• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ВЕБ-ЗАСТОСУНКІВ У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Наталія Щерба (Житомир, Україна)

Методика викладання іноземних мов (ІМ) постійно розвивається за рахунок використання новітніх технологій, розроблених у суміжних науках, до яких належить і інформатика. Поширення інформації про ІКТ, використання яких може вирішити ті чи інші методичні проблеми, та освоєння педагогами відповідних активів є надзвичайно своєчасним внеском у розвиток теорії і практики іншомовної освіти.  

Рекомендації щодо інформатизації освіти зафіксовані в чинній освітньо-нормативній документації (див., напр., [3; 4]). Постійне нарощування світового потенціалу ІКТ визначає актуальність цієї публікації. Її метою є вивчення можливостей застосування низки веб-застосунків у навчанні іноземних мов.

Поняття "застосунок" (англ. application; рос. приложение) визначається як користувацька комп’ютерна програма, що дозволяє вирішувати прикладні задачі користувача. За тлумаченням Вікіпедії це поняття введено, щоб підкреслити його відмінність від операційної системи, бібліотек, драйверів, системних утиліт тощо (які забезпечують функціонування власне комп'ютерної системи та підтримують її працездатність) та засобів і середовищ розробки [1].

Застосунки розподіляють на 2 різновиди:

1. Загального призначення – ті програми, що широко використовуються серед різних категорій користувачів: текстові редактори (Word, Lexicon); графічні редактори (Paint Brush, Adobe PhotoShop); табличні процесори (Excel, Quattro Pro, Works) тощо.

2. Спеціального призначення – прикладні програми, що виконують функції, корисні в певній сфері діяльності. До них належать, наприклад, програми бухгалтерського обліку; проектування деталей машин; розрахунку будівельних конструкцій, а також навчання іноземних мов (Anki, PlayPosit, Voxopop, LessonPath (Mentormob) тощо) [2].

Розглянемо детальніше останній різновид веб-застосунків у співвідношенні з їх потенційними практичними можливостями у вивченні ІМ. Проведений аналіз доступних нам класифікацій виявив наступні:

1. Створення уроків: Nearpod – це платний застосунок, що працює на пристроях Android, дозволяє використовувати запропоновані чи створювати нові уроки та відправляти їх учням. Урок може містити: інтерактивні вправи, відео, можливості для малювання та голосування, тощо. Screenchomp – безкоштовний застосунок, що працює на iPad і дозволяє створювати і розсилати короткі уроки. Дозволяє демонструвати ілюстрації, малювати і розказувати, зберігати та розміщувати матеріали на сайті ScreenChomp.com. Учням дається адреса посилання.

2. Запис і використання аудіофайлів. Voxopop – це безкоштовна програма для запису голосових повідомлень і їх розміщення на сайті, де учні можуть презентувати себе, слухати повідомлення інших, а також отримувати коментарі від носіїв мови, які ініціюють “теми”. Застосунок допомагає покращити вимову та сприяє розвитку усного монологічного мовлення. Робота з Voxopop вимагає установки Java. Audacity – це безкоштовна програма, призначена для створення, редагування та експорту аудіо файлів. Її можна використовувати для запису текстів, диктантів, їх переносу в інші програми, для створення музичних роликів, додавання звукових ефектів. Програма сприяє навчанню аудіювання. Woices – це безкоштовна програма, що дозволяє комбінувати фото, геополітичні карти і записи голосу для створення інтерактивних віртуальних турів. Їх можна переглядати в Інтернеті та на мобільних пристроях, а також завантажувати на персональні вебсайти. Застосунок можна використовувати для презентації соціокультурної інформації та організації аудіювання.

3. Робота з відеофайлами. DotSub – безкоштовна програма, яка дозволяє завантажувати, підписувати, перекладати і розповсюджувати відео на різних мовах. Це можна зробити, ввівши посилання на відео на Youtube. Застосунок може бути корисним у навчанні усного і писемного мовлення в опорі на відео. KEEPVID використовується для завантаження будь-яких відео з Інтернету, які можна далі опублікувати у презентацію. Educanon (Playposit) – безкоштовний застосунок, що дозволяє публікувати відео, розбиваючи його на частини, і вставляти між ними блоки з запитаннями. Правильність відповідей оцінюється вчителем інтерактивно (онлайн). Це сприяє розвитку вмінь аудіювання.

4. Презентація матеріалу засобами слайдшоу. Todays Meet – це безкоштовний сайт по створенню мікроблогів. Учні можуть писати висловлювання до 140 літер, інформацію можна зберігати. Застосунок сприяє, таким чином, навчанню писемного мовлення. Animoto – застосунок, що дозволяє складати слайд шоу з музики і зображень, обраних учителем. Ці презентації можна публікувати на блозі і показувати учням. На їх основі можна розвивати всі 4 мовленнєві вміння. Haiku Deck – це безкоштовний застосунок для створення слайд шоу з великим вибором шаблонів з Інтернету. Він дозволяє розміщувати таблиці, фото, скріншоти та їх описи, що дозволяє розвивати вміння читання та продуктивних видів мовлення, презентувати нову лексику і граматику. VoiceThread – застосунок, що дає можливість створити мультимедійне слайд шоу з фото, відео та текстовою інформацією. До нього можна публікувати коментарі з додаванням голосу, тексту, аудіо, відео (в т.ч. з веб-камери), що визначає широкі практичні можливості затосунку.

5. Створення і публікація учнями текстових документів. WordPress – це безкоштовна програма, яка дозволяє створити і відредагувати свій власний блог, де можна розмістити текстову інформацію, відео, аудіо, дозволяти чи не дозволяти коментарі. Wikispaces – це застосунок для організації та співробітництва учнів і вчителів, що дозволяє зберегти робочі текстові матеріали курсу. Він передбачає створення інтерактивних обговорень. PB Works Wiki – це застосунок, що дозволяє учням взяти участь у письмових обговореннях. Всі ці застосунки сприяють розвитку писемного мовлення.

6. Вивчення лексики / граматики. Anki – застосунок, що дозволяє створення учнями чи вчителем карток нових слів, які вони зможуть вивчати на комп’ютері чи телефоні. Memrise також оснований на створенні та оперуванні електронними лексичними картками. Результати вивчення фіксуються і учні можуть їх зрівнювати з іншими. MindSnacks – це платний застосунок, що дозволяє учням вивчати лексику (практикувати правопис, перекладати фрази) у процесі гри. LearningApp – це безкоштовний застосунок, який дозволяє створювати інтерактивні лексичні і граматичні вправи більш як 20 типів з будь-якої потрібної теми.

7. Організація он-лайн спілкування з носіями ІМ. HelloTalk – це застосунок, що дозволяє співрозмовникам обмінюватись інформацією через текст, фото чи голосові повідомлення. Він виправляє правопис надрукованих слів. HiNative дозволяє обмінюватись текстовими повідомленнями. Користувачі можуть посилати один одному і записи свого голосу для корекції вимоги. Обидва застосунки сприяють розвитку продуктивних мовленнєвих умінь, а також допомагають покращити вимову.

Підсумовуючи все сказане, можна зробити висновок, що вивчення та використання веб-застосунків може буде корисним для вирішення низки методичних питань, актуальних для вітчизняної іншомовної освіти усіх рівнів.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

1. Застосунок / Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Застосунок

2. Прикладне програмне забезпечення. Його класифікація [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://informatuka.at.ua/publ/lekcija_2/lekcija _2_4_prikladne_programne_zabezpechennja_jogo_klasifikacija/3-1-0-14

3. Указ Президента України "Про Національну доктрину розвитку освіти" (від  17.04.2002  №  347/2002) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

4. Указ Президента України "Про Національну стратегію розвитку України на період до 2021 року" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#n10

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись