• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Юлія Притула

(студентка 3 курсу факультету педагогіки і психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник – канд. пед. наук, Т. О. Прибора

Анотація. У статті розкривається сутність та значення доброї вихованості учнів завдяки розвитку їхньої моральної свідомості, самосвідомості, процесу формування взаємовідносин у групі та колективах.

Ключові слова: виховання, морально-етичні якості особистості, колектив.

Актуальність проблеми полягає у тому, що на даний час в Україні зростає роль морального виховання, яке полягає у тому, щоб всебічно розвивати людину, як особистість, розвивати її таланти, розумові і фізичні здібності, та самосвідомості підростаючого покоління, яка формується у відносинах в колективі.

Метою статті є розкрити зміст основних складових формування особистості учнів, якими являються: розвиток їхньої моральної свідомості, самосвідомості, у взаємовідносинах у групі та колективах. Це повною мірою стосується педагогічних ідей і діяльності Василя Сухомлинського. Його педагогічна система акумулювала в собі найкращі надбання минулого і сучасного у поєднанні з оригінальними ідеями у педагогічному процесі. 

Цій проблемі надавали великого значення багато педагогів у їхній навчально-виховній діяльності, а також вчених-науковців, що досліджували означену проблему протягом років. До числа останніх, зокрема, належать Л. Шульга, Є. Родчанін, Н. Бородіна, Т. Дем’янюк, С. Карпенчук, О. Сідлецька, О. Мильникова, Д. Белей, П. Щербань, А. Мовчун та ін.

Цілий запас методів впливу на особистість є у творчій спадщині Василя Олександровича Сухомлинського. Майстерність виховання моральних цінностей у молодших школярів, як показує досвід практичної роботи В. О. Сухомлинського, полягає в тому «щоб дитину з перших кроків її шкільного життя переконували насамперед власні вчинки, щоб у словах вихователів вона чула відгуки власних думок, переживань – усього, що народилося у процесі активної діяльності…» Проте, ці цінності не виникають стихійно, їх необхідно формувати, особливо, на рівні моральності батьків та вчителів.

Виховання дітей молодшого шкільного віку В. О. Сухомлинський називав «школою сердечності». Він радив дорослим навчати дітей добра, любові, милосердя. Для цього потрібно будувати навчально-виховний процес, так, щоб діти, систематично отримували моральні знання та уявлення, опинялись також у життєвих ситуаціях, щоб вони бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує. Важливо щоб учитель не тільки розкривав зміст моральних норм правил поведінки, на конкретних прикладах показував, як їх треба виконувати, а й ретельно стежив за неухильним виконанням, залучав колектив до участі в контролі за дотриманням правил його членами, це буде сприяти успішному засвоєнню їх молодшими школярами.

Вчитель повинен домагатися того, щоб перед свідомістю вихованців розкривалися одухотворені образи людей з духовною моральністю, які боролися за становлення в житті ідеалів добра. Дитина не повинна вирости байдужою, нечулою, вона має зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати і допомагати їм. Формування духовної серцевини особистості – поглядів, переконань, почуттів, поведінки, єдності слова і діла – найголовніше у морально-ціннісному вихованні дітей [4, 421].

Вчитель з перших днів перебування дітей у школі вчить їх бути уважними, спостерігати демонстровані їм об'єкти, запам'ятовувати їх, слухати, уявляти, думати, висловлюватися, стежити за вимовою тощо. Тим самим він допомагає їм усвідомлювати свої психічні процеси, дії, звертає увагу на різні сторони їх психічної діяльності, довільно скеровувати психічні процеси, оволодівати ними, стримуватися, керувати своєю поведінкою, помічати й виправляти свої вади.

У формуванні самооцінки, самокритики та інших проявів самосвідомості учнів важливу роль відіграють поведінка та взаємини у колективі, які в свою чергу відіграють важливу роль у формуванні духовного обличчя людини.

В. О. Сухомлинський порушує питання про методи формування у вихованців відчуття себе активними учасниками громадянського життя, прищеплення їм умінь налагоджувати колективні взаємовідносини з найвищим, найскладнішим колективом – суспільством.

Василь Олександрович розглядав вплив колективу на особистість як серйозну проблему виховної роботи, адже, будучи дуже складним взагалі, з духовним розвитком особистості він ускладнюється ще більше через багатогранність і різноманітність відносин між дітьми [6, 343]. Педагог розглядав колектив не як щось абстрактне і безлике, а як сукупність особистостей, які мають взаємний вплив одна на одну, перебуваючи на різних рівнях морального і розумового розвитку, і кожна, будучи неповторною, впливає на інших, що сприяє самовихованню.

Для характеристики відносин між колективом і особистістю педагог уперше ввів поняття «доторкання людини до людини». Саме через ці доторкання колектив і впливає на особистість, і від характеру цих доторкань залежить яким саме буде цей вплив: чи він буде збагачувати особистість, чи навпаки руйнувати особистість. Сухомлинський зазначав, що для реалізації виховної ролі цих «доторкань» є взаємодія декількох елементів механізму впливу колективу на особистість.

«Чим яскравіше духовне життя, тим глибше духовне збагачення»[4, 403]. Виходячи з цього педагог вважає, що кожна особистість повинна виносити з колективу багатство для свого розвитку і вносити свої багатства в життя колективу.

«Могутня виховна сила колективу народжується тільки за тієї умови, коли людина в школі є не пасивним споживачем знань, а творцем» [4, 472]. Педагог зосереджував увагу на тому, що вище щастя людини, тільки тоді коли вона усвідомлює духовне життя колектив, як наслідку власних зусиль, коли вона бачить себе як творця.

«Здатність особистості бути вихованою народжується саме там, де вона усвідомлює й виражає себе як частинку колективу, відчуває піклування про себе, знає, що вихователеві і всьому колективу боляче за кожний її невдалий крок» [5, 198]. Сухомлинський каже, що у такому разі колектив діє через емоційну сферу особистості, висуваючи до неї певні вимоги. У роботі «Сто порад вчителеві» він підкреслює, що вимога колективу до особистості одночасно повинна бути і турботою, і захистом [5, 218].

«Від того, що думає про людину колектив, залежить її думка про себе, рівень вимогливості про себе» [5, 502]. Взаємодіючи з членами колективу, школяр порівнює себе з іншими дітьми, учиться об'єктивніше оцінювати свої фізичні й розумові сили, свої якості, знаходячи критерії для об'єктивної оцінки своєї діяльності.

«Коли людина відчуває себе учасником суспільного розвитку, вона творить не лише матеріальні цінності для людей, вона творить і саму себе» [5, 427]. Самовиховання – не тільки наслідок власного вибору особистості, а більшою мірою наслідок життя в колективі. Дитина починає виховувати себе, що становить важливу основу для формування поняття про себе на наступних етапах життя і розвитку.

Отже, досвід видатного педагога переконує, що моральний розвиток дає молодшим школярам активно виявити в житті, у стосунках з колективом благородні почуття і прагнення, які пробуджують у них яскраві образи, що втілюють моральні і соціальні ідеали. «Людина – писав він, – невичерпне ціле (моральне, інтелектуальне, емоційне, творче), і знайти форми розкриття, вираження, розвитку цього цілого тільки в одному колективі через обмежені можливості організації відносин між членами цього колективу – завдання нездійсненне». Педагогічна спадщина В. Сухомлинського є невичерпним джерелом знань, порадником для сучасних і майбутніх поколінь педагогів.

Бібліографія:

  1. Белей Д.О. Виховання любові до хліборобської праці на уроках читання в 2 – 3 класах / Д.О. Белей. // Початкова школа. – 2006. – № 4. – С. 50–52.

  2. Гришина Р. Джерела невмирущої криниці [Електроний ресурс] / Р. Гришина // Українська мова і література в школі. – 2008. – № 7. – Режим доступу до статті: http://osvita.ua/school/method/teacher/2636/

  3. Зязюн И. А. Гуманист. Мыслитель. Педагог: Об идеалах В.А.Сухомлинского / И.А. Зязюн, Е.Г. Родчанин. – М.: Политиздат, 1991. – 288 с.

  4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори / В.О. Сухомлинський. К.: Освітянське слово, 2012. Т. 1. 501 с.

  5. Сухомлинський В. О. Вибрані твори / В.О. Сухомлинський. К.: Освітянське слово, 2012. Т. 2. 670 с.

  6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори / В.О. Сухомлинський. К.: Освітянське слово, 2012. Т. 5. 670 с.

  7. Козел Н.М. Індивідуальний підхід до учнів у «школі радості» В. О. Сухомлинського / Н.М. Козел // педагогічні ідеї В.О. Сухомлинського: погляд крізь роки: зб. наук. ст. – Чернігів: Держ. пед. ун-т ім. Шевч., 2004. – С. 149–151

Коментарі   

# Андрушкова Таїсія 27.09.2017, 15:13
Стаття цікава, повністю відповідає своїй темі. Мені сподобалося те, що автор зазначив складові формування особистості, адже без них воно неможливе, і зазначив погляди і думки В.О.Сухомлинськ ого, адже досвід видатного педагога є актуальним у наш час і використовуєтьс я педагогами.
# Юлія Самодіна 27.09.2017, 15:05
Автор статті досить грунтовно розкрив тему статті, зазначив досить багато методів впливу для формування особистості у творчій спадщині В.О. Сухомлинського. А саме: виховання моральних, благородних почуттів та прагнень, духовності.
Велику увагу автор приділив важливості виховати у дитини любов до колективу, до співпрацюаання, взаємодопомоги.
# Зубчик Лілія 27.09.2017, 15:04
Цікава та добре розкрита тема, яка охоплює всі завдання статті. Змістовний та доступний матеріал, що узагальнює велику кількість робіт В.О. Сухомлинського.
Ця стаття буде корисною для людей, що тільки починають вивчення спадщини відомого педагога, для усвідомлення широти та цінності залишених знань.
# Гончарук Дарина 27.09.2017, 14:57
У статті розкривається сутність та значення доброї вихованості учнів завдяки розвитку їхньої моральної свідомості, самосвідомості, процесу формування взаємовідносин у групі та колективах.
Отже, студентка прийшла до висновку, що моральний розвиток дає молодшим школярам активно виявити в житті, у стосунках з колективом благородні почуття і прагнення, які пробуджують у них яскраві образи, що втілюють моральні і соціальні ідеали.
# Олена Приймак 27.09.2017, 14:51
Юлія дуже детально дослідила проблему формування особистості учнів, користуючись роботами видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського. Послідовно вивчаючи і аналізуючи певні питання з цього приводу, вона приходить до певного висновку. Юлія говорить про те, що моральний розвиток у формуванні особистості має дуже велике значення. Робота опрацьована дуже детально та коректно описана.
# Федорова Аліна 27.09.2017, 14:47
Цікава стаття! Особливо змістовно автор розповідає про вплив колективу на особистість, як серйозну проблему виховної роботи, про взаємодію між членами колективу та те, до чого ж позитивного призводить така взаємодія. Детально розписано про методи впливу на особистість в творчій спадщині В. О. Сухомлинського. Сподобалось те, що у статті є багато думок та цитат Сухомлинського, які автор детально розібрала і доповнила змістовними поясненнями.
# Антоненко Катерина 27.09.2017, 14:34
Тема цієї статті дуже актуальна у всі часи. Адже формування особистості невід`ємна складова життя кожного. Ця робота досить детально розкриває думку В. Сухомлинського стосовно цього питання. В статті добре видно роль педагога в формуванні особистості.
# Грибенко Карина 27.09.2017, 14:32
Автор даної статті досить ґрунтовно розкрила тему. Чітко описала зміст основних складових формування особистості.
Цікавим виявилося і питання про моральний розвиток молодших школярів, а саме про чинники які впливають на реалізацію даного напрямку у вихованні.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись