• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МОТИВАЦІЙНО-ЦІЛЬОВИЙ БЛОК ЯКОСТЕЙ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ТЕХНОЛОГА ХАРЧОВОЇ ГАЛУЗІ

Благий О. С. (Харків)

Професійно  важливі  якості  формуються  в  процесі навчальної діяльності під впливом зовнішніх умов, які можуть прискорити цей процес і  зробити його успішнішим. В процесі формування професійно важливих якостей у майбутніх фахівців харчової галузі виникають наступні протиріччя:

- між вимогами виробництва харчової галузі до особистості фахівця та недостатньо розкритими професійно важливими якостями майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі формування здоров’язберігаючої компетентності;

- між необхідністю формування професійно важливих якостей майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі фахової підготовки та відсутністю конкретних методик, змісту та структури професійних здібностей;

- між тривалістю професійної підготовки студентів у вищій школі та швидким оновленням навчального та наукового матеріалу, що формує професійні навики.

Тому, важливо визначити зміст та структуру професійно-важливих якостей майбутнього інженера-технолога харчової галузі в процесі формування здоров’язберігаючої компетентності.

Запропонована автором [2] структура професійно важливих якостей інженера-технолога харчової галузі є узагальненою системою та повинна виступати базовою основою для конкретизації якостей, що формують здоров’язберігаючу компетентність майбутніх фахівців.

Базовим компонентом формування здоров’язберігаючої компетентності майбутнього фахівця є спрямованість [1, 3, 4]. Спрямованість особистості утворює систему потреб, мотивів, інтересів, прагнень та ідеалів. Окреслені ознаки складають мотиваційно-цільовий блок якостей майбутнього інженера-технолога харчової галузі. В процесі розробки фахівцем інноваційної оздоровчої продукції доречно виділити таку складову, як професійна позиція. Професійна позиція майбутнього інженера-технолога передбачає розуміння важливості власної праці. Усвідомленість необхідності створення інноваційної оздоровчої продукції в сучасних мінливих умовах формує мотивацію на значущість професійної діяльності щодо створення оздоровчої продукції. Вона забезпечує стійку потребу до удосконалення професійних навиків, спрямованість на безперервне освоєння нових наукових досліджень. Розвитку у майбутнього фахівця свідомої професійної позиції в суспільстві сприяє вибір професійних ідеалів. Під ідеалами розуміємо процес сприйняття професійних вимог через образ професійно піднесеної особистості – носія майстерності, якому хочеться наслідувати в реальному житті. Тому, одне з головних завдань підготовки майбутнього інженера-технолога харчової галузі — вибір особисто значимих ідеалів, що викликають активне бажання до пізнавальної активності та формують мотивацію на значущість професійної діяльності щодо створення оздоровчої продукції. Сформована якість надихає майбутнього фахівця на створення інноваційної оздоровчої продукції з покращеними  органолептичними, біологічними та хімічними властивостями. Саме ця мотивація виступає дієвим стимулом самовиховання та самовдосконалення.

Важливою якістю для формування здоров’язберігаючої компетентності майбутнього інженера-технолога є мотивація досягнення успіху у створенні оздоровчої продукції. Вона окреслює вольову активність до досягнення поставленої мети, стійкість перед невдачами та перешкодами, цілеспрямованість. Особливо чітко спостерігається прояв мотивації досягнення у майбутнього фахівця під час пошуку інгредієнтів, методів та способів створення інноваційної оздоровчої продукції із визначеними властивостями. Усвідомлення майбутнім інженером-технологом  необхідності вивчення нової професійної літератури, визначення переваг різних інгредієнтів, розрахунок співвідношення та можливість компонування певних харчових сполук, вплив технологічної обробки на хімічний склад продукту забезпечують формування мотиву досягнення. Волевиявлення до досягнення цілі допомагає майбутньому фахівцю підтримувати піднятий емоційний стан, оптимістичний настрій та бажання до активної пізнавальної діяльності, незважаючи на наявність помилок у розрахунках, появі браку та інших недоліках, що постають  на шляху до запланованого результату. Рішуча цілеспрямованість на досягнення неодмінно позитивного результату під час розробки інноваційної оздоровчої продукції надихає, хвилює, бадьорить, збуджує. Такі якості ефективно впливають на працездатність та загальне задоволення від життя та професійної діяльності.

Проявом мотивації до професійної діяльності є захопленість процесом розробки інноваційної оздоровчої продукції харчування, виявлення творчих задатків до компонування інгредієнтів, оформлення та представлення нового продукту. Окреслені якості визначають прагнення до творчої діяльності щодо створення оздоровчої продукції.  Саме це прагнення спонукає майбутнього інженера-технолога на пошук альтернативних інноваційних методів удосконалення органолептичних властивостей, умов та термінів збереження, способів вживання та транспортування оздоровчої продукції.

В процесі формування здоров’язберігаючої компетентності майбутнього інженера-технолога означені компоненти мотиваційно-цільового блоку відображають різний психологічний зміст,  що відповідає рівню зростання професійної особистості. Визначені професійно важливі якості майбутнього інженера-технолога взаємопов’язані між собою та утворюють цілісну взаємозалежну систему. Тому, запорукою успішного формування здоров’язберігаючої компетентності фахівця являється врахування та розвиток комплексу представлених якостей.

Висновок. Аналіз формування здоров’язберігаючої компетентності майбутнього  інженера–технолога харчової галузі дозволив визначити зміст та структуру мотиваційно-цільового блоку професійно  важливих  якостей фахівця. Визначені якості спрямовані на самовдосконалення та розвиток власного професійного потенціалу майбутніх фахівців, а отже вони здатні пристосуватись до важких мінливих умов праці та постійного світового прогресу.

Бібліографія

 

  1. Божович Л.И. Проблемы формирования личности / Л.И.Божович; ред. Д.И.Фельдштейна/ Вступительная статья Д.И.Фельдштейна. – [2-е изд.]. – М.: Изд. «Институт практической психологии», Воронеж: НПО «МОРЭК», 1997. – 352 с.
  2. Лазарєва Т. А. Підготовка майбутніх інженерів-технологів харчової галузі до творчої професійної діяльності [Текст] : монографія / Т. А. Лазарєва ; Укр. інж.-пед. акад. - Харків : Право, 2014. - 521 с.
  3. Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности / В.С. Мерлин. - М.: Педагогика, 1986. - 256 с.
  4. Платонов К.К. Система психологии и теория отражения. – М. Наука, 1982. – 309 с.

 

Коментарі   

# Салова Віка 21.04.2016, 19:01
Тема висвітлена повністю.Деталь но розглянуто базові компоненти формування здоров’язберіга ючої компетентності майбутнього фахівця: спрямованість і мотивацію.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись