• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕХНІЧНА ТВОРЧІСТЬ» – ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ

УДК 378.147

Щирбул Олександр

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття присвячена проблемам удосконалення змісту дисципліни «Технічна творчість» при підготовці майбутніх учителів трудового навчання.

Проведено теоретичний аналіз наукових джерел з питань змісту технічної творчості, методів навчання, способів організації творчої технічної діяльності.

Розкрито сутність практичних завдань, які використовуються для підготовки студентів в аспекті технічної творчості. Зокрема, в публікації основна увага приділяється класифікації технічних задач як одного з видів технічних завдань, котрі дають можливість студентам формувати свої знання, уміння й навички з технічної творчості, використовувати різні способи розв’язання технічних протиріч, розвивати інтуїцію, здатність до аналіз, синтезу, узагальнення, критичної оцінки, перенесення досвіду та інші творчі технічні здібності.

 

Ключові слова: технічна творчість, зміст підготовки, технічні задачі, творчі здібності.

 

Постановка проблеми. Розвиток інформаційних, виробничих технологій, упровадження інновацій науково-технічного прогресу у всі сфери життєдіяльності людини вимагає якісної підготовки фахівців різних галузей, які мають бути професійно компетентними, володіти сучасними знаннями, виявляти творчу активність та творчо підходити до розв’язання різних наукових, виробничих, педагогічних та інших проблем.

Як свідчать чисельні наукові дослідження, зокрема [1;2;4;5;6], основний розвиток творчого потенціалу особистості відбувається в шкільні роки, тому, на вчителів трудового навчання покладається значна відповідальність за розвиток технічних здібностей школярів. Саме вчителі трудового навчання зобов’язані дати учням уявлення про техніку й виробничі технології, розвинути технічне мислення, здатність розв’язувати різні технічні завдання, сформувати практичні уміння й навички роботи з інструментами, обладнанням та ін. Відтак, зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання має бути спрямований на розв’язання важливих завдань з питань формування й розвитку творчих технічних здібностей учнів.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблеми технічної творчості, формування творчих здібностей, питання змісту технічної творчості вивчалися в різний час багатьма науковцями.

Зокрема, психологічні аспекти технічної творчості та розвитку технічного мислення висвітлювалися в працях А.В. Антонова, Г.Я Буша, Т.В. Кудрявцева, А.Н. Лука, Я.О. Пономарьова та інших. Питання, пов’язані з методами активізації творчої діяльності, вивчали Г.С. Альтшуллер, М.І. Меєрович, В.О. Моляко, Л.І. Шрагина, та інші.

Проблеми змісту технічної творчості, методичні особливості її організації розкриті в працях В. І. Амелькіна, І.І. Бака, М.А. Віднічука, В.Я. Горського, М.Н. Деліка, А.А. Давиденка, В.І. Качнєва, А.С. Линди, А.М. Плутка, В.Г. Разумовського, В.К. Сидоренка, Ю.С. Столярова, М.П. Турова, Д.О. Тхоржевського, О.В. Чуса та ін.

Важливі аспекти підготовки сучасного творчого вчителя досліджувалися в наукових працях М.С. Корця, В.К. Сидоренка, А.В. Іванчука В.М. Буринського та ін.

Незважаючи на те, що, на сьогодні, педагогічна й методична науки нагромадили значну кількість інформації з досліджуваної проблеми, питання змісту технічної творчості залишається актуальним, оскільки змінюються освітні вимоги як до підготовки учнів в школі, так і до підготовки майбутніх учителів. Також у навчальний процес упроваджуються нові засоби та форми навчання, змінюється структура навчального процесу, котра спрямовується на самостійну роботу студентів, на вироблення їхніх умінь самостійно здобувати та вдосконалювати свої знання.

Тому, метою цієї публікації є: проаналізувати зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання при вивченні ними дисципліни «Технічна творчість» та запропонувати різні види практичних завдань, які сприяють формуванню творчого потенціалу студентів.

Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети використовувалися наступні методи: теоретичний аналіз наукових джерел, синтез, узагальнення інформації, моделювання.

Виклад основного матеріалу. Аналіз навчальних планів за якими здійснюється підготовка майбутніх учителів трудового навчання вказує на те, що студенти мають можливість опановувати різні дисципліни, які дають їм можливість здобувати необхідні професійні знання, уміння й навички та розвивати творчі технічні здібності.

Наприклад, цикли дисциплін загальної та професійної підготовки спрямовані на вивчення основ виробництва, машинознавства, видів і способів обробки конструкційних матеріалів, електротехніки, комп’ютерної графіки та ін. Важливим для формування творчого технічного потенціалу студентів є вивчення деревообробних, металообробних практикумів та проходження відповідних технологічних практик.

Тобто, опанування зазначених напрямків підготовки майбутніх учителів трудового навчання дає їм можливість сформувати певні професійні компетенції та підготуватися до вивчення інших дисциплін, зокрема, «Технічної творчості», яка базується на знаннях з фізики, математики, техніки, психології, педагогіки, методики навчання.

Слід зазначити, що стосовно визначення поняття «технічна творчість» у науковій літературі [1;2;4] існують спільні погляди. Так, В.Я. Горський та ін. визначають технічну творчість як «…практичну діяльність школярів, пов’язану з розв’язанням технічних задач і подальшим втіленням їхніх розв’язків в технічні проекти, макети, діючі моделі й дослідні зразки [1,с.17 перкл. мій]». П. М. Андріанов, аналізуючи технічну творчість учнів, зазначав, що така діяльність може відбуватися в п’ятьох напрямках: конструювання, моделювання виробів; раціоналізаторська діяльність, удосконалення техніки й технологій виробництва; розробка й виготовлення технічних засобів, приладів, спрямованих на удосконалення навчального процесу; розробка виробів у відповідності з профілями трудової підготовки; участь учнів в науково-дослідницькій діяльності [3, с.9-10]. Розкриваючи сутність і поняття технічної творчості учнів, Ю.С. Столяров акцентував увагу на важливості розвитку в школярів технічного мислення [4, с.14].

Тобто, технічна творчість – це діяльність учнів, яка поєднує як теоретичну, так і практичну складову, що в цілому, сприяє розвитку здібностей учнів, формуванню потенціалу до творчих дій.

Відповідно, зміст підготовки майбутніх учителів трудового навчання повинен максимально враховувати можливі напрямки їхньої роботи з учнями та психологічні, педагогічні, методичні аспекти організації творчої технічної діяльності школярів.

Ураховуючи зазначене вище, ми вважаємо, що підготовку майбутніх учителів трудового навчання з технічної творчості слід розпочинати з вивчення загальних проблем творчості та творчих процесів.

Студенти повинні розуміти, що таке творчість взагалі, як побудований творчий процес, яке співвідношення логічного й інтуїтивного в творчому процесі, які здібності необхідно розвивати в школярів для їхньої успішної діяльності в творчому напрямку.

Тому, при опрацюванні такого матеріалу, ми пропонуємо студентам індивідуальні завдання наступного змісту: прочитати наукову статтю, розділ наукової книги, критично оцінити навчальний матеріал та підготувати повідомлення, виступ на семінарському занятті із зазначенням власної оцінки, власного бачення цієї проблеми.

Як свідчить практика, такі завдання по-перше, сприяють формуванню у майбутніх учителів трудового навчання умінь працювати з інформаційними джерелами, розвивають аналітичне, критичне, мислення; по-друге, аналіз наукової статті з власною оцінкою, студент не може знайти десь в Інтернеті, списати, тобто, якісно виконане завдання є результатом праці самого студента.

Важливим для усвідомлення структури, етапів творчого процесу є вивчення студентами теми «Методи активізації творчої діяльності». Розглядаючи різні методи активізації творчості (синектика, морфологічний аналіз, «мозковий штурм», метод аналогії та ін.), студенти розв’язують проблемні завдання, аналізують способи їхнього вирішення.

Такий підхід дає можливість по-перше, реально визначити рівень ефективності використання методів активізації творчості до розв’язання конкретних завдань, по-друге, майбутні учителі трудового навчання мають можливість оцінити позитиви й негативи кожного методу стосовно його застосування в шкільній практиці, по-третє, розв’язання проблемних завдань розвиває у студентів різні види мислення, уміння працювати в колективі, обґрунтовувати, висловлювати власні думки, толерантно ставитися до думки інших людей.

Таким чином, вивчення та практична апробація методів активізації творчості сприяє формуванню у студентів як знань, умінь і навичок, необхідних для організації майбутньої творчої діяльності з учнями, так і розвитку власних творчих якостей особистості.

Необхідним елементом підготовки майбутніх учителів трудового навчання в творчому технічному аспекті є вироблення їхніх умінь розв’язувати творчі технічні задачі як різновид творчого завдання.

Творча технічна задача – це задача у якій є явно, чи не явно виражені технічні протиріччя.

Складність розв’язання творчих технічних задач полягає в тому, що більшість таких задач мають декілька можливих розв’язків, або способів знаходження цих розв’язків. Також розв’язання одного протиріччя може призвести до виникнення нових протиріч. Як справедливо зазначає Ю.С. Столяров, при розв’язанні творчих технічних задач «…створюється система протиріч, яка й підтримує розумову діяльність і направляє її в потрібне русло [4, с.15 перекл. мій]».

Щоб успішно розв’язувати технічні проблеми, студентам необхідна певна база знань, яку вони здобувають, вивчаючи різні дисципліни професійної підготовки: технічну механіка, машинознавство, матеріалознавство, історію техніки та ін. Також на лекційних і практичних заняттях з «Технічної творчості» майбутні учителі трудового навчання розглядають закони розвитку технічних систем та їхні наслідки, знайомляться з способами усунення технічних протиріч, вивчають фізичні, хімічні, біологічні ефекти та явища, котрі допомагають у розв’язанні технічних задач. Але головним при розв’язанні технічних протиріч є не уміння студентів використовувати певні способи, шаблони, а їхнє мислення, уміння бачити технічну проблему в цілому, уміння швидко переходити від одного класу явищ до іншого, уміння застосовувати розв’язки однієї задачі до іншої. Тобто, розв’язання творчих технічних задач потребує, насамперед, формування якісного мислення та розвитку творчих здібностей студентів.

Підготовку студентів до розв’язання творчих технічних задач слід здійснювати поетапно: починаючи від простіших і до складніших задач.

Наприклад, В.В. Чубар, розглядаючи проблеми навчання старшокласників технологіям виробництва, пропонує «всю різноманітність вправ, які можуть виконуватись при вивченні технологій виробництва … звести до трьох основних типів: репродуктивні; репродуктивні з елементами творчості; проблемно-пошукові [7,с.245]». Такий підхід до класифікації вправ, на наш погляд, можна використати й для класифікації технічних задач.

Зокрема, розпочинати підготовку студентів слід з розв’язання репродуктивних технічних задач. Такі задачі, у більшості випадків, зводяться до вивчення будови технічного об’єкту, його опису, проведення певних математичних розрахунків, виконання ескізів, креслень. Репродуктивні задачі хоча й виконуються за певним відомим алгоритмом, але створюють розумове навантаження для студентів, сприяють формуванню знань, умінь використовувати набуті знання на практиці.

Технічні репродуктивні задачі з елементами творчості передбачають крім репродуктивної діяльності нескладні удосконалення технічних об’єктів, внесення незначних змін в технічну документацію, в розташування деталей, виявлення нових функцій технічного об’єкту. Такі задачі стимулюють у студентів гнучкість мислення, здатність до доопрацювання, розвивають просторове уявлення.

Проблемно-пошукові (творчі задачі) по-перше, передбачають варіативність розв’язків, або способів знаходження цих розв’язків, по-друге, потребують від студентів використання знань з різних наукових галузей, творчої інтуїції, умінь бачити проблему, умінь легко генерувати нові ідеї, критично оцінювати власну діяльність не тільки за результатом, а й багаторазово в процесі самої діяльності. Тобто, для розв’язання творчих технічних задач майбутнім учителям трудового навчання потрібен якомога більший запас знань та розвинутих особистісних здібностей, котрі поступово формуються в процесі їхньої професійної підготовки.

Не менш важливим елементом підготовки студентів в аспекті технічної творчості, є втілення їхніх теоретичних знань у технічні об’єкти.

Такі знання майбутні учителі трудового навчання здобувають при вивченні теми «Моделювання й конструювання об’єктів техніки», де основними практичними завданнями є розробка та виготовлення певних моделей, макетів, механізмів та ін. Саме практична діяльність дає можливість студентам удосконалити уміння роботи з матеріалами, інструментами, устаткуванням, досліджувати технічні об’єкти ще на стадії проектування, оцінювати власну діяльність, тобто виявляти творчих підхід у своїй роботі.

Висновки та перспективи подальших розвідок. Таким чином, технічна творчість є багатогранною, потребує від студентів основ знань з багатьох наукових напрямків. Багатогранність технічної творчості дає можливість постійно вдосконалювати зміст підготовки студентів, акцентуючи увагу на тих, чи інших важливих аспектах навчання, використовувати різні методи, способи, форми співпраці зі студентами для досягнення головної мети: підготовки творчого вчителя, котрий здатний розвивати творчі технічні здібності в школярів.

 

БІБЛІОГРАФІЯ

 

  1. ГорскийВ.А. Внеклассная работа по техническому творчеству и сельскохозяйственному опытничеству / Горский В.А., Комский Д.М., Раздымалин И.Ф. – М.: Просвещение, 1985. – 176 с.
  2. Технічна творчість учнів /В.І. Амелькін, В.М.Зойончик, В.К. Сидоренко, В.Є. Шмельов. – Бердянськ: БДПУ, 2009. – 370 с.
  3. Техническое творчество учащихся: Пособие для учителей и руководителей кружков: Из опыта работы: /Сост. П.Н. Андрианов. – М.: Просвещение, 1986. – 128 с.
  4. Техническое творчество учащихся / [Ю.С.Столяров, Д.М. Комский, В.Г. Гетта, А.М. Плуток, В.В. Колотилов]; под. ред. Ю.С. Столярова, Д.М. Комского – М.: Просвещение, 1989. – 222 с.
  5. Туров М.П. Основи винахідництва та методи пошуку розв’язку творчих технічних задач / ТуровМ.П. – К.: Освіта України, 2008. – 310 с.
  6. Тхоржевський Д.О. Методика викладання загальнотехнічних дисциплін і трудового навчання: навчальний посібник / Тхоржевський Д.О; [ 2-е вид., пер., і доп.] – К.: Вища школа, 1980. – 352 с.
  7. Чубар В.В. Система вправ у процесі профільного навчання старшокласників технологій виробництва [Текст] Стаття / Василь Чубар // Педагогіка вищої та середньої школи : Зб. наук. праць № 22. – Спеціальний випуск: Формування професійної компетентності майбутніх педагогів /Ред. кол. В.К.Буряк [та ін.]. – Кривий Ріг: КДПУ, 2008. – 298 с. – С. 243 – 253.

Shirbul Alexander

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

IMPROVING CONTENT OF DISCIPLINES TECHNICAL CREATIVITY - IMPORTANT ELEMENT OF FORMING CREATIVE POTENTIAL OF STUDENTS

 

Abstract. The article is devoted to the problems of improving the content of the discipline "Technical creativity" in the preparation of future teachers of labor education.

A theoretical analysis of scientific sources on the content of technical creativity, methods of teaching, ways of organizing creative technical activity was conducted.

The essence of practical tasks, which are used for preparation of students in the aspect of technical creativity, is revealed. In particular, when studying general problems of creativity, students analyze scientific articles, sections of books, prepare presentations at seminars, learn to critically evaluate the material and express their own vision of the problem.

Also in the publication, a great deal of attention is paid to the technical tasks and technical problems that we propose to classify as technical education for students: technical reproductive problems, technical reproductive problems with elements of creativity, problem-solving creative tasks.

Reproductive problems, although performed by a certain known algorithm, but create a mental load for students, contribute to the formation of knowledge, the ability to use the acquired knowledge in practice.

Technical reproductive problems with elements of creativity include, in addition to reproductive activities, simple improvements to technical objects, minor changes to technical documentation, the location of parts, the discovery of new functions of a technical object. Such tasks, besides improving knowledge, skills and abilities, stimulate students the flexibility of thinking, the ability to refine, develop a spatial representation.

Problem-search (creative tasks) predict the variability of solutions, or ways to find these solutions, and require students to use knowledge from various scientific fields.

 Staged training of future teachers of labor education enables students to form their knowledge, skills and skills in technical creativity, use different ways to resolve technical contradictions, develop intuition, ability to analyze, synthesize, synthesize, critically evaluate, transfer experience and other creative technical abilities.

Consequently, technical creativity is multifaceted, requiring students the basics of knowledge from many scientific fields. The versatility of technical creativity makes it possible to continuously improve the content of student training, use different methods, methods, forms of cooperation with students to achieve the main goal: the preparation of a creative teacher who can develop creative technical abilities in schoolchildren.

Key words: technical creativity, content of training, technical tasks, creative abilities.

 

Щирбул Александр

Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко

УСОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ СОДЕРЖАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ ТЕХНИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО – ВАЖНЫЙ ЭЛЕМЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ ТВОРЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА СТУДЕНТОВ

 

Аннотация. Статья посвящена проблемам усовершенствования содержания дисциплины «Техническое творчество» при подготовке будущих учителей трудового обучения.

Проведен теоретический анализ научных источников по вопросам содержания технического творчества, методов обучения, способов организации творческой технической деятельности.

Раскрыта сущность практических заданий, которые используются для подготовки студентов в аспекте технического творчества.

В частности, в публикации основное внимание уделяется классификации технических задач как одного из видов технических заданий, которые дают возможность студентам формировать свои знания, умения и навыки из технического творчества, использовать разные способы решения технические противоречия, развивать интуицию, способность к анализу, синтезу, обобщения, критической оценки, перенесение опыта и другие творческие технические способности.

Ключевые слова: техническое творчество, содержание подготовки, технические задачи, творческие способности.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Щирбул Олександр Миколайович – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів:теорія і методика технологічної та професійної освіти.

REFERENCES

  1. Gorskii V.A. Komskii D.M. (1985) Vnieklasnaia rabota po tiekhnichieskomu tvorchiestvu i sielskokhoziaistviennomu opytnichiestvu [Extra-curricular work on technical creativity and agricultural experience].Moskva: Prosvieshchieniie.
  2. Amelkin V.I., Zaionchik V.M., Sidorenko V.K, and other (2009) Tekhnichna tvorchist uchniv [Technical creativity of students]. Berdiansk: BDPU
  3. Andrianov P.N. (1986) Tekhnichieskoie tvorchiestvo uchashchikhsia: Posobie dlia uchitiliei i rukovoditieliei kruzhkov [Technical Creativity of Students: A Handbook for Teachers and Leaders of Circles]. Moskva: Prosvieshchieniie.
  4. Stoliarov Yu.S. , Gietta V.G., Plutok A.M. . and other (1989) Tekhnichieskoie tvorchiestvo uchashchikhsia [Technical Creativity of Students]. Moskva: Prosvieshchieniie.
  5. Turov M.P. (2008) Osnovy vynakhidnytstva ta metody poshuku rozviazannia tvorchykh tekhnichnykh zadach [Fundamentals of invention and methods of finding a solution to creative technical problems] Kyiv: Osvita Ukrainy.
  6. Tkhorzhevskii D.O. (1980) Metodyka vykladannia zagalnotekhnichnykh dystsyplin i trudovogo navchannia [Methodology of teaching general technical disciplines and labor studies]. Kyiv: Vyshcha shkola.
  7. Chubar V.V. (2008) Systema vprav u protsesi profilnogo navchannia starshoklasnykiv tekhnologii vyrobnytstva [The system of exercises in the process of profile education of high school students of production technologies]. Kryvyi Rig:KDPU.

 

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

Shirbul Alexander – Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Theory and Methods of Technological Training, Occupational Safety and Life Safety at the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Vladimir Vinnichenko.

Scope of scientific interests: theory and methodology of technological and vocational education.

Коментарі   

# Анатолій Іванчук 31.07.2018, 19:15
Дякую колезі Олександру Щирбулу за посилання. З повагою Анатолій Іванчук.
# Александр Печерський 22.04.2018, 22:29
Стаття демонструє багатогранність технічної творчості. Тому, я зрозумів, що на основною думкою даної статті є процес підготовки творчого вчителя.
# Теперенко Ольга 20.04.2018, 20:58
Трудове навчання взагалі є дуже творчим. І тому, чим більше буде йти розвиток, тим буд краще. Бути креативним і творчим і показувати це іншим, це шлях до успіху.
# Оксана 18.04.2018, 23:59
Розвивати творчий потенціал майбутніх вчителів трудового навчання є актуальним та важливим завданням.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись