• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ В ПРОЦЕСІ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

УДК 378. 147. 002. 2

Липка Дмитро, Чубар Василь

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. Стаття присвячена пошуку шляхів удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання. У дослідженні використано методи, які доповнюють один одного: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, психологічної, педагогічної та філософської літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для з’ясування шляхів удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи в процесі трудового навчання. Авторами проаналізовано й запропоновано шляхи удосконалення розвитку творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання шляхом застосування інтерактивних технологій навчання, зокрема: інтелектуальних творчих тренінгів, методів та прийомів активізації навчальної діяльності учнів; сформульовано висновки; запропоновано напрямки подальших наукових досліджень проблеми.

 

Ключові слова: розвиток, творчість, здібності, інтерактивні технології, трудове навчання, учні загальноосвітньої школи.

 

Постановка проблеми. Сучасний розвиток науки, техніки й технологій, масштабний видобуток корисних копалин та погіршення екологічної ситуації сталять перед людством складні глобальні завдання, які можуть розв’язати лише творчі особистості. Зазначені чинники суттєво підвищують вимоги щодо підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів до майбутньої трудової діяльності. Отже, розвиток творчих здібностей учнів у процесі трудового навчання є актуальною проблемою сучасної педагогіки. Вона висуває важливі завдання з удосконалення творчих здібностей школярів, адже їм після завершення навчання доведеться розвивати економіку нашої держави на інноваційній основі, відроджувати національну культуру тощо.

Відповідно до цього, державні органи України розробили низку норма-тивних документів [2, 5, 18 та ін.]. Науковці та педагоги-практики ведуть пошуки прогресивних технологій реалізації навчального процесу в загально-освітніх навчальних закладах. Однак у діяльності цих закладів ще наявні сут-тєві недоліки щодо розвитку в учнів соціально важливих творчих здібностей, володіння якими дозволить їм оптимально адаптуватися до трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва. У зв’язку з цим науковці зазначають, що сучасне «… трудове навчання має відповідати викликам сьогодення, адже суспільство стрімко трансформується, змінюється, еволюціонує» [4, с. 4]. Тому нині все гостріше постає проблема вдосконалення навчального процесу для формування в учнів загальноосвітньої школи творчих здібностей, необхідних для трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. У працях відомих психологів Л. Виготського, Е. Ільїна, Г. Костюка, В. Крутецького, Н. Лейтеса, А. Леонтєва, А. Лука, Л. Пономарьова, С. Рубінштейна, Б. Теплова, В. Шадрікова ґрунтовно досліджено різні аспекти творчих здібностей особистості. Розвиток технічних здібностей розглядали Г. Альтшуллер, В. Горський, Т. Кудрявцев, Ю. Столя-ров, М. Туров та ін. До проблеми розвитку творчих здібностей учнів у процесі трудового навчання зверталися В. Моляко, Е. Мілерян, В. Чебишева, І. Яки-манська. Педагогічні аспекти розвитку творчих здібностей учнів навчальних закладів аналізували Д. Богоявленська, Н. Кичук, О.  Пометун, Е. Рапацевич, С.  Сисоєва, В. Цапок та ін. Питання активізації розумової діяльності учнів у процесі трудового навчання знайшли відображення в працях В. Гетти, О.  Коберника, М. Корця, В. Сидоренка, В.  Терещука, Д. Тхоржевського та ін.

Творчість, як вважає Т. Баришева, – це «…діяльність людини з перетво-рення дійсності (як природної, так і соціальної), що завершується створенням нового оригінального продукту; процес конструктивних перетворень інформа-ції і творення інноваційних результатів, суб'єктивно і об'єктивно значимих» [15, с. 137]. Спираючись на особистісно-діяльнісний підхід науковці вважають, що здібності – це «… індивідуальні психологічні особливості людини, що виявляються в діяльності і є умовою її успішного виконання… Здібною до певної діяльності вважають ту людину, яка за рівних умов швидше і легше за інших опановує її, справляється з вимогами, виявляє ініціативу і творчий підхід» [9, с. 141]. Досліджуючи проблему формування творчих здібностей, О.  Щирбул зазначав, що використання у навчальному процесі методу розв’я-зання творчих технічних задач сприяє «… формуванню різних творчих здібностей: уміння бачити проблему, легкість генерації ідей, гнучкість, критич-ність мислення, здатність до аналізу, оцінки, доопрацювання». [19, с. 164].

Незважаючи на вагомі результати досліджень науковців, педагогів-прак-тиків щодо теоретичного обґрунтування, методичного забезпечення та прак-тичної реалізації творчих здібностей школярів у навчальному процесі, поза їхньою увагою залишилась проблема удосконалення розвитку творчих здібно-стей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання відповідно до сучасних вимог [3; 4; 7; 8; 10; 12; 14; 16; 17;]. Ми зупинимось на проблемах удосконаленні розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи інтерактивними технологіями у процесі трудового навчання.

Мета статті – пошук шляхів удосконалення розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи інтерактивними технологіями в про-цесі трудового навчання, які ще не мають належного наукового обґрунтування та навчально-методичного забезпечення в педагогічній науці та практиці.

Методи дослідження. У дослідженні використано взаємно пов’язані методи: вивчення, аналіз і систематизація навчальної, методичної, пси-хологічної, педагогічної та філософської літератури; системний і проблемно-пошуковий методи для виявлення шляхів удосконалення розвитку творчих здібностей учнів у процесі трудового навчання інтерактивними технологіями; формулювання висновків та перспектив подальших наукових досліджень.

Виклад основного матеріалу. Творчі здібності особистості науковці класифікують на загальні та спеціальні. Останні пов'язані з її певною діяль-ністю, зокрема: науковою, педагогічною, літературною тощо. Загальні не зале-жать від змісту діяльності особистості. Пошуки науковців з дослідження їх на даний час ще не завершено. При визначенні шляхів удосконалення розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання оперуємо результатами досліджень отриманих науковцями [1; 6, с. 74; 12; 14, с. 125-127; 15 та ін.].

Вважаємо, що ефективність розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання підвищиться, якщо навчальний процес буде реалізуватися із врахуванням таких положень:

– учні загальноосвітньої школи у процесі трудового навчання опановував-тимуть не тільки навчальну програму, а й розвиватимуть творчі здібності;

– творча особистість «…це креативна особистість, яка внаслідок впливу зовнішніх чинників набула необхідних для актуалізації творчого потенціалу додаткових мотивів, особистісних утворень, здібностей, що сприяють досяг-ненню творчих результатів в одному чи декількох видах творчої діяльності» [14, с. 22];

– навчальний процес матиме репродуктивно-творчий або творчий (суб’єк-тивно-творчий) характер й відповідатиме вимогам розвиваючого навчання;

– розвиток творчих здібностей особистості відбуватиметься в діяльності у процесі якої вона керується системою притаманних їй мотивів;

– на заняттях, присвячених розвитку творчих здібностей учнів загально-освітньої школи створені умови для комфортного спілкування всім членам класного колективу чи групи, яка працює над реалізацією творчого проекту.

Для розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи в процесі трудового навчання пропонуємо використовувати:

– «Інтерактивні технології кооперативного навчання.

– Інтерактивні технології колективно-групового навчання.

– Технології ситуативного моделювання

– Технології опрацювання дискусійних питань» [8, с. 33].

Зазначені технології містять комбінації багатьох тренінгів, методів та прийомів, які реалізуються при виконанні творчих проектів й сприяють розвитку творчих здібностей учнів та збагаченню їхнього творчого потенціалу. Окрім того, вони забезпечують використання розгорнутої системи «…гнучких впливів на особистість, спрямованих на формування здатності до творчості…» [11, с. 333]. Для їхньої реалізації пропонуємо застосовувати «…системи спеціальних занять, під час яких створюються сприятливі психолого-педагогічні умови реалізації творчого потенціалу…, його розвитку й нагромадження, усвідомлення й рефлексивного аналізу прийомів творчої діяльності» [11, с. 335]. На цих заняттях для розвитку загальних творчих здібностей учнів пропонуємо впроваджувати творчі проекти. Проектно-технологічну діяльність учнів з їхньої реалізації слід класифікувати на «…етапи (стадії), які взаємопов’язані між собою і найефективніше розкривають послідовність розроблення та виконання проекту: організаційно-підготовчий, конструкторський, технологічний, заключний» [16, с. 368]. Такий підхід уможливить реалізовувати під час навчального процесу не всі етапи, а тільки ті, що мають суто творчий характер. Він сприятиме розширенню спектру творчих проектів оскільки «…не ставить жорстких вимог до матеріально-технічної бази; дає можливість працювати з напівфантастичними проектами; надає великий простір для польоту творчої думки» [17, с. 157]. Учні можуть працювати над постановкою творчого завдання, розв’язком творчого завдання на рівні вербалізації (мовного опису), графічного ескізу, розумового експерименту та повної реалізації проекту.

Для розвитку творчих здібностей учнів у процесі трудового навчання з використанням інтерактивних технологій навчання варто практикувати такі творчі проекти:

– конструкторського характеру на: розв’язання різних конструкторських завдань, зокрема, розробку та вдосконалення конструкції виробу тощо;

– технологічного характеру: вибір технічних й технологічних особиво-стей виготовлення виробів, удосконалення технологічного процесу, вибір заготівки та раціонального методу її розмітки, розробку раціональної технології виготовлення виробу, вибір пристроїв та інструментів для технологічного процесу та його контролю тощо;

– графічного характеру на: розробку і читання робочих креслень техніч-них виробів та будівельних креслень тощо;

– художньо-конструкторського оздоблення виробів, розробка форми орнаменту, вибір способу оздоблення виробу тощо.

При впровадженні інтерактивних технологій кооперативного навчання учні залучатимуться до навчальної діяльності в парах, ротаційних трійках або четвірках, двоє – четверо – всі разом, карусель, робота в малих групах (діалог, синтез думок, спільний проект, пошук інформації, коло ідей), акваріум тощо. Розвиток загальних творчих здібностей учнів у процесі трудового навчання відбувається завдяки їхній співпраці в групах та в парах під час роботи над проектом. При такому підході учні досягають успіхів у навчанні та формуванні творчих здібностей взаємодіючи один з одним. Реалізації творчих проектів у процесі трудового навчання із використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання сприятиме загальному розвитку учнів оскільки  в них розвиваються просторове мислення, уява, відчуття гармонії, образотворчі навички, відчуття гарного смаку тощо. Завдяки їм довкілля, явища та предмети викликатимуть в учнів різноманітні відчуття через рецептори, зокрема, слухові, зорові та інші, а також  сприятимуть розвитку їхніх творчих здібностей, як – от:

– швидко активізувати нові відомості в уже наявну систему знань;

– критично й творчо мислити;

– бачити вироби та процеси такими, які вони є й виділяти в них окремі особливості;

– легко генерувати ідеї;

– доопрацьовувати елементи або деталі виробів або технології для вдосконалення початкового задуму.

Упровадження інтерактивних технологій колективно-групового навчання в малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою уможливлює залучення їх до таких форм навчальної діяльності, як – от: обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчене речення, мозковий штурм, навчаючи – учусь (кожен навчає кожного, броунівський рух), ажурна пилка, мозаїка, джиг – со, аналіз ситуації (case-метод), дерево рішень тощо. Такі дидактичні підходи забезпечують значні можливості для розвитку загальних творчих здібностей учнів. При такій організації навчального процесу вчитель керує розвитком творчих здібностей кожного учня опосередковано при виконанні групою творчого проекту. Використовуючи інтерактивні технології колективно-групового навчання в парах і малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою у процесі трудового навчання педагог може ефективно розвивати в школярів загальні творчі здібності:

– вміння творчо працювати з різними інформаційними джерелами;

– досліджувати технологічну документацію;

– аналізувати та робити оцінку технологічних об’єктів;

– формувати творчу уяву;

– обирати оптимальні технологічні процеси, технічні засоби та трудові прийоми тощо.

При практикуванні технологій ситуативного моделювання школярі можуть залучаються до різних видів навчальної діяльності: симуляції або імітаційні ігри; спрощене судове слухання; громадське слухання; розігрування ситуацій за ролями (рольова гра, програвання сценки, драматизація) тощо. Завдання педагога полягає в підпорядкуванні гри конкретній дидактичній меті. Особливу увагу необхідно звертати на способи активізації розумової діяльності учнів, які забезпечують розвиток загальних творчих здібностей, зокрема при: формулюванні завдання, пов’язаного із ситуацією та у процесі його аналізу та пропозицій щодо його розв’язання. При реалізації технологій ситуативного моделювання у процесі трудового навчання особливу увагу потрібно звертати на розвиток індивідуальних творчих здібностей школярів оскільки через творчість в учнів проявляються їхні нахили та професійні інтереси. Практикування названих технологій уможливлює вибір та ефективність розвитку загальних творчих здібностей учнів, зокрема:

– вибір одного з альтернативних розв’язків проблеми до її перевірки;

– сприймання процесів, об’єктів в цілому без розподілу їх на компоненти;

– легке асоціювання віддалених об’єктів, процесів, понять;

– здатність пам'яті видавати необхідну інформацію в потрібний час;

– гнучкість мислення тощо.

Використання технологій опрацювання дискусійних питань дає можли-вість залучати учнів до таких видів навчальної діяльності, як: метод ПРЕС; займи позицію; зміни позицію; неперервна шкала думок (континуум, нескінче-ний ланцюжок); дискусій; дискусії в стилі телевізійного ток-шоу; оцінювальна дискусія; дебати тощо. Пропонуємо застосовувати їх за умови виникнення суперечливих питань або проблем, коли необхідно зайняти та аргументувати чітко обрану позицію. Реалізація зазначених технологій дає учням можливості у процесі трудового навчання формулювати й висловлювати власну думку з дискусійного питання аргументовано в чіткій та стислій формі. Отже, під час дискусійного обговорення шляхів реалізації творчого проекту учні мають широкі можливості для розвитку загальних творчих здібностей:

– застосувати навички, набуті при розв’язуванні певної задачі до розв’язку інших;

– уміння бачити проблему там, де її не помічають інші;

– згортати розумові операції шляхом заміни декількох понять одним й використовувати значні за обсягом в інформаційному плані поняття;

– користуватися інформаційно-комунікативними технологіями;

– продуктивної творчої діяльності тощо.

Висновки. Запропонований у даному дослідженні підхід до розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи в процесі трудового навчання шляхом використання інтерактивних технологій сприятиме удосконаленню: розвитку загальних творчих здібностей учнів для трудової діяльності в умовах інноваційного виробництва; навчального процесу шляхом активізації розумової діяльності учнів, яка забезпечуватиме їхній розвиток і саморозвиток; оволодінню та використанню навичок та методів розв’язування творчих завдань.

У статті описано тільки окремий аспект проблеми розвитку загальних творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи в процесі трудового навчання. Подальшу роботу в цьому напрямі бажано спрямувати на:

– створення в загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладах сприятливих умов для формування та розвитку творчих здібностей учнів;

– використання раціональних методів і прийомів діагностики та розвитку творчих здібностей;

– запровадження ефективних форм і методів для  розвитку творчих здібностей у навчально-виховному процесі.

БИБЛИОГРАФІЯ

  1. Альтшуллер Г. Найти идею: введение в теорию решения изобре-тательских задач / Г. Альтшуллер – Новосибирск: Наука, 1986. – 209 с.
  2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1392 від 23. 11. 2011 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.
  3. Ильин Е. Психология творчества, креативности, одаренности / Е. Ильин. – СПб. : Питер, 2012. – 448 с. : ил.
  4. Кільдеров Д. Концептуальні підходи до розвитку трудового навчання: стан та перспективи / Д. Кільдеров // Трудова підготовка в рідній школі. – 2017. – №2. – С. 3 – 5
  5. Концепція профільного навчання в старшій школі. Наказ МОН України № 1456 від 21. 10. 2013 // Трудова підготовка в сучасній школі. – 2013. – № 10. – С. 2–10.
  6. Лук А. Психология творчества / А. Лук. – М. : Наука, 1978. – 128 с.
  7. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. Пєхота, А. Кіктенко. О. Любарська та ін. / За ред. О. Пєхоти. – К. : А.С.К., 2004. – 256 с.
  8. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. / О. Пометун, Л. Пироженко. / За ред. О. Пометун. – К. : Видав-ництво А. С. К., 2004. – 192 с. : іл.
  9. Психологічна енциклопедія / Автор упорядник О. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 424 с.
  10. Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості: моно-графія / Авт. кол., наук. кер. В. Моляко. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 208 с.
  11. Психологія: Підручник / Ю. Трофімов, В. Рибалка, П. Гочарук та ін.; / За ред. Ю. Трофімова. – 5-те вид., стер. – К. : Либідь, 2005. – 560 с.
  12. Рапацевич Е. Педагогика. Современная энциклопедия / Е. Рапацевич / Под общ. ред. А. Астахова. – Минск : Современная школа, 2010. – 720 с.
  13. Рубинштейн С. Основы общей психологии / С. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2002. – 720 с. : ил.
  14. Сисоєва С. Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня / С. Сисоєва – К. : Поліграфкнига, 1996. – 406 с.

15.Творчество: теория, диагностика, технологии. Словарь-справочник / Под общ. ред. Т. Барышевой. – СПб. : Изд-во. ВВМ, 2014. – 380 с.

  1. Теорія і методика навчання технологій: навчальний посібник / І. П. Андрощук, І. В. Андрощук, В. В. Бербець. О. В. Бялик та ін. / За заг. ред. О. М. Коберника. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – 474 с.
  2. Трудовая подготовка учащихся в межшкольных комбинатах: Психол. аспект / В. Моляко. Р. Пономарьова, Н. Литвинова и др.; / Под ред. В. Моляко. – К. : Рад. шк., 1988. – 168 с.
  3. Упровадження допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів: методичні рекомендації МОН України // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 19, 20, 21, жовтень 2008 р. – С. 3 – 9.
  4. Щирбул О. Використання інноваційних підходів до вдосконалення змісту і методів підготовки студентів при вивченні ними дисципліни технічна творчість / О. Щирбул. // Наукові записки. – Випуск 11. – Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – Кропивницький : РВВ КДПУ імені В. Винниченка. – 2017. – С. 162–164.
  5. Пономарев Я. Психология творчества и педагогика. – М. : Педаго-гика, 1976. – 280 с. ил.

Lipka Dmitri, Chubar Vasyl

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PUPILS OF COMPREHENSIVE SCHOOL IN THE COURSE OF LABOUR TRAINING

Annotation. The article is sanctified to the search of ways of improvement of developing creative flairs of students of general school in the process of labor studies. At research authors found a way out, that efficiency of developing general creative flairs of students of general school would rise in the process of labor studies, if an educational process will be realized with taking into account of such positions : students in the process of labor studies seize not only an on-line tutorial, and also to develop creative flairs; an educational process will have reproductive-creative or creative (subjectively-creative) character and will answer the requirements of developing studies; developing creative flairs of personality takes place in activity.

In research methods that complement each other are used: study, analysis and systematization of educational, methodical, psychological, pedagogical and philosophical literature; system and problem-searching methods are for the exposure of ways of improvement of developing creative flairs of students of general school in the process of labor studies. The ways of improvement of developing creative flairs of students of general school are analyses authors and offer in the process of labor studies by the use: interactive technologies of co-operative studies; interactive technologies of collectively-group studies; technologies of situation design; technologies of working of debatable questions. Offered approach by authors near developing general creative flairs of students of general school in the process of labor studies will assist an improvement: to developing general creative flairs that is needed for labor activity in the conditions of innovative production; to the increase of efficiency educational process by activation of intellection; to the capture and the use of skills and methods of untying of creative tasks. Conclusions are set forth and directions of further scientific researches of problem offer.

Keywords: development, work, capabilities, students of general school, labor studies, interactive technologies.

 

Липка Дмитрий, Чубар Василий

Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Виниченка

РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ В ПРОЦЕССЕ ТРУДОВОГО ОБУЧЕНИЯ

 

Аннотация. Статья посвящена поиску путей усовершенствования разви-тия творческих способностей учащихся общеобразовательной школы в процессе трудового обучения. В исследовании использованы методы, которые дополняют друг друга: изучение, анализ и систематизация учебной, методи-ческой, психологической, педагогической и философской литературы; систем-ный и проблемно-поисковый методы для выявления путей усовершенствования развития творческих способностей учащихся общеобразовательной школы в процессе трудового обучения. Авторами проанализовано и предложены пути усовершенствования развития творческих способностей учащихся общеобра-зовательной школы в процессе трудового обучения путем использования интерактивных технологий, сформулированы выводы и предложены направления дальнейших научных исследований проблемы.

Ключевые слова: развитие, творчество, способности, ученики общеобразовательной школы, трудовая учеба, интерактивные технологии.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

Липка Дмитро Миколайович студент IV курсу фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Наукові інтереси: теорія та методика трудового та технологічного навчання учнів загальноосвітньої школи.

Чубар Василь Васильович – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

Наукові інтереси: профільне навчання старшокласників загально-освітніх навчальних закладів технологій виробництва.

REFERENCES

  1. Altshuller G. To find the idea: introduction to the theory of the solution of inventive tasks / G. Altshuller – Novosibirsk: Science, 1986. – 209 pages.
  2. State standard of base and complete universal middle education. Ratified by resolution of Cabinet of Ministers of Ukraine № 1392 from 23. 11. 2011 - [Electronic resource]. it is access Mode: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1392 -2011-п
  3. Ilyin E. Psychology of creativity, creativity, endowments / E. Ilyin. – SPb.: St. Petersburg, 2012. – 448 pages: silt.
  4. Kilderov D. Conceptual approaches to development of labor training: a state and prospects / D. Kilderov//Labour preparation at native school. - 2017. - No. 2. - Page 3 - 5
  5. The concept of profile training in high school. The order MЕS of Ukraine No. 1456 from 21. 10. 2013 / / Labor preparation at modern school. - 2013. - No. 10. - Page 2-10.
  6. Luk A. Creativity psychology / A. Luk. – M.: Science, 1978. – 128 pages.
  7. Educational technologies: studies. - Method. Grant. / O. Pekhota, A. Kiktenko. O. Lyubarska, etc. / For an edition of O. Pekhota. - To.: Ampere second. To., 2004. - 256 pages.
  8. Pometun O. Modern lesson. Interactive technologies of training: Science. - method. Grant. / O. Pometun, L. Pirozhenko. / For an edition O. Pometun. - To.: Publishing house of Ampere-second. To., 2004. - 192 pages: silt.
  9. Psychological encyclopedia / Author manager O. Stepanov. - To.: Akademizdatelstvo, 2006. - 424 pages.
  10. Psychological research of creative potential of the personality: monograph / Bus stake., science. Hands. V. Molyako. - To.: Pedagogical thought, 2008. - 208 pages.
  11. Psychology: Textbook / Yu. Trofimov, V. Rybak, P. Goncharuk, etc.; / Under the editorship of Yu. Trofimov. - 5-those prod., I have erased. - To.: Libid, 2005. - 560 pages.
  12. Rapatsevich E. Pedagogics. The modern encyclopedia / E. Rapatsevich / Under a general edition of A. Astakhov. – Minsk: Modern school, 2010. – 720 pages.
  13. Rubenstein S. Fundamentals of the general psychology / S. Rubenstein. – SPb.: St. Petersburg, 2002. – 720 pages: silt.
  14. Sysoyeva S. Training of the teacher for formation of the creative person of pupils / S. Sysoyeva - To.: Poligrafkniga, 1996. - 406 pages.
  15. Creativity: theory, diagnostics, technologies. The dictionary reference / Under a general edition of T. Barysheva. – SPb.: Publishing house. VVM, 2014. – 380 pages.
  16. Theory and technique of training of technologies: manual / Nominative Androshchuk, I.V. Androshchuk, V.V. Berbets. O.V. Byalik, etc. / For a general edition of O.M. Kobernik. - Uman: FLP Yellow O. O., 2015. - 474 pages.
  17. Labor training of pupils in interschool plants: Psikhol. aspect / V. Molyako. R. Ponomaryova, N. Litvinova, etc.; / Under the editorship of V. Molyako. – To.: I am glad. School, 1988. – 168 pages.
  18. Introduction of doprofilny training of pupils of general education educational institutions: the methodical recommendations of MON of Ukraine//the Information collection of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 19, 20, 21, October in 2008 - Page 3 - 9.
  19. Shchirbul O. Use of innovative approaches to improvement of contents and methods of training of students when studying discipline technical creativity / O. Shchirbul.//Scientific notes. - Release 11. - Series: Problems of a technique of physical and mathematical and technological education. - Kropivnitsky: RIO KDPU of V. Vinnichenk. - 2017. - Page 162-164.
  20. Ponomarev Ya. Psychology of creativity and pedagogics. – M.: Pedagogics, 1976. – 280 pages silt.

 

 

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

Lipka Dmitry Nikolaevich - the student to the IV course of physical and mathematical faculty of the Centralnoukrainsky state pedagogical university of Vladimir Vinnichenko.

Circle of scientific interests: theory and technique of labor and technological training of pupils of comprehensive school.

 Chubar Vasily Vasilyevich  - the candidate of pedagogical sciences, the associate professor, the associate professor of the theory and a technique of technological preparation, labor protection and health and safety of the Centralnoukrainsky state pedagogical university of Vladimir Vinnichenko.

Circle of scientific interests: profile training of seniors of general education educational institutions of production technologies.

Коментарі   

# Александр Печерський 22.04.2018, 22:25
В статті детально викладено як важливо використовувати методи для розвитку творчих здібностей у навчально-вихов ному процесі.
# Олександр Щирбул 18.04.2018, 23:14
Стаття актуальна, оскільки саме трудова підготовка учнів з її багатоаспектніс тю методів і способів організації навчального процесу дає можливість розвивати загальні, спеціальні,твор чі технічні здібності школярів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись