• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

РОЛЬ ГРИ У ВИВЧЕННІ ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ, ЯК ТРЕТЬОЇ ІНОЗЕМНОЇ

Оксана Лозко, м. Житомир, Україна

Спілкування іноземною мовою, як засіб і необхідність міжкультурної комунікації, закладається саме на уроках іноземної мови. Спілкування є провідною діяльністю людини, частиною якої є комунікативна гра, яка має величезну цінність і в навчанні іноземної мови, будучи соціальною за своєю природою, своїм змістом та походженням.

Мета статті — проаналізувати використання комунікативних ігор та довести їх ефективність у процесі вивчення іноземної мови  в умовах стислої програми та порівняно невеликої кількості практичних годин.

„Комунікативно-орієнтоване викладання мов має на меті не тільки дати учням практичні знання граматики та лексики мови, що вивчається, але також розвинути у них розуміння того, як відповідна мова використується для спілкування” [4: 8].

Усно-мовленнєва комунікативна компетенція передбачає собою здатність слухати, розуміти та розмовляти. Комунікативна компетенція є метою та результатом навчання, але цей результат стає реальним лише при наявності сформованої лінгвістичної компетенції та високої вмотивованості учнів [3: 65].

Значення ігрової діяльності у вивченні іноземної мови досліджували такі методисти, як Э.І. Пассов, М.Н. Скаткін, Л.С. Виготський, Л.С.Андреєвська-Левінстерн та ін. Важливо усвідомлювати, —  вирішенню яких дидактичних задач повинна сприяти дана гра, на розвиток яких психічних процесів вона спрямована [6: 96]. Гра – це лише оболонка, форма, змістом якої повинне бути навчання, оволодіння видами мовної діяльності [5].

Л. С. Виготський доводив, що між мовою та грою існує двосторонній зв'язок. З однієї сторони, мова розвивається та активізується під час гри, а з іншої — сама гра розвивається під впливом розвитку мовлення [2].

В першу чергу, гра використовується як модель реальної ситуації спілкування, де вся увага учня спрямована на практику та розвиток мовних навичок і вмінь і він не лише концентрується на своїй відповіді, а й змушений уважно слухати партнера, аби правильно зрозуміти його питання.

Гра виконує декілька функцій, а саме: навчальну функцію (оскільки вона сприяє розвитку мовних навичок та дозволяє моделювати спілкування в різних ситуаціях), виховну (за допомогою якої виховується дисципліна, взаємодопомога, самостійність, уміння відстоювати свою точку зору та проявляти ініціативу) та інші.

Гра несе в собі елемент раптовості, з яким учні часто стикаються в реальних життєвих ситуаціях.

Спілкування, яке є основною метою навчання іноземної мови, є ситуативним, адже воно завжди відбувається в певній ситуації. Ситуації є чудовою основою для навчання спілкування, тому в них задаються умови та ролі, які моделюють реальні життєві ситуації [1].

Застосування різноманітних ігор під час занять з іноземної мови є ефективним засобом привертання та утримання уваги. Багато сучасних навчальних матеріалів пропонують найрізноманітніші ігри, які спрямовані на закріплення лексики та граматики, але головним чином вони розраховані на розвиток різних видів усного спілкування.

Пропонуємо розглянути декілька комунікативних, рольових та настільних ігор, які, в свою чергу, підвищують ефективність навчального процесу та можуть бути використані на заняттях з французької мови, як третьої іноземної:

  1. Гра «Compliments».

Студенти, сидячи за партами, починають говорити один одному компліменти, приємні, добрі слова. Перший починає, говорячи сусіду комплімент, сусід йому дякує та говорить вже іншому і так по черзі, наприклад: «Tu est très joli ! Merci, toi aussi/ c’est gentil ».

Гра досить проста, але змушує студента згадати певний граматичний матеріал, а саме прикметники, їх узгодження та правильну побудову речень.

  1. Гра « Grande famille ».

Гра націлена на вміння правильно вживати присвійні прикметники, використовуючи при цьому лексику по темі «Сім׳я». Перед грою необхідно повторити зі студентами присвійні прикметники, правила їх вживання та написати на дошці декілька прикладів. Далі, нам знадобиться роздатковий матеріал, підготовлений раніше: паперові кубики, на кожній стороні якого написані 2-3 присв. прикм., а також невеликі карточки із зображенням різних членів сім’ї. Студентів ділимо на групи по 4-6 чол., у кожній групі на столі знаходиться 1 кубик та з десяток карточок із зображеннями. Студент кидає кубик, витягує будь-яку карту із зображенням і повинен утворити одне чи декілька можливих словосполучень, наприклад: на карточці зображена маленька дівчинка (une FILLE) а на кубику випали такі прикм.: MA, TON, LEUR. Отже, гравець має утворити два словосполучення: MA fille; LEUR fille або речення: C’est MA fille.

  1. Гра « Questions ».

Ця гра чудово підійде для повторення перших уроків, на яких вивчались такі теми, як: дієслова першої групи теперішнього часу, утворення питань та відмінювання дієслів être та avoir.

Для гри необхідно підготувати 20 карточок з питаннями, наприклад: Comment tu t’appelles ?/ As-tu un frère ?/ Quelle est ta nationalité ?/Comment allez-vous ? та 20 карток з відповідями : Je m’appelle Dorian/ Non, j’ai une soeur/ Je suis Français/ Bien, merci ! Et vous ?

Студентів можна також поділити на невеликі групи, дати кожному однакові питання і відповіді та поставити перед ними завдання розкласти питання перед собою і якнайшвидше знайти до них відповіді. Така гра моделює реальну ситуацію спілкування та вчить мислити.

  1. Гра «Majournée».

Гра спрямована на закріплення теми «Мій робочий день» та повторення годин. Пропонуємо розділити студентів на групи, в кожній з яких на столі має бути кубик з зображенням годинника, який показує різний час та розкладений набір карточок з дієсловами та невеликими реченнями в інфінітиві, наприклад: Aller à l’Université/ Se lever/ Prendre une douche/ Déjeuner/ Lire un livre та ін. Гравці по черзі кидають кубик, далі обирають карточку з дієсловом чи реченням та утворюють речення, відмінюючи його правильно, наприклад: A 7h du matin je me lève/ A midi je déjeune. Якщо учень правильно утворив речення, він залишає карточку собі, якщо ні – відкладає її в сторону. Виграє той, у кого більше карточок, тобто більше правильних відповідей.

За допомогою цієї гри, учні мають цікаву нагоду повторити цифри, утворення годин у французькій мови, відмінювання дієслів І, ІІ і ІІІ групи та підготуватись до розповіді на тему «Мій робочий день».

  1. Гра « Qui est-ce ? ».

Настільна гра « Qui est-ce ?» передбачає дві дощечки, на яких закріплені маленькі прямокутні карточки, схожі на віконечка, на кожній із них зображені обличчя абсолютно різних людей з несхожою зовнішністю. Гра розрахована на двох гравців одночасно, які сідають один навпроти одного, тримаючи кожен свою дощечку з різними обличчями людей. У кожного з гравців однакові зображення. Перед початком гри кожен гравець обирає з колоди (в якій ті ж самі зображення людей) одне обличчя, яке противник має відгадати та ставить його перед собою так, аби інший гравець не бачив. Далі гравці по черзі ставлять один одному питання про зовнішність, відповідь на які має бути лише «Так» чи «Ні», наприклад: Est-ce que ton personnage a les cheveux longs ? (У твого персонажа довге волосся?) Якщо другий гравець відповідає на це питання «Так», то перший, який ставив питання, закриває на своїй дощечці всі обличчя з коротким волоссям. Якщо ж він почув відповідь «Ні», в такому випадку, він закриває всі обличчя з довгим волоссям. Питання ставляться по черзі. Виграє той, хто перший відгадає приховане обличчя супротивника.

Ця гра чудово тренує правильну побудову питання, а також дає змогу закріпити лексику на тему «Зовнішність». Таку гру можна як купити, так і зробити самому. Також, можна варіювати правила гри, демонструючи, наприклад, учням одну велику дощечку з різними обличчями та поставити завдання описати одного з представлених персонажів, а інші мають відгадати про кого йде мова.

Такі серії ігор об’єднують учнів, тренують їх правильно вживати лексику, граматично правильно будувати питання, що часто буває проблемою в навчанні усного мовлення. Ігри такого характеру можна використовувати як на основних заняттях, так і на факультативних. Вони не забирають багато часу, активізують комунікативну діяльність студентів, дозволяють їм реалізувати свої знання та здібності.

 Отже, використання ігор на заняттях з французької мови, як третьої іноземної, сприяє кращому та ефективному засвоєнню мови та має позитивний вплив на формування пізнавальних інтересів тих, хто навчається. Комунікативні ігри мотивують розвиток мовленнєвої діяльності, адже саме під час гри в учня виникає необхідність щось сказати чи поставити запитання. Гра пробуджує прагнення учнів до контакту один з одним та до безпосереднього контакту з викладачем, створює рівні умови в розмовній діяльності та руйнує певний бар'єр невпевненості.  Гра – це інструмент викладання, який активізує пам'ять учнів, та, найголовніше, зміцнює мотивацію до вивчення іноземної мови.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Василенко М. Граючись – виграємо / М. Василенко // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2003. – № 1. – С. 104–106.
  2. Выготский Л. С. Психология развития ребенка. — М: Изд-во Смысл, Изд-во Эксмо, 2004. — 512с.
  3. Калмыкова Е. И. Реализация взаимодействия лингвистической и коммуникативнойкомпетенции // Сб. науч. тр. МГЛУ. – М., 1999. – Вып. 431. – С. 65-67.
  4. Комунікативні методи та матеріали для викладання англійської мови (Communicativemethodsandmaterials / Перекл. і адапт. Л.В. Биркун. – [Електрон. ресурс]. – Oxford: OxfordUniversityPress, 1998. – 49 с. – Режим доступу: www..com.
  5. Пассов Е.И. Урок иностранного языка в средней школе/Е.И. Пассов. -М.: Просвещение, 1988. –223с
  6. Скаткин М.Н. Школа и всестороннее развитие детей. //М.: Просвещение, 1980. –144с
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись