• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗІ СТЕРЕОМЕТРІЇ УЧНІВ ЗП(ПТ)О МАШИНОБУДІВНОГО ПРОФІЛЮ

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Тінькова Дар’я

Підготовка фахівців машинобудівного профілю відбувається в закладах професійно-технічної освіти та включає в себе вивчення окремих тем стереометрії за навчальною програмою «Математика. Рівень стандарту» для загальноосвітніх навчальних закладів [3]. Згідно з програмою, за період навчання майбутні робітники машинобудівного профілю повинні навчитися класифікувати та конструювати геометричні фігури на площині й у просторі, встановлювати їх властивості, зображати просторові фігури та їх елементи, виконувати побудови на зображеннях, вимірювати геометричні величини на площині й у просторі, які характеризують розміщення геометричних фігур (відстані, кути), знаходити кількісні характеристики фігур (площі та об’єми).

Процес формування наведених вище умінь потребує напруженої розумової самостійної роботи учнів ЗП(ПТ)О машинобудівного профілю.

В енциклопедії освіти [2] самостійна навчальна робота визначається як специфічна форма навчальної діяльності, що виконується на класних, позакласних заняттях чи вдома під безпосереднім або опосередкованим керівництвом учителя, який передбачає конкретну мету, завдання, способи і методи її організації. Також назва «самостійна робота» використовується для позначення контролю засвоєння навчального матеріалу, при якому учні отримують знання з раніше вивчених тем і виконують їх під коректуючим контролем вчителя [1]. Основною метою такого виду роботи є виявлення і ліквідація прогалин у вміннях. Такий вид роботи дає учням можливість проявити ініціативу та самостійність, що є важливим фактором в умовах компетенізації системи освіти.

У якості приклада нижче подано завдання для самостійної роботи в класі з теми «Об’єми геометричних тіл» для майбутніх робітників машинобудівного профілю. Метою цієї теми є формування вмінь: записувати формули для обчислення об’ємів паралелепіпеда, призми, піраміди, циліндра, конуса, кулі; розв’язувати задачі на обчислення об’ємів геометричних тіл. Пропонована самостійна робота за дидактичною метою спрямована на закріплення знань; за ступенем самостійності учнів є конструктивно-варіативною. Вважаємо за доцільне пропонувати дану самостійну роботу на останніх уроках вивчення теми «Об’єми геометричних тіл» та відводити на неї 45 хвилин. Також доцільно розділити учнів на мікрогрупи та запропонувати розв’язати будь-які 6 завдань з 10 отриманих. Під час виконання самостійної роботи учням дозволяється взаємодіяти в мікрогрупах та знаходити спільний розв’язок завдань, за потреби консультуватися з викладачем. За нашими спостереженнями, мікрогрупи встигають розв’язати за урок не більше як 6 завдань. Майбутні робітники обирають ті завдання, які їм сподобалися і які вони можуть розв’язати.

Завдання 1. Хлопці за традицією збираються у похід та складають їжу в торбинку. Сіль кладуть у коробку з-під сірників, щоб не розсипалась. Коробка має розміри: довжина 50,5 мм, ширина 37,5 мм, висота 14,5 мм. Скільки грамів солі вміститься в коробку з-під сірників? (Густина солі = 2,17 г/см3)

Завдання 2. Два брати побудували сховище для зерна у формі правильної шестикутної призми. Скільки зерна може поміститися в такий бак, якщо його висота 10 м, а сторона основи 8 м?

Завдання 3. Подружня пара Віктор і Надія вирішили приготувати вафельні ріжки з кремом. Напекли ріжків та зробили крем. Скільки крему вміститься в один  вафельний ріжок, твірна якого 15 см, а діаметр основи 9 см. (Густина крему 0,98 г/см3)

Завдання 4. Микита та Євгеній власноруч роблять статуетки на продаж. Підставки для статуеток вони завжди роблять у формі правильної зрізаної піраміди. Потім середину заливають акрилом для кращого затвердіння. Скільки грамів акрилу потрібно для однієї такої підставки, якщо площа нижньої основи 72 см2, площа верхньої основи 18 см2, висота підставки 4 см? (Густина акрилу1,19 г/ см3)

Завдання 5. Марія купила в супермаркеті консервовану залізну банку горошку, яка має масу нетто 420 гр. Марії стало цікаво, скільки всього грамів горошку може вмістити банка. Допоможіть дівчині провести розрахунки, якщо висота банки 8 см, а діаметр її дна 8,4 см. (Густина горошку 1,05 г/мл)

Завдання 6. Дівчина до свята Великодня приготувала торт заввишки 8 см і діаметром 24 см. Яка маса такого торту, якщо його густина 0,083 кг/м3..

Завдання 7. Який максимальний об’єм гелію може вміститись у кульку, якщо її надути до розмірів 0,6 м у діаметрі?

Завдання 8. Олександру подарували рибку на день народження, яка має жити в не менш, ніж п’ятилітровому акваріумі. У Сашка вдома є ваза-куля. Чи підійде ваза-куля для рибки, якщо діаметр такої вази 240 мм?

Завдання 9. Скільки літрів води вміститься в тарілку у формі зрізаного конуса, якщо діаметр дна такої тарілки 8 см, діаметр горла 18 см, висота тарілки 4 см?

Завдання 10. Денис задумав подарувати своїй матері на день народження зроблений власноруч горщик для квітів. Горщик мав бути нестандартної форми і мати об’єм 1,5 л. Денис вибрав форму додекаедра. Допоможіть хлопцю розрахувати довжину ребра горщика.

Під час проведення самостійної роботи викладач бачить, які завдання пропускають учні. На наступному уроці він акцентує увагу на пропущених завданнях.

Пропоновані завдання у самостійній роботі за сюжетом є життєвими, а їх розв’язання має на меті: показати зв’язок між математикою і повсякденням; розвивати вміння знаходити об’єм геометричних тіл.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Глоссарий современного образования / Нар. укр. акад. / под общ. ред. Е. Ю. Усик. 2-е изд., перераб. и доп. Харьков: Изд-во НУА, 532 с
  2. Енциклопедія освіти / Акад. пед наук України / за ред. В. Г. Кремень. К: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  3. Навчальна програма з математики для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. URL: http://mon.gov.ua /activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html (дата звернення: 15.10.2018).
  4. Тарасенкова Н. А. Засоби перевірки математичної компетентності в основній школі. Science and education a new dimension. 2015. Issue: 71. P. 21-25.
  5. Тарасенкова Н. А. Активизация познавательной деятельности учащихся в условиях лекционно-практической системы обучения математике в школе: дис. ... канд. пед. н.: 00.02 / Київ. нац. універ. ім. Тараса. Шевченка. Киев, 1991. 211 с.
  6. Тінькова Д. С. Збірник завдань зі стереометрії практичного спрямування. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2018. 40 с.

Коментарі   

# Катренко Евгений 21.11.2018, 10:15
Під час прочитання цієї статті, я зробив висновок тим що, процес формування наведених вище умінь потребує напруженої розумової самостійної роботи учнів ЗП(ПТ)О машинобудівного профілю.
# Олександра 15.11.2018, 22:58
Розглянуті завдання дають можливість учневі уявити картину, що значно полегшує розв'язок завдання.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись