• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Олег Комар (Умань, Україна)

Сучасний світ значною мірою залежить від розвитку технологій. Інформаційне суспільство спонукає людину до існування у технологічному середовищі, у якому сьогоднішній досвід значно відрізняється від досвіду вчорашнього, а знання, що були ще нещодавно актуальні, сьогодні можуть втрати вагу або й навіть знайти заперечення [1, с. 23]. Інформаційні технології упроваджуються у різні сфери життя, що зумовлює активне їх використання переважною більшістю членів суспільства у їхній повсякденній діяльності. Наразі застосування сучасних інформаційних та інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні стало однією з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу, що вважається закономірним проявом інформатизації усіх сфер людської діяльності [3, с. 139].

Сучасні інформаційно-комунікаційні технології наразі постають дієвим інструментом, що полегшує засвоєння знань, робить навчання комунікативно спрямованим, активним, наочним та індивідуальним. Сьогодні використання інформаційно-комунікаційних технологій – одна з умов успішного вивчення іноземної мови [2, с. 58]. Разом з тим, означені вище технології відіграють важливу роль й у підготовці майбутніх учителів іноземних мов, зокрема англійської, оскільки володіння сучасною методикою їх використання повинно становити важливу складову професійної компетентності сучасного педагога.

Серед основних напрямів роботи з використанням інформаційно-комунікаційних технологій виділяють, зокрема, такі:

  • розробка електронного супроводу аудиторних занять;
  • апробація електронних засобів навчання;
  • робота з тестовими програмами;
  • використання он-лайн-ресурсів, баз даних та словників;
  • робота у системі дистанційного навчання тощо.

У процесі підготовки майбутніх учителів англійської мови ми послуговуємось переважною більшістю зазначених вище технологій. Викладачі укладають електронні посібники, підручники, комплекси навчальних дисциплін; активно використовують презентаційні технології; розробляють та впроваджують он-лайн тестування тощо. Проте, ряд інформаційно-комунікаційних технологій, впроваджених у навчальний процес, заслуговує на окрему увагу. Так, студенти мають доступ до системи дистанційного навчання Moodle, у якій містяться електронні версії комплексів академічних дисциплін згідно навчального плану. При укладанні комплексів враховується специфіка курсу, його теоретична чи практична спрямованість, здійснюється наповнення основним та додатковим матеріалом, добираються завдання для контролю та самоконтролю. Робота у системі Moodle досить схвально сприймається студентським загалом, оскільки дає змогу додатково навчатися у зручний час та мати доступ до більшого обсягу інформації, проте має й недоліки, на кшталт недобросовісного дистанційного виконання тестових завдань без обмежень часу.

Під час практичних занять з англійської мови у рамках експерименту до навчального процесу шляхом он-лайн комунікації залучаються носії мови. Такі заняття проводяться у вигляді вебінару, де студенти мають можливість почути корисну для себе інформацію з теми, яку вони наразі вивчають, задати запитання та поділитися власними думками з означеної теми. Вебінару зазвичай слідує обговорення та виконання завдань у малих групах. Такий вид роботи із залученням інформаційно-комунікаційних технологій надзвичайно цікавий та корисний, у студентів молодших етапів навчання він викликає додаткову мотивацію до вивчення англійської мови, а студентам старших етапів та магістратури дає можливість долучити знання, вміння та навички, набуті під час вивчення теоретичних дисциплін професійного спрямування.

До навчального процесу залучаються й масові відкриті он-лайн-курси (MOOCs), які останнім часом набувають неабиякої популярності у світі. Попри те, що такі курси є суто дистанційною формою навчання й задумувались як заміна традиційної університетської освіти, їхні елементи вдалося інтегрувати у навчальний процес, забезпечивши інтерактивність та актуальність матеріалу, що вивчається. Так, курси на кшталт «English grammar and style», «How to write an essay», «Conversational English skills» містять інформацію, яка доповнює зміст курсу, дає можливість подальшого ознайомлення з мовою та культурою, формування країнознавчої компетентності, а також спілкування з однолітками з інших країн, які також вивчають такі курси.

Представлений вище перелік інформаційно-комунікаційних технологій, що використовуються у процесі підготовки вчителів англійської мови, не є вичерпним. Викладачі активно працюють над розширенням переліку технологій, їхньою варіативністю та аплікабельністю до підготовки саме вчителя іноземних мов, оскільки компетентність володіння іноземною мовою у перспективі все тісніше ставатиме пов’язаною з інформаційною та технологічною компетентностями, що робить роль учителя за таких умов ще важливішою.

Література

1. Буровицька Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження  / Ю. М. Буровицька //   Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 133. – С. 23-26.

2. Птушка А. Використання інтернету на заняттях з іноземної мови / А.С. Птушка // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». – 2016. – Вип. 60. – С. 58-59.

3. Сулейманов Р. Використання інформаційних технологій і інформаційно-комунікативних технологій у навчальному процесі підготовки інженерів-педагогів / Р. Сулейманов, Е. Шаріпова // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. – 2013. – № 11. – С. 139-144.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись