• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Луцький національний технічний університет

Фурс Тетяна

Вища освіта в Україні знаходиться на етапі активних реформаторських змін, які були запроваджені відповідно до прийнятої Національної стратегії розвитку освіти в Україні (Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013) [1], передумовою чого слугували, зокрема, застарілі форми і методи навчання. На сьогодні ключовим питанням щодо розвитку нового сучасного освітнього простору у ЗВО є забезпечення якості освітньої діяльності. Серед низки завдань і заходів, що стосуються підвищення рівня надання освітніх послуг і задоволення якісного здобуття знань, навичок та компетентностей, передбачено застосування необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі самостійної роботи студентів, залучення інформаційних систем для ефективного управління освітнім процесом.

Вимушений перехід навчального процесу у березні 2020 року в суто дистанційну форму, пов’язаний з пандемією Covid-19 і введенням жорстких карантинних заходів, створив, з одного боку, серйозний виклик для усіх учасників освітнього простору. Адже така ситуація потребувала негайного переформатування навчального процесу у виключно онлайн-режим. З іншої сторони дистанційна освіта дозволила глибше розкрити викладачам і студентам потенціали цифрових технологій у навчальному процесі. Окрім того такий виклик спонукав до пошуку нових можливостей забезпечення ефективності онлайн-навчання. З настанням карантину кожен освітянин зміг усвідомити свій рівень володіння цифровими технологіями, свою здатність трансформуватись і бути адаптивним, а також потенціал до змін щодо методів навчання. Такий досвід дозволив науково-педагогічним працівникам набути нових цифрових освітніх компетентностей.

Особливості дистанційного навчання у закладах вищої освіти орієнтовані на ефективність реалізації навчального процесу і пов’язані, передусім, з його формами (навчальні заняття, виконання індивідуальних завдань, самостійна робота, контрольні заходи, практики) та видами навчальних занять (лекції, лабораторні, практичні, семінарські заняття, консультації). Необхідно зауважити, що при організації дистанційної форми навчання змінюється спосіб взаємодії викладачів зі студентами, а тому і спосіб передачі інформації.

На сьогодні для організації онлайн-навчання функціонують різноманітні платформи та сервіси дистанційного навчання, від грамотності застосування яких залежить рівень подачі навчального матеріалу викладачем і рівень засвоєння знань студентами. У закладах вищої освіти розвинуто хорошу практику представлення електронних курсів навчальних дисциплін на дистанційній платформі Moodle, яка надає учасникам освітнього процесу достатньо розвинутий набір цифрових інструментів і можливість синхронної та асинхронної взаємодії між суб’єктами навчання. Для читання лекцій, проведення семінарських занять, представлення рекомендацій і результатів лабораторних, практичних робіт, індивідуальних завдань в онлайн-формі науково-педагогічні працівники практикують відео-зустрічі з використанням додатків Google Meet, Zoom, Microsoft Teams тощо. Адже різноманіття цифрового інструментарію дозволяє не тільки передавати інформацію вербально, а й демонструвати презентації, схеми, графіки, відео.

Для успішного проведення дистанційного формату занять потрібні певні знання і технічні навички. Додатково підвищити свій професійний рівень з використання цифрових технологій в освітній діяльності викладачі мають змогу, приймаючи участь у відповідних тренінгах, онлайн-заняттях, вебінарах. Так, зокрема, доступну практику щодо використання цифрового інструментарію Google надають кваліфіковані викладачі і тренери Академії цифрового розвитку у форматі онлайн-курсів. Тут навчають як організувати ефективну взаємодію між учасниками освітнього процесу та знайомлять з практикою використання можливостей інструментів Google за допомогою додатків Google Клас, Google Meet, Google Календар, Google Keep, Google Диск, Google Документи, Google Таблиці, App Sheet, Google Презентації, Google Форми, Google Jamboard та інші. Грамотне користування цифровим інструментарієм Google сукупно з поєднанням різних його додатків підвищує ефективність навчального процесу в умовах дистанційної і змішаної форм навчання, у самостійній роботі студентів, економить час.

Підвищення якості навчального процесу в нинішніх умовах уже неможливе без використання цифрових освітніх технологій, адже наразі існує необхідність в ефективності надання освітніх послуг за умов дистанційної і змішаної форм навчання. Окрім того, застосування елементів цифрового інструментарію відкриває багато нових можливостей щодо реалізації навчального процесу в очному форматі. Поєднання традиційних підходів до навчання з цифровими освітніми технологіями уможливлює забезпечення належного рівня знань здобувачів вищої освіти.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Указ Президента України Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Коментарі   

# Шершень Богдан 17.11.2021, 03:06
Дякую за статтю! На мою думку, тільки завдяки налагодженим кооперативним діям з боку вчителів і творців платформ цифрового формату можливий якісний навчальний процес.
# Євгенія Мелешко 16.11.2021, 19:28
Стаття є актуальною у наш час, що пов‘язано з пандемією Covid-19
# Сергей Александрович 15.11.2021, 08:46
Бажано було б ознайомитися з досвідом автора в організації дистанційного навчання, а не загальними положеннями
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись