• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВСТАНОВЛЕННЯ РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ КОМІНІКАТИВНО-ОРГАНІЗАТОРСЬКОЇ КОМПОНЕНТИ ПЕДАГОГІЧНОГО ІМІДЖУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

УДК 371.134

Пуляк Ольга, Горяна Олена

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Сучасний період освіти України – це період створення нових іміджевих технологій, які розкривають сучасні підходи до побудови іміджу та їх вплив на особистість вчителя. Це період становлення педагогічної іміджелогії, як нової інтегрованої галузі педагогічного знання, яка потребує створення умов формування педагогічного іміджу майбутніх учителів технологій.

Педагогічний імідж педагога зумовлюється професійними якостями, що формують позитивне враження про педагога як про справжнього фахівця.

Комунікативно-організаторська компетентність є однією з компонентів педагогічного іміджу вчителя та належить до найважливішої риси педагога. Вона характеризує його здатність до продуктивної педагогічної взаємодії, готовність та уміння реалізувати зміст і різноманітність функцій педагогічного спілкування. Вчитель оптимально добирає його стилі, засоби, способи встановлення контактів на основі взаєморозуміння, співпереживання та взаємодії. Тому успішність педагогічних комунікацій залежить від здатності педагога долати різні бар’єри спілкування, вибирати ефективні рольові позиції.

З метою встановлення рівня сформованості комунікативно-організаторської компоненти педагогічного іміджу майбутніх вчителів технологій здійснено спостереження за випускниками 4 курсу, проведено анкетування та бесіди з викладачами фахових дисциплін. Також студентам запропоновано пройти тест «Діагностика комунікативних та організаторських здібностей».

Викладачі відмітили, що більшість майбутніх фахівців мають чітке розуміння, як себе поводити в різних ситуаціях, їм притаманна виразність міміки, правильна постава та доцільне використання жестів. Однак, здатність чітко формулювати власні думки, вміння обирати та доцільно використовувати засоби мови потребують удосконалення. Нажаль, не всі майбутні викладачі вміють себе контролювати. Деякі студенти дають волю власним емоціям, є дуже енергійними та динамічними, що буває не завжди доречно.

За результатами аналізу тесту «Діагностика комунікативних та організаторських здібностей», виявилося, що 16,7 % майбутніх учителів мають високий рівень прояву комунікативних та організаторських схильностей. Вони не губляться в незнайомій обстановці, швидко знаходять друзів, прагнуть розширяти коло своїх знайомих, допомагають близьким та друзям, проявляють ініціативу у спілкуванні, здатні приймати рішення в складних ситуаціях.

Середній рівень сформованості характерний для 55,6 % респондентів, яких відрізняє прагнення до контактів з людьми, відстоювання власної точки зору. Проте потенціал їхніх схильностей не відрізняється високою стійкістю.

Низький рівень комунікативних та організаторських схильностей мають 27,7% випускнтків. Такі студенти не потребують спілкування, їм подобається проводити час на одинці, в новій компанії та колективі вони почуваються досить скуто, зазнають труднощів під час налагодження контактів з іншими, не відстоюють власної точки зору, важко переживають образи, рідко проявляють ініціативу, уникають прийняття самостійних рішень.

Високі та середні показники тесту свідчать про те, що студенти вмотивовані самим змістом роботи педагогічної діяльності, прагнуть досягти в ній певних позитивних результатів та залишаються емоційно стабільними. Низькі показники вказують на те, що майбутні вчителі мають низький рівень професійної мотивації, їх не дуже цікавить педагогічна діяльність, а рівень емоційної нестабільності залишається досить високим.

Занепокоєння викликає сформованість на низькому рівні даного компоненту педагогічного іміджу у 27,7%, ураховуючи той факт, що вже в близькому майбутньому ці викладачі працюватимуть у навчальних закладах та вже мають досвід педагогічної роботи.

Виявлені результати підтвердили необхідність проведення спеціальної роботи, спрямованої на підвищення рівня сформованості педагогічного іміджу майбутніх учителів технологій.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Бондаренко В. І. Педагогічна технологія формування професійного іміджу майбутніх учителів технологій. Молодий вчений. 2015. № 4. С. 14-18

  2. Довга Т. Я. Імідж особистості як необхідна умова професійного становлення педагога. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових прац. 2010. Вип. 1 (13). С. 66-75.

  3. Прус Н. О. Основні етапи формування іміджу майбутнього викладача іноземних мов. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. Запоріжжя: КПУ, 2016. Вип. 46 (99). С. 126-133.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

  1. Пуляк Ольга Василівна – доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

  2. Горяна Олена Андріївна – студентка 7 курс фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: теорія і методика професійної освіти.

Коментарі   

# Александр Печерський 22.04.2018, 21:04
З матеріалів статті стає зрозуміло, що педагогічний імідж - це показник викладача, що базується на умінні поводитись в різних ситуаціях, виразністі міміки, правильній поставі та доцільному використання жестів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись