• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Таксономічний підхід до формування фахової компетентності майбутніх учителів і викладачів фізики в процесі навчання теоретичної фізики

Наталія Подопригора

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

(Кропивницький)

[email protected]

Анотація. У статті здійснено науковий аналіз психолого-педагогічної моделі – таксономії Б. Блума, яка описує процес навчання та мислення в контексті формування в майбутніх учителів і викладачів фізики спеціальної (фахової) компетентності з теоретичної фізики. Виявлено, що багаторівнева структура таксономії дозволяє чітко визначити цілі навчання, формулювати студентам проблеми та ставити завдання, визначати адекватні цілям оціночні інструменти. Установлено, що перевагою таксономії Б. Блума є доступність її практичної реалізації в навчально-виховному процесі, зокрема в процесі навчання теоретичної фізики таксономія уможливлює формування в студентів навичок мислення високих рівнів, таких як аналіз, синтез, оцінка, створення.

Ключові слова: таксономії Блума, формування навичок мислення, спеціальна (фахова) компетентність майбутніх учителів та викладачів фізики, теоретична фізика.

 

Наталья Подопригора

Кировоградский государственный педагогический университет имени Владимира Виниченка

ТАКСОНОМИЧЕСКИЙ ПОДХОД К ФОРМИРОВАНИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ И ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ФИЗИКИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ТЕОРЕТИЧЕСКОЙ ФИЗИКЕ

Аннотация. В статье осуществлен научный анализ психолого-педагогічної модели – таксономии Б. Блума, которая описывает процесс обучения и мышления в контексте формирования у будущих учителей и преподавателей физики специальной (профессиональной) компетентности по теоретической физике. Выявлено, что многоуровневая структура таксономии позволяет четко определить цели обучения, сформулировать для студентов проблемы и ставить задачи, определять адекватные целям оценочные инструменты. Установлено, что преимуществом таксономии Б. Блума является доступность ее практической реализации в учебно-воспитательном процессе. В частности, в процессе обучения студентов теоретической физике таксономия преимущественно влияет на формирование навыков мышления высоких уровней, таких как анализ, синтез, оценка, создание.

Ключевые слова: таксономии Блума, формирование навыков мышления, специальная (профессиональная) компетентность будущих учителей и преподавателей физики, теоретическая физика.

 

Nataliia Podopryhora

Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

TAXONOMICAL APPROACH IS TO FORMING OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICS IN THE PROCESS OF TEACHING THEORETICAL PHYSICS

Abstract. This article provides a scientific analysis of psychological and pedagogical models - Bloom's Taxonomy, which describes the process of learning and thinking in the context of future teachers and teachers of Physics special (professional) competence in Theoretical Physics. Revealed that multi taxonomy structure to clearly define the objectives of training students to formulate problems and set goals, determine appropriate valuation purposes instruments. Established that Bloom's Taxonomy advantage is the availability of its implementation in the educational process, particularly in learning of Theoretical Physics taxonomy enables the formation of students' critical thinking skills such as analysis, synthesis, evaluation, creation.

Keywords: Blooms Taxonomy, forming of thinking skills, special (professional) competence of future teachers of Physics, Theoretical Physics.

Детальніше

Коментарі   

# Людмила Суховірська 21.10.2016, 22:31
Стаття цікава. Чітко викладений матеріал. Зрозумілі когнітивні сфери цілеутворення Б. Блума на засадах таксономічного підходу.
# Віталій Іваницький 21.10.2016, 17:27
Погоджуюсь і я, бо стаття мене захопила - все чітко, лаконічно, науково грамотно, без води, Well done.
# Алла Кіктєва 20.10.2016, 21:24
Спасибі автору за чіткість, актуальність та доступність викладеного матеріалу!
# Svitlana Kaplun 20.10.2016, 11:00
Дуже цікава стаття, яка заслуговує на увагу всієї викладацької спільноти. З нетерпінням будемо чекати на подальший розвиток ідей реалізації таксономічного підходу до навчання майбутніх учителів
# Курнат Галина 19.10.2016, 23:42
Чітко та доступно охарактеризован о таксономічний підхід до формування в майбутніх учителів фізики фахової компетентності з теоретичної фізики. Дякую.
# Хомутенко Максим 19.10.2016, 22:53
Викладений матеріал актуальний та цікавий. Чітко охарактеризован о переваги і недоліки
таксономічного підходу до формування в майбутніх учителів і викладачів
фізики навичок мислення в процесі навчання теоретичної фізики. Дякую.
# Cтадніченко Світлана 19.10.2016, 21:02
Наукова стаття нині актуальна. Заслуговує схвалення систематизація рівнів засвоєння когнітивної групи цілей навчання.
# Ольга Кузьменко 19.10.2016, 20:19
Підтримую автора із запропонованим таксономічним підходом до формування фахової компетентності викладачів фізики в процесі навчання ТФ. В статті звернуто увагу на те, що завдання таксономії Б. Блума мають проблемний характер.
# Вергун Ігор 19.10.2016, 13:29
Погоджуюсь з автором з тим що студентам потрібна позитивна мотивація на початку вивчення курсу ТФ оскільки в них ще не сформовано цілісного уявлення про ТФ як окрему галузь науки і що їм водночас необхідні базові системні знання для цього і використовуєтьс я таксономічний підхід.
# Магар Владислав 19.10.2016, 13:13
Чудова ідея використати психолого-педаг огічної моделі таксономії Б. Блума для формування фахової компетентності майбутніх учителів і викладачів фізики в процесі навчання теоретичної фізики.
# Олег Царенко 18.10.2016, 20:20
Чітко, зрозуміло, красиво...
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись