і залежить наше майбутнє, у тому числі й майбутнє нашої держави.Тому кожен працівник освіти повинен бути обізнаний в сфері медіаосвіти,щоб підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, до сприйняття різноманітної інформації, навчити людину протистояти впливові на психіку, оволодівати засобами спілкування на основі вербальних та невербальних форм комунікації за допомогою технічних засобів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись